Wahania ciśnienia są niebezpieczne

Złe ciśnienie w oponach oznacza, że bieżnik nie przylega odpowiednią powierzchnią do jezdni. Zbyt mało powietrza w oponach to dłuższa droga hamowania oraz mniejsza przyczepność i gorsze sterowanie na zakrętach. Oprócz tego jest głośniej i rośnie zużycie zarówno gum, jak i paliwa. Zbyt niskie ciśnienie w ogumieniu wpływa również na przyspieszone zużycie opon. Prawie niezauważony ubytek 0,5 bara wydłuża drogę hamowania nawet o 4 metry i obniża żywotność bieżnika aż o 1/3. Dochodzi do odkształceń w ogumieniu i podniesienia temperatury, co może doprowadzić w skrajnych przypadkach do rozerwania opony w czasie jazdy!

Bez ciśnienia ani rusz Foto: Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego / Auto Świat
Bez ciśnienia ani rusz

To może lepiej dać więcej ciśnienia "na zapas"?

Nic z tego. Zbyt twarde opony również oznaczają problemy. Są one podobne jak w poprzednim przypadku. Cierpi na tym ekonomia i bezpieczeństwo, bo zbyt wysoka ilość powietrza oznacza pogorszenie przyczepności z podłożem (mniejsza powierzchnia styku), więcej hałasu oraz nierównomierne zużycie.

Według badań Moto Data, aż 58 proc. kierowców zbyt rzadko sprawdza ciśnienie w oponach. Z kolei badania Dekry dowiodły, że 36 proc. wypadków spowodowanych jest złym stanem technicznym pojazdu. Prawie połowa tych przypadków ma związek ze stanem opon. Dlaczego ludzie nie dbają o opony? "To kompletnie niezrozumiałe, przecież od tego może zależeć życie" – komentuje Piotr Sarnecki, dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO).

Jak sprawdzać ciśnienie w oponach?

Według ekspertów powinno się to robić minimum raz w miesiącu. Należy też pamiętać, że sprawdzamy ciśnienie w zimnych oponach. Test można łatwo zrobić na każdej stacji paliw. Krótki i powolny dojazd do takiej placówki nie powinien być kłopotem, ale nie róbmy tego po długiej trasie.

Gdzie zmieniać opony?

Oczywiście zgodnie z zasadą 3P należy udać się do porządnego serwisu oponiarskiego. Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego wspólnie z TÜV SÜD wprowadził system ocen wulkanizacji na podstawie niezależnego audytu wyposażenia i kwalifikacji personelu. Warto wybierać warsztaty z Certyfikatem Oponiarskim PZPO. Zobacz mapę takich serwisów.