- Specjaliści niemieckiego automobilklubu ADAC przetestowali różne akcesoria ograniczające nagrzewanie się wnętrza samochodu
- Sprawdzano, na ile nagrzewa się wnętrze w zależności od zastosowanej ochrony
- Przetestowano folie odbijające światło montowane na zewnątrz i wewnątrz auta, plandekę zasłaniającą wszystkie szyby samochodu oraz biały ręcznik na desce rozdzielczej
- Sprawdzono też, co dają przyciemniane tylne szyby
- Folia na szybie: ten prosty gadżet naprawdę działa
- Plandeka osłaniająca szyby, czyli "półgaraż": to najlepsze, co możesz mieć
- Folia od wewnątrz. Działa, ale to nie to samo, co na zewnątrz
- Biały ręcznik – warto go mieć, ale nie licz na cud
- Przyciemniane szyby. To w ogóle działa?
- Jak szybko nagrzewa się samochód?
Inżynierowie z Centrum technicznego ADAC a Landsberg ustawili w słońcu siedem samochodów – każdy w inny sposób przygotowany na upał. Następnie rejestrowali, jak zmienia się temperatura w poszczególnych samochodach.
Na początku jednak zastrzeżenie: w dniu testu było gorąco, ale w realnym życiu bywa nawet cieplej. Dość powiedzieć, że wnętrze samochodu, który nie był zabezpieczony w żaden sposób przed nagrzewaniem, osiągnęło temperaturę 53 st. Celsjusza. Wnętrze auta w ekstremalnych warunkach może nagrzać się do ponad 60 st. C.
Folia na szybie: ten prosty gadżet naprawdę działa
Folia odbijająca światło umieszczona na przedniej szybie auta od zewnątrz okazała się bardzo skuteczna: wnętrze nagrzało się wprawdzie do 45 stopni, było gorąco, ale jednak aż o osiem stopni Celsjusza chłodniej niż w aucie bez ochrony. To druga w kolejności najlepsza ochrona przed gorącem.
Plandeka osłaniająca szyby, czyli "półgaraż": to najlepsze, co możesz mieć
Najskuteczniejszą ochroną przed nagrzewaniem się wnętrza okazał się tzw. półgaraż – plandeka osłaniająca wszystkie szyby samochodu i dach. Temperatura wnętrza testowego auta osiągnęła 43 stopnie Celsjusza – było więc aż o 10 stopni chłodniej niż w aucie bez ochrony. Wadą tego rozwiązania jest dość uciążliwy montaż, zwłaszcza jeśli nie mamy nikogo do pomocy. W środku auta jest chłodniej, ale zanim to założysz i zanim zdejmiesz, zdążysz się spocić. Mimo to warto.
Folia od wewnątrz. Działa, ale to nie to samo, co na zewnątrz
Folia przeciwsłoneczna oddzielająca przednią szybę od deski rozdzielczej samochodu odbijająca promienie słoneczne owszem, działa, ale nieporównywalnie gorzej niż akcesoria zewnętrzne. Wnętrze samochodu nagrzało się do 49 st. C. Zaletą tego rozwiązania jest łatwość zakładania, robisz to jednym ruchem. Szkoda, że działa umiarkowanie skutecznie.
Biały ręcznik – warto go mieć, ale nie licz na cud
Biała tkanina osłaniająca deskę rozdzielczą i kierownicę ograniczyła tylko nieznacznie nagrzewanie się wnętrza – temperatura w środku samochodu sięgnęła 50 st. C. Ważna jednak korzyść jest taka, że chroniona powierzchnia deski rozdzielczej była wyraźnie chłodniejsza niż w samochodzie bez ochrony.
Przyciemniane szyby. To w ogóle działa?
Jeśli chodzi o folie przyciemniające na szybach (albo po prostu przyciemniane szyby), to jest to ochrona dość "dziurawa" – folie nie mogą chronić wszystkich szyb auta, a jedynie tylne – od słupka B. Na przednich szybach samochodu żadnych folii przyklejać nie wolno! ADAC zarejestrował obniżenie temperatury we wnętrzu samochodu z folią na szybach jedynie o dwa stopnie.
Ale jest inna korzyść: powierzchnie w tylnej części samochodu z folią przyciemniającą na szybach były aż o 9 stopni chłodniejsze niż w aucie bez folii, a to już zauważalna różnica, zwłaszcza dla dzieci przewożonych na tylnej kanapie.
Jak szybko nagrzewa się samochód?
Według pomiarów ADAC wnętrze auta stojącego w południowym słońcu już po 60-70 minutach postoju osiąga temperaturę bliską maksymalnej. Już po 50 minutach temperatura na wysokości głów pasażerów osiąga wartość 55 st. C. Zaledwie pół godziny wystarczy, aby wnętrze rozgrzało się do 50 stopni.
Jeśli chodzi o powierzchnie, czarna kierownica i deska rozdzielcza mogą nagrzać się do 70 stopni C. Akcesoria takie jak folie czy ręcznik skutecznie obniżają temperaturę powierzchni nawet o ponad 25 stopni Celsjusza.
Warto wiedzieć:
- Kolor lakieru ma duży wpływ na temperaturę w samochodzie. Temperatura w białym aucie może być o pięć stopni niższa niż w czarnym.
- Ciemne powierzchnie we wnętrzu przyczyniają się do nagrzewania samochodu nawet bardziej niż lakier. W tym kontekście latem lepiej mieć jasne wnętrze.
- Wnętrze samochodu schłodzi się znacznie szybciej, gdy przewietrzymy je przed jazdą i w ciągu pierwszych kilkudziesięciu sekund jazdy.
- Klimatyzacja działa skuteczniej, działając w obiegu zamkniętym. Należy jednak pamiętać, aby najpóźniej po kilku minutach jazdy otworzyć dopływ świeżego powietrza do samochodu.
- Warto chronić foteliki dziecięce przed nagrzaniem. Pomocna będzie w tym biała tkanina.
- Pod żadnym pozorem nie wolno w ciepły dzień zostawiać w zamkniętym samochodzie dzieci i zwierząt.