Jednym ze sposobów znacznych oszczędności jest używanie gazu LPG. Jeżeli zdecydujemy się na założenie instalacji LPG, powinniśmy dobrze się rozejrzeć, zadzwonić do kilku warsztatów i porównać ceny montażu. Rozbieżności mogą być duże. Jak sprawdziliśmy, kompletna instalacja z montażem, która w Warszawie kosztowała 2400 złotych, w Radomiu dostępna była już za 1650 złotych. Czyli o 750 złotych taniej. Dla takiej oszczędno-ści opłaci się pojechać do warsztatu oddalonego nawet o 100 kilometrów. Ceny instalacji gazowych wahają się w granicach 1500-3000 złotych w zależności od marki pojazdu i sposobu zasilania (gaźnikowy, wtrysk jedno- i wielopunktowy). MontażPrawie wszystkie instalacje montowane w naszym kraju są produkcji włoskiej. Najtańszy będzie montaż w samochodach z gaźnikiem. Najdroższy przy wielopunktowym wtrysku benzyny. Unikajmy raczej zakładów, które oferują usługi po wyjątkowo niskich cenach, gdyż może się okazać, że kupimy bubel. Wiele osób wzbrania się przed montażem instalacji gazowej ze względu na ograniczenie miejsca w bagażniku (konieczność zamontowania zbiornika). Jeżeli nasz pojazd posiada wnękę na koło zapasowe, możemy zainstalować w niej zbiornik toroidalny. Nie są one wprawdzie bardzo pojemne (do 45 litrów), ale nic nie stracimy z przestrzeni bagażowej. Gorzej, jeśli mamy koło podwieszane lub montowane na klapie tylnej (auta terenowe), wtedy musimy zastosować zbiornik walcowy. Odbierając auto, pamiętajmy o zabraniu świadectwa homologacji instalacji i zbiornika. Bez tych dokumentów nie będziemy mogli otrzymać od uprawnionej stacji diagnostycznej, do której musimy się udać po zamontowaniu LPG, stosownego wpisu w dowodzie rejestracyjnym.EfektJak duże mogą być różnice w kosztach eksploatacji auta zasilanego benzyną i gazem? Porównaliśmy cztery popularne modele samochodów: Fiata Punto 1.2 (60 KM), Poloneza Caro 1.6 (84 KM), Opla Astrę 1.6 (100 KM) oraz Chryslera Voyagera 3.3 (174 KM). Przyjęliśmy, że spalanie gazu jest o 15 procent wyższe niż benzyny. Pomimo tego koszt zużytego gazu jest prawie trzykrotnie niższy, niż gdybyśmy używali benzyny. Ceny obydwu paliw oraz ceny montażu instalacji gazowej są zróżnicowane w zależności od regionu kraju. Postanowiliśmy je uśrednić. Nawet w takim przypadku widać, jak wielkie oszczędności możemy uzyskać. Koszt zamontowania instalacji gazowej zwróci się nam po ok. 17 tysiącach kilometrów. Czyli biorąc pod uwagę średni przebieg pojazdów w Polsce, po 10-12 miesiącach użytkowania. Przykładem, który najlepiej obrazuje poczynione oszczędności, jest Chrysler Voyager. Po przejechaniu nim 40 tys. kilometrów oszczędności na samym paliwie wyniosą 8400 zł (trasa) do 14 tys. zł (miasto). MinusyPosiadając auto z instalacją gazową, musimy pamiętać o regularnej wymianie filtra gazu (niezbędny do prawidłowego funkcjonowania całej instalacji) co około 10-15 tys. kilometrów. Koszt takiej operacji jest niewielki, ok. 50 zł. Nie możemy zapomnieć o regulacji zaworów w samochodach bez automatycznej regulacji (ok. 100 zł) po każdych 10 tysiącach przebiegu, a okresy pomiędzy badaniami technicznymi skracają się do roku. Objęci też jesteśmy wyższą opłatą za badanie techniczne - około 150 zł. Problemem może okazać się gwarancja na nowy samochód. W większości wypadków importerzy lub producenci oferują fabryczne instalacje, jednak ich cena jest znacznie wyższa niż w warsztatach. W przypadku nowego Chryslera założenie instalacji gazowej spowoduje utratę gwarancji, ponieważ ASO nie wykonują montażu LPG do tego samochodu. W podsumowaniu wszystkich plusów i minusów posiadania instalacji LPG okazuje się, że zalety alternatywnego i ekologicznego paliwa skutecznie przeważają i możemy pominąć niewielkie mankamenty.
Z instalacją gazową - za połowę pieniędzy
Wydatki na paliwo pochłaniają około 60 procent pieniędzy, jakie rocznie wydajemy na eksploatację auta. Wszystko na to wskazuje, że w najbliżej przyszłości ceny benzyn nie będą niższe.