Logo
PoradyEksploatacjaZobacz jak działają hybrydowe napędy aut

Zobacz jak działają hybrydowe napędy aut

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Napęd hybrydowy wykorzystywany w samochodach to połączenie silnika spalinowego i silnika (lub silników) elektrycznego. Dzięki takiemu układowi można uzyskać korzystniejsze warunki pracy jednostek napędowych obu typów oraz odzyskiwać część energii, która w konwencjonalnych autach jest tracona m.in. podczas hamowania. Niestety, hybrydy mają również poważne wady. Stosowanie zdublowanego napędu komplikuje konstrukcję, zwiększa masę auta i podnosi jego cenę. Jakie akumulatory stosuje się w autach hybrydowych?Energia odzyskiwana podczas hamowania oraz nadwyżki wytwarzane w wyniku pracy silnika spalinowego są magazynowane w akumulatorach o dużej pojemności. Akumulatory litowo-jonowe

Zobacz jak działają hybrydowe napędy aut
Auto Świat
Zobacz jak działają hybrydowe napędy aut

W przeciwieństwie do tradycyjnych akumulatorów z płytami ołowiowymi zatopionymi w elektrolicie ten typ baterii charakteryzuje się znaczną odpornością na tzw. efekt pamięci (zmniejszanie pojemności rzeczywistej na skutek wielokrotnego niepełnego ładowania) i mniejszą podatnością na samorozładowanie. Niestety, mają również poważne wady, m.in. bardzo źle znoszą pracę w niskich temperaturach, a w przypadku nieodpowiedniego ładowania mogą eksplodować lub spłonąć. Nie wolno przechowywać ich dłużej po całkowitym rozładowaniu, bo grozi to nieodwracalnym uszkodzeniem.Akumulatory litowo-polimeroweCoraz popularniejszy typ ogniw. Odznaczają się większą gęstością energii niż akumulatory litowo-jonowe, tzn. przy takich samych gabarytach mogą zmagazynować jej więcej. Wymagają skomplikowanych systemów nadzorujących proces ładowania. Są też bardzo wrażliwe na przegrzanie. Akumulatory niklowo–wodorkoweAkumulatory o bardzo dużej gęstości energii. Niestety – bardzo źle znoszą zarówno głębokie rozładowanie, jak też i przeładowanie. Wykonany w tej właśnie technologii akumulator Toyoty Prius składa się ze 168 ogniw o łącznym napięciu ok. 201 woltów. Jeśli jest w pełni sprawny i naładowany, wystarcza do przejechania zaledwie ok. 2 km z niewielką prędkością! O zaufaniu firmy do tej technologii może świadczyć ośmioletnia gwarancja na baterie. Koszt takiego akumulatora to ok. 2 tys. euro.Jakie są rodzaje hybrydowych układów napędowych?

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: