Nabywcy samochodów są bardziej wybredni niż kiedykolwiek. Oczekują najwyższego poziomu komfortu, bezpieczeństwa w każdej sytuacji, ale też przyjemności z jazdy, poczucia pełnej kontroli nad samochodem. I to w każdych warunkach. A to wszystko przy niskim zużyciu paliwa i jak najniższym poziomie emisji albo – w przypadku aut elektrycznych – przy jak największym zasięgu, czyli jak najniższym zużyciu energii. Wiele z tych oczekiwań stoi ze sobą w sprzeczności.

Im większe wymagania wobec komfortu i wyposażenia mają być spełnione, tym wyższa musi być masa pojazdu. Im wyższa masa, tym trudniej o dobre prowadzenie i niskie zużycie paliwa (energii). Żeby pogodzić te sprzeczności, konieczne są coraz bardziej zaawansowane technologie, coraz lepsze materiały, coraz wydajniejsze napędy. Jednym z najważniejszych elementów tej całej misternej układanki są zawsze opony, wobec których wymagania też są coraz wyższe.

To muszą wytrzymać opony: waga jak w dostawczaku, osiągi jak w supersamochodzie

Nowoczesne auta osobowe ważą często tyle, ile ważyły jeszcze nie tak dawno temu samochody dostawcze, ale jednocześnie mają osiągi takie, jakich spodziewalibyśmy się po supersamochodach. Opony muszą więc mieć wysoką nośność, doskonałą przyczepność w każdych warunkach, także przy wysokich prędkościach, a to wszystko przy możliwie niskich oporach toczenia. No i przy jak najniższej emisji hałasu, bo napędy współczesnych aut są tak ciche, że szum bieżnika może być odczuwany przez pasażerów auta jako uciążliwy. Na tym jednak nie koniec – o ile dawniej nikt się nie przejmował trwałością opon do aut o najwyższych osiągach, to teraz, ze względu na koszty eksploatacji, ale też na troskę o środowisko, muszą one wytrzymywać dziesiątki tysięcy kilometrów, przez cały czas zachowując wysokie parametry. Bo jeśli opony tracą przyczepność, to nie można liczyć na działanie zaawansowanych systemów wspomagających prowadzenie i zapewniających bezpieczeństwo jazdy.

Nowy model opony zimowej na 125-lecie firmy

Goodyear UltraGrip Performance 3 Foto: Goodyear
Goodyear UltraGrip Performance 3

W kontekście wysokich wymagań kierowców przyjrzyjmy się nowej oponie zimowej od Goodyear, która trafiła do oferty marki w tym roku — roku dla firmy szczególnym, gdy świętuje ona 125-lecie swojego istnienia, podkreślając swój wkład w rozwój branży oponiarskiej i motoryzacyjnej na świecie. Nowy model UltraGrip Performance 3 ma uprościć ofertę opon zimowych Goodyear, ponieważ zastępuje modele UltraGrip 9+ i UltraGrip Performance+. Żeby to było możliwe, nowe zimówki Goodyeara są dostępne w 94 rozmiarach, na obręcze od 14 do 21 cali, dzięki czemu mogą być stosowany zarówno w mniejszych autach o napędzie spalinowym, ale też w nowych, wymagających modelach z napędem hybrydowym i elektrycznym, nawet w ciężkich SUV-ach.

Chociaż Goodyear UltraGrip Performance 3 to opony zimowe, producent deklaruje, że w tym przypadku wsłuchał się w oczekiwania kierowców, którzy także od ogumienia sezonowego klasy premium wymagają jak najlepszych parametrów w każdych warunkach, jakie mogą występować zimą – nie tylko na śniegu, ale także na mokrej i suchej nawierzchni. Nowy model opon zimowych Goodyear jest jeszcze bardziej wszechstronny i ma jeszcze bardziej zrównoważone właściwości zimowe niż utytułowany poprzedni model, który uzyskiwał najwyższe noty w niezależnych testach i porównaniach.

Zaawansowane technologie

Goodyear UltraGrip Performance 3 Foto: Goodyear
Goodyear UltraGrip Performance 3

Zanim opony te trafiły na rynek, poddano je próbom wykonywanym także przez niezależne instytucje badawcze, takie jak m.in. niemiecki TÜV SÜD – z badań tych wynika, że także w porównaniu z czterema konkurencyjnymi oponami klasy premium, Goodyear UltraGrip Performance 3 pobił konkurencję w dziedzinach prowadzenia na śniegu oraz hamowania na mokrej i suchej nawierzchni.

W nowym modelu opony zastosowano dwie innowacyjne technologie. Ma ona gęściej rozmieszczone lamele i "śnieżne pazury" oraz dłuższe rowki na krawędzi barkowej dla poprawy osiągów na miękkim i głębokim śniegu – te rozwiązania określane są jako Technologia Snow Protect. Specjalna konstrukcja stopki wraz z innymi rozwiązaniami ma ograniczać ryzyko aquaplaningu (technologia Wet Grip+), a lamele 3D zapewniają odpowiednią sztywność opony na suchej nawierzchni i pod obciążeniem, dzięki którym poprawia się prowadzenie na suchej nawierzchni, bez uszczerbku dla parametrów zimowych opon.

Także z myślą o użytkowaniu w autach elektrycznych, których silniki generują olbrzymie momenty obrotowe, w nowym modelu zastosowano specjalną, bardzo odporną na zużycie mieszankę – jej unikalne właściwości z pewnością docenią też użytkownicy aut z mocnymi silnikami spalinowymi, szczególnie ci, którzy intensywnie wykorzystują możliwości swoich aut. Czasy, kiedy na oponach zimowych nie było mowy o żadnych sportowych wrażeniach z jazdy, dawno już minęły – teraz kierowcy oczekują nie tylko bezpieczeństwa, ale i przyjemności z jazdy przez cały rok.

Ekologia i ekonomia: to idzie w parze

Goodyear UltraGrip Performance 3 Foto: Goodyear
Goodyear UltraGrip Performance 3

A co ze szczególnymi wymaganiami dotyczącymi ekologii i kosztów eksploatacji? Producent deklaruje, że dzięki nowym rozwiązaniom udało się obniżyć opory toczenia o 3 proc. względem chwalonej za niskie opory poprzedniej generacji, a jednocześnie opony stały się nawet o 10 proc. lżejsze. Lżejsze opony to niższe tzw. masy nieresorowane, a to przekłada się na lepsze prowadzenie, wyższy komfort jazdy i lepszą trwałość elementów zawieszenia.

Opony Goodyear UltraGrip Performance 3 dopracowano też pod kątem aerodynamiki – to ważne, bo nowoczesne auta mają tak szerokie opony, że mają one wymierny wpływ na opory aerodynamiczne samochodu. Lepsza aerodynamika to też mniejszy hałas generowany przez koła, a to z kolei niezmiernie ważne w cichych autach elektrycznych. Oczywiście, dla emisji hałasu jeszcze ważniejsza od aerodynamiki jest odpowiednio ukształtowana rzeźba bieżnika – tu producent deklaruje, że nowy wzór bieżnika zastosowany w oponach UltraGrip Performance 3 pozwala zredukować hałas w kabinie nawet o 36 proc. (2 dBA).

125 lat doświadczeń w dziedzinie konstruowania i produkcji opon

Goodyear został założony w 1898 roku przez Franka Seiberlinga Foto: Goodyear
Goodyear został założony w 1898 roku przez Franka Seiberlinga

Firma Goodyear ma 125 lat doświadczeń w konstruowaniu i produkcji opon, wielokrotnie też udowadniała, że potrafi dostosować swoje produkty do oczekiwań rynku i kierowców, a nawet je wyprzedzać. To Goodyear już w 1906 roku opatentował pierwszą oponę bezdętkową, w 1908 wprowadził pierwszy wzór bieżnika wielosezonowego, na każdą pogodę, który był używany z niewielkimi modyfikacjami przez prawie 40 lat, stworzył pierwsze opony pneumatyczne do samolotów, dostarczał opon do Forda T, który był pierwszym autem produkowanym na masową skalę. Do osiągnięć firmy Goodyear należą też pierwsze konstrukcje opon odpornych na przebicie, ale także kultowe opony Goodyear Eagle F1, które przez dziesięciolecia były wzorem do naśladowania także dla wielu konkurencyjnych firm.

Goodyear nie tylko należy do największych producentów ogumienia na świecie, ale też od ponad 100 lat współpracuje z producentami samochodów, tworząc opony stosowane również na pierwszy montaż, "szyte na miarę" i idealnie dopasowane do wymagań nowych aut.

Od powozów do pojazdów autonomicznych, czyli historia innowacji Goodyear

1898: Goodyear Tire and Rubber Company rozpoczęła produkcję opon do powozów konnych i rowerów 21 listopada 1898 r., zaledwie kilka tygodni po założeniu firmy 29 sierpnia. Rok później Goodyear po raz pierwszy wyprodukował opony samochodowe.

1903: Goodyear opatentował pierwszą oponę bezdętkową.

1906: Goodyear opracował oponę Quick Detachable Tire, rewolucyjną konstrukcję, która ułatwiała zdejmowanie opon z koła.

1908: Goodyear wprowadza pierwszy wzór bieżnika uniwersalnego, na każdą pogodę. Ten wzór z diamentowymi nacięciami był używany z niewielkimi modyfikacjami przez prawie 40 lat.

1927: Goodyear wprowadza na rynek Airwheel, oponę niskociśnieniową opracowaną dla samolotów, ale później przystosowaną do użytku w samochodach osobowych. Po kilku latach opony te stały się fabrycznym wyposażeniem aut marek Ford i Chevrolet.

Sterowiec Goodyear Blimp podczas wyścigu Le Mans 2020 fot Clement Marin Foto: Goodyear
Sterowiec Goodyear Blimp podczas wyścigu Le Mans 2020 fot Clement Marin

1934: Goodyear wprowadza na rynek opony błotne i śniegowe z kolcami. Opony z kolcami stały się na długie lata domyślnym rozwiązaniem do jazdy zimą, w ekstremalnie trudnych warunkach, zwłaszcza po lodzie.

1937: Goodyear wypuszcza w USA pierwszy model opon z gumy syntetycznej. Firma staje się liderem w produkcji kauczuku syntetycznego.

1938: Goodyear wprowadza na rynek oponę LifeGuard, oponę z "wbudowanym zapasem". Była to prekursorka dzisiejszych opon typu run-on-flat, w której zastosowano oddzielne komory powietrzne w pobliżu bieżnika i obręczy, aby zapewnić, że w przypadku przebicia lub rozerwania, z opony powietrze nie zejdzie w całości.

1947: Opona Goodyear Super Cushion wyznacza nowe standardy komfortu jazdy. Opona ta łączyła zasadę amortyzacji opony balonowej, takiej jak Airwheel, z możliwością pracy przy znacznie niższym ciśnieniu. Dzięki temu opona aż tak się nie nagrzewa, co wydłuża jej trwałość. Ten model ogumienia okazał się gigantycznym sukcesem, w ciągu sześciu miesięcy Goodyear dostarczył 3,5 miliona opon Super Cushion.

1955: Prawie pół wieku po przyznaniu patentu, opony bezdętkowe Goodyeara trafiły do seryjnej produkcji. Jeśli myślicie, że opony run-on-flat to wynalazek ostatnich lat, to nie do końca macie rację – LifeGuard Blowout Shield, czyli specjalna osłona antyprzebiciowa pozwalała kierowcom przejechać nawet do 100 mil po uszkodzeniu opony.

Centrum Innowacji The Goodyear Tire & Rubber Company w Akron, USA Foto: Goodyear
Centrum Innowacji The Goodyear Tire & Rubber Company w Akron, USA

1958: Na rynku pojawia się radialna opona ciężarowa Goodyear Unisteel z trójwarstwowym opasaniem. Opony z serii Unisteel stały się znane z trwałości i przebiegów przez kolejne dziesięciolecia.

1984: Goodyear wprowadza oponę całoroczną na rynek europejski wraz z pierwszą wersją rodziny Goodyear Vector. Od tego czasu Goodyear nieustannie dąży do opracowania opony, która sprawdza się przez cały rok, zarówno w słońcu, deszczu, jak i śniegu. Skupienie się na tej kwestii przyniosło efekty: Opony Goodyear Vector wygrały więcej testów opon całorocznych niż opony jakakolwiek innej marki.

1992: Kultowy supersamochód McLaren F1 został wyposażony w specjalnie opracowane opony Goodyear Eagle F1, aby poradzić sobie z mocą 620 KM generowaną przez silnik V12 o pojemności 6,1 litra. Oryginalny komunikat prasowy McLarena podkreślał znaczenie wkładu Goodyeara: "Od samego początku projektowania McLarena F1 opona była traktowana jako nieodłączny element zawieszenia w ramach złożonych obliczeń dotyczących prowadzenia i komfortu. Waga, bezpieczeństwo, hałas i osiągi dynamiczne były kluczowymi czynnikami".

1994: Goodyear Eagle F1 wyznacza standardy osiągów. Gama opon została poszerzona o inne opony do supersamochodów i samochodów sportowych o charakterystycznym wzorze Eagle F1 GS-D2 (Grand Sport — Directional), a później GS-D3.

Na potrzeby misji Apollo 14 Goodyear stworzył opony mogące poruszać się po powierzchni Księżyca Foto: Goodyear
Na potrzeby misji Apollo 14 Goodyear stworzył opony mogące poruszać się po powierzchni Księżyca

2001: Opona Goodyear GT3, pierwsza na świecie opona wykonana z mieszanki, w której wykorzystano składniki uzyskiwane z kukurydzy, zostaje zaprezentowana na Salonie Samochodowym w Genewie.

2006: W oponach do samochodów ciężarowych zostaje wprowadzona technologia Goodyear Fuel Max, która pozwala oszczędzać paliwo dzięki zaawansowanej konstrukcji i mieszance zmniejszającej opory toczenia w przypadku długodystansowych przewozów ciężarowych.

2007: Gama opon Goodyear Eagle F1 przeszła najbardziej radykalną zmianę konstrukcyjną, odchodząc od charakterystycznego wzoru kierunkowego na rzecz nowej asymetrycznej konstrukcji, dzięki której udało się poprawić osiągi coraz cięższych i mocniejszych aut wyczynowych.

2018: Goodyear zaprezentował EfficientGrip Performance, swoją pierwszą oponę z Electric Drive Technology, przystosowaną do potrzeb aut elektrycznych.

2021: Goodyear uruchamia platformę analityczną SightLine, zaprojektowaną w celu identyfikowania, analizowania i rozwiązywania potencjalnych problemów związanych z oponami oraz przekazywania informacji gromadzonych przez czujniki montowane w kołach

2021: Goodyear przedstawia opony NexTrek, rozwiązanie w zakresie opon niepneumatycznych ("bezpowietrznych"), które rozpoczęło testy terenowe w pojazdach autonomicznych. Ten typ opon może stanowić zrównoważoną, bezobsługową i trwalszą alternatywę dla konwencjonalnych opon pneumatycznych.

2023: Goodyear prezentuje demonstracyjną oponę wykonaną w 90 proc. z ekologicznych materiałów.