Elektromagnes to w skrócie urządzenie, które poprzez przepływ prądu elektrycznego wytwarza pole magnetyczne. Umożliwia on transmisję energii z akumulatora do narzędzia wykonawczego, czyli określonej części samochodowej. Składa się z uzwojenia nawiniętego na rdzeń ferromagnetyczny, izolowanej podstawy, metalowego wspornika z ruchomą zworą, sprężyny, styków i odbiornika. Zastosowanie elektromagnesów jest dużą oszczędnością dla producentów samochodów. Bez obecności przekaźników, konieczne byłoby poprowadzenie grubszego przewodu zasilającego odbiornik. Ponadto, obowiązkowe stałoby się przeciągnięcie go od akumulatora do włącznika urządzenia, a później do skrzynki z bezpiecznikami i dopiero do odbiornika. Instalacja elektryczna może zostać zatem uproszczona, a sama liczba grubszych przewodów w znacznym stopniu ograniczona.

Zastosowanie elektromagnesów w praktyce

Wśród przekaźników można wyodrębnić kilka ich rodzajów. Pierwszym będą te, które posiadają normatywnie rozwarte styki. Gdy przepływ prądu jest wyłączony, styki nie są ze sobą złączone, co sprawia, że odbiornik nie jest zasilany. Zastosowanie elektromagnesów tego typu jest najczęstszym przypadkiem we wszystkich samochodach. Dotyczą przede wszystkim obwodów, odpowiedzialnych za prawidłowe działanie funkcji, takich jak ogrzewanie szyby, emitowanie sygnału dźwiękowego oraz uruchamianie i wyłączanie świateł mijania, drogowych i przeciwmgielnych.

Kolejnym rodzajem są styki normalnie zamknięte. Są one odwrotnością powyższych przekaźników. Gdy przepływ prądu jest wyłączony, styki nadal są ze sobą złączone, a to wywołuje stałe zasilanie odbiornika. Jeżeli włączymy przepływ, nastąpi wtedy rozłączenie styków. Gdzie można znaleźć takie zastosowanie elektromagnesów? Przede wszystkim w obwodach, odpowiadających za uruchomienie alarmu oraz tych, które zapewniają odpowiednie funkcjonowanie immobilisera.

Ostatni typ przekaźników jest wyposażony w styki przełączające. Wyposażone są one w dwa styki — dolny i górny. Zwora, która porusza się między nimi, wywołuje zmiany napięcia, które kierowane jest do odbiornika. Takie przekaźniki można spotkać przede wszystkim w systemie sterowania szybami elektrycznymi oraz w obwodzie centralnego zamka.

W jaki sposób funkcjonuje zastosowanie elektromagnesów w samochodach?

Działanie przekaźnika nie należy do najbardziej skomplikowanych procesów, lecz niejeden amator motoryzacji, który nie ma na co dzień do czynienia z elektryką, może poczuć się zagubiony. Aby zastosowanie elektromagnesu miało miejsce, najpierw należy włączyć urządzenie odbiorcze, które zapoczątkuje przepływ prądu przez uzwojenie przekaźnika. W wyniku tego następuje wytworzenie pola magnetycznego w części zwanej rdzeniem ferromagnetycznym. Przyciąga ono płytkę ze stykiem do drugiego, który jest nieruchomy. Gdy dojdzie do zwarcia styków, prąd może przepłynąć z akumulatora do odbiornika. W momencie, w którym nastąpi wyłączenie urządzenia odbiorczego, prąd nie jest już przekazywany, a płytka ze stykiem zostaje odciągnięta za pomocą specjalnej sprężyny.

Zastosowanie elektromagnesów — naprawa uszkodzonych przekaźników

Najprostszym i prawdopodobnie jedynym sposobem radzenia sobie z awarią przekaźników jest ich wymiana. Co prawda, urządzenia te nie należą do szczególnie wadliwych ze skłonnością do uszkodzeń, ale warto mieć na uwadze, że taka sytuacja może nastąpić. Przede wszystkim, aby po naszej operacji zastosowanie elektromagnesów było efektywne, należy zwrócić uwagę na to, czy zepsuty przekaźnik zastępujemy nowym o tym samym typie. Przez nieodpowiedni wybór urządzenia możemy doprowadzić do zwarcia instalacji elektrycznej określonego odbiornika. Najbardziej rozsądne okaże się zlecenie tego zadania specjaliście.