Średni odsetek 4- i 5-letnich samochodów z poważnymi usterkami wyniósł 10,6 proc. Oznacza to, że co dziesiąte auto w tym wieku nie zaliczało przeglądu rejestracyjnego i było kierowane na powtórne badanie techniczne. Czy to dobry wynik? Można go określić jako „w normie” i jest porównywalny z uzyskanym w ubiegłym roku (10,3 proc.).

Diagności nadal najwięcej zastrzeżeń mieli do kondycji oświetlenia. Statystycznie jeden samochód na dwadzieścia badanych miał albo nieprawidłowo ustawione światła mijania, albo problem z działaniem oświetlenia. Natomiast kluczowe podzespoły, jak karoseria, zawieszenie, silnik i układ przeniesienia napędu, prezentowały znacznie lepszą kondycję, choć wiele aut sklasyfikowanych w dolnej części zestawienia miało poważne problemy także z wyżej wymienionymi elementami – nasilenie usterek było zbliżone do problemów z oświetleniem. Cieszy natomiast stosunkowo nieduża liczba aut, w których wykryto istotne niedomagania układu hamulcowego.

Modele Toyoty wypadają bardzo dobrze podczas badań technicznych

Podobnie jak w kategorii samochodów 2- i 3-letnich (raport opublikowaliśmy w poprzednim tygodniu), w górnej części zestawienia dominują auta japońskie oraz niemieckie, natomiast w dolnej – głównie włoskie i francuskie. W czołowej dziesiątce znalazły się aż trzy Toyoty. Wśród nich Prius okazał się zwycięzcą zestawienia z niewielkim, tylko 4-proc. odsetkiem aut, w których wykryto poważne awarie.

Wysokie miejsca zajęły także: Mercedes klasy C (6. pozycja), Mazda 3 (12.), BMW X5 (15.), a także Audi A3, A4 i A6 (odpowiednio: 19., 22. i 24.). Najgorsza lokata przypadła Dacii Logan – blisko 26 proc. aut zmagało się z poważnymi problemami! W ostatniej dwudziestce znalazły się aż cztery popularne modele Citroëna (C2, C4, C5 i Berlingo), po trzy Fiata (Panda, Punto i Doblò), Peugeota (207, 307 i 407) oraz Renault (Mégane, Laguna i Kangoo), dwa Alfy Romeo (147 i 159) i po jednym Kii (Sorento), Seata (Ibiza/Cordoba), Skody (Roomster), Volkswagena (Fox) i Volvo (V70).

Natomiast w środkowej części zestawienia uplasowały się samochody cieszące się szczególną popularnością na polskim rynku, m.in: Vectra i Octavia (ex aequo na 45. miejscu), Corsa i Fabia (58.), Mondeo i Passat (67.), Astra (75.), X3 i Accord (80.).

TÜV to działające w Niemczech Stowarzyszenie Nadzoru Technicznego

Dla przypomnienia: raport TÜV 2013 powstał na podstawie przeglądów rejestracyjnych wykonanych w Niemczech od lipca 2011 do czerwca 2012 r. Kontroli poddano aż 8 105 174 samochody. Badania są przeprowadzane na stanowiskach diagnostycznych, gdzie specjaliści wychwytują wszystkie problemy, które pośrednio lub bezpośrednio zagrażają bezpieczeństwu ruchu drogowego.

Sprawdzane są m.in.: zawieszenie, silnik, układy kierowniczy i przeniesienia napędu, oświetlenie, zabezpieczenie przed korozją elementów nośnych podwozia, karoserii i przewodów hamulcowych. Wszystkie informacje o usterkach spływają do banku danych i są dzielone na: mało istotne problemy, poważne awarie i niedomagania eliminujące samochód z ruchu.

Tam też są sortowane na pięć kategorii wiekowych – od 2- i 3-latków do 10- i 11-latków. W raporcie TÜV nie ujęto awarii unieruchamiających auto na drodze bądź innych typowych usterek, z którymi użytkownicy spotykają się podczas codziennej eksploatacji. To sprawozdanie z przeglądu dopuszczającego pojazd do ruchu.Za tydzień trzecia część zestawienia – auta 6- i 7-letnie.

Raport TÜV 2013 auta 4 i 5 letnie

Raport TÜV 2013: 4- i 5-latki które są nad, a które pod kreską? Foto: Auto Świat
Raport TÜV 2013: 4- i 5-latki które są nad, a które pod kreską?