Rynek kamperów nie tylko rośnie w niesamowitym tempie, lecz także nieustannie się zmienia. Przyczepy kempingowe, duże kampery integralne i przestronne półintegry mają wciąż swoich zwolenników, którzy podróżują nimi od kempingu do kempingu, ale tym, co teraz naprawdę wzbudza emocje i pożądanie miłośników aktywnego życia i zwiedzania świata, są kampervany. To auta, w przypadku których widać, że z taśm produkcyjnych zjechały jako dostawczaki, ale później nadano im zupełnie nowy charakter i przeznaczenie. Postanowiliśmy podpatrzyć, jak dokonuje się taka przemiana – odwiedziliśmy warsztat firmy Vannado w podwarszawskiej miejscowości Zakręt. To młoda firma w tej branży, ale budowane przez nią auta wyróżniają się jakością wykonania i zastosowanych materiałów.
– Kiedy wsiadasz do auta i widzisz prawdziwe drewno i inne naturalne materiały, to czujesz się zupełnie inaczej niż w kamperze, w którym wszystko wyłożone jest tanim plastikiem i byle jakimi materiałami drewnopodobnymi. W takim samochodzie ma być przyjemnie, tak żeby chciało się w nim przebywać – mówi Tomek Basiński, założyciel Vannado.

Jak powstaje kamper na zamówienieŻródło: Auto Świat / Vannado
W firmie przy produkcji kamperów pracuje kilkanaście osób, przy czym do każdego budowanego kampera przydzielany jest dwuosobowy zespół wykonujący i koordynujący większość prac. W Vannado pracują absolwenci ASP, politechniki, architekt, stolarz, mechanik samochodowy, szkutnik, pasjonaci sportów outdoorowych i podróżnicy – wszyscy są miłośnikami vanlife’u i rzemiosła, wielu ma także własne kampervany.
– Po godzinach, kiedy skończymy prace przy autach klientów, zdarza się, że wstawiamy do hali nasze własne auta i pracujemy przy nich, to nie tylko praca, ale też życiowa pasja. Cieszę się, że w zespole mamy też kobiety, w warsztatach to nieczęsty widok – podkreśla założyciel firmy.
Jak przebiega proces zamawiania kampera?
Klient zainteresowany kampervanem ma tu naprawdę duży wybór – na początek musi się jednak zdecydować, czy chce skorzystać z jednego z modeli "seryjnych", czy też chciałby, żeby powstał dla niego van typu Custom uszyty na miarę. Przy czym określenie "model seryjny" oznacza w tym wypadku zupełnie coś innego niż w sytuacji zamawiania samochodu w salonie.
Mimo "seryjności" klient nadal może wybrać, na którego bazie modelu ma powstać jego auto marzeń – czy ma to być Fiat Ducato (lub jego bliźniaki Peugeot Boxer lub Citroën Jumper), czy może Ford Transit. Do wyboru są materiały wykończeniowe wnętrza, wyposażenie techniczne, takie jak układ ogrzewania, różne opcje instalacji elektrycznej z akumulatorami dostosowanymi do konkretnych oczekiwań, różne opcje foteli dla pasażerów w drugim rzędzie (brak foteli, ławka, fotele regulowane), pojedyncze siedzenie pasażera lub dwuosobowa ławka z przodu, różne rodzaje toalet, markizy zewnętrzne, dodatkowa sypialnia w rozkładanym dachu. Dzięki temu, że takie auto powstaje z wcześniej zaprojektowanych "klocków" dopasowanych do wnętrza danego modelu bazowego, prace mogą przebiegać naprawdę szybko – czas oczekiwania na model seryjny to zwykle od 3 do 6 miesięcy!

Jak powstaje kamper na zamówienieŻródło: Auto Świat / Vannado
Ile kosztuje przerobienia dostawczaka na kampera?
Tym, co wyróżnia firmę Vannado, jest też w tym przypadku internetowy konfigurator, pozwalający z góry samodzielnie wyliczyć, ile będzie kosztowała przeróbka ze wszystkimi zamówionymi opcjami. To wcale nie takie oczywiste – w wielu firmach zajmujących się konwersją dostawczaków na kampery klient do samego końca nie zna finalnej ceny, ta ustalana jest dopiero po wykonaniu wszystkich prac.
O jakich kwotach tu mówimy? Przeróbka Fiata Ducato w wersji L3H2 kosztuje w przypadku modelu seryjnego Vannado Alaska co najmniej 150 tys. zł. Po dodaniu wszystkich dostępnych w konfiguratorze opcji cena modyfikacji zbliża się do 230 tys. złotych brutto – nie licząc oczywiście kosztów zakupu auta bazowego.

Jak powstaje kamper na zamówienieŻródło: Auto Świat / Vannado
Kamper customowy, czyli uszyty na miarę
Skoro tak konfiguruje się model seryjny, to czego można oczekiwać po kampervanie w wersji Custom? Przede wszystkim tu bazą może być praktycznie dowolny model dostawczaka, również z napędem 4x4. Klient od początku do końca uczestniczy w projektowaniu swojego auta marzeń – może wybrać rozkład wnętrza, wyposażenie, materiały, kształty szafek, typ kuchni, lodówki, rodzaj ogrzewania. Niektórzy nie chcą mieć np. w aucie instalacji gazowej – wolą, żeby ogrzewanie było zasilane olejem napędowym z baku auta.

Jak powstaje kamper na zamówienieŻródło: Auto Świat / Vannado
– Jestem zwolennikiem instalacji gazowej w kamperze, przede wszystkim ze względu na kulturę pracy ogrzewania. Działa ono ciszej i jest mniej uciążliwe dla otoczenia od ogrzewania na olej napędowy, ale jeśli klient jest innego zdania, to nie stanowi to problemu, montujemy taki typ ogrzewania, jaki sobie zażyczy. Stosujemy jednak tylko sprawdzone urządzenia od renomowanych producentów, nie montujemy np. chińskich klonów markowych ogrzewań postojowych – deklaruje założyciel firmy.

Jak powstaje kamper na zamówienieŻródło: Auto Świat / Vannado
Klient może nadzorować przebudowę auta
Widzieliście kiedyś warsztat, w którym fachowcy nie mają nic przeciwko temu, żeby klient patrzył im na ręce i obserwował przebieg robót? Tu tak właśnie jest – klienci są wręcz zachęcani do odwiedzin w firmie, choćby po to, żeby móc skonsultować z nimi poszczególne rozwiązania, czy rzeczywiście powstający kamper odpowiada ich wyobrażeniom i oczekiwaniom. Często w trakcie budowy zapadają decyzje o wprowadzeniu zmian, bo coś, co dobrze wyglądało na projekcie, w rzeczywistości okazuje się np. niepraktyczne. Oczywiście, realizacja dodatkowych życzeń kosztuje, ale nawet w tym przypadku cenę większości opcji klient może ustalić za pomocą konfiguratora.

Jak powstaje kamper na zamówienieŻródło: Auto Świat / Vannado
– Budujemy nasze samochody tak, żeby minimalizować nasz negatywny wpływ na środowisko. Tam, gdzie to tylko możliwe, ograniczamy użycie laminatów, plastiku i imitacji tego, co naturalne. Staramy się jak najczęściej korzystać z drewna, które konserwujemy olejami pochodzenia roślinnego. Tam, gdzie się da, korzystamy z naturalnych materiałów pozyskanych od lokalnych dostawców.
Oczywiście, nie wszystko da się pozyskać z lokalnie wytwarzanych i występujących materiałów – czasem trzeba też sięgnąć po np. lekką egzotyczną sklejkę, choćby po to, żeby obniżyć finalną masę przerabianych aut. Rzemieślnicy z Vannado twierdzą, że tworzone przez nich auta są zauważalnie lżejsze od kamperów produkowanych wielkoseryjnie. Trudno w to uwierzyć, bo wyglądają ponadprzeciętnie solidnie.
– Staramy się tak dopracowywać i optymalizować konstrukcję, żeby z jednej strony zabudowa była solidna i wykonana z porządnych materiałów, a z drugiej – tak lekka, jak to tylko możliwe. Tam gdzie się da, rezygnujemy po prostu z niepotrzebnych elementów. Nie mamy problemu, żeby zmieścić się w 3,5 tonach – zapewnia Tomasz Basiński.
Nowoczesne technologie przy budowie kamperów
W szybkiej realizacji wielu pomysłów pomaga też zapewne wyposażenie warsztatu – z jednej strony rzemieślnicy z Vannado chętnie stosują tradycyjne metody, ale z drugiej używają też nowoczesnych narzędzi, takich jak drukarki 3D, plottery CNC czy frezarki laserowe. Mając takie narzędzia, a do tego precyzyjną dokumentację techniczną zabudowywanych aut, można zaprojektować i wykonać elementy, które idealnie pasują do wnętrza samochodu. Żeby móc się nimi cieszyć, nie trzeba zlecać przebudowy kompletnego auta – wiele tak wykonanych mebli można też kupić w formie do zamontowania w samodzielnie przebudowywanym vanie.

Jak powstaje kamper na zamówienieŻródło: Auto Świat / Vannado