W 2014 roku doszło do 1057 wypadków na poboczu, w których rannych było 1278 osób i 179 zabitych.

Wielu kierowców nie wie, jakie jest właściwe przeznaczenie pobocza drogi. Wydaje im się, że stanąć na poboczu można w celu odebrania telefonu, odpoczynku, zjedzenia posiłku czy kupienia sezonowych produktów od przydrożnych sprzedawców. Tymczasem zatrzymywanie się na poboczu kierowcy powinni traktować jako ostateczność. Nieodpowiednie zachowanie i brak ostrożności mogą doprowadzić do poważnego wypadku.

Aby skorzystać z telefonu czy sprawdzić trasę na mapie powinniśmy zatrzymać się na parkingu lub stacji benzynowej. Postój na poboczu ograniczmy do wyjątkowych sytuacji, czyli przede wszystkim awarii pojazdu, która uniemożliwia dalszą jazdę oraz zatrzymania przez policję – mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault. – Dla bezpieczeństwa swojego i innych uczestników ruchu zrezygnujmy też z kupna owoców sezonowych od przydrożnych sprzedawców. Gwałtowne zatrzymanie może być przyczyną niebezpiecznych sytuacji – dodaje Zbigniew Weseli.

Jeśli kierowca jest zmuszony do zatrzymania się na poboczu, koniecznie powinien zjechać jak najbliżej prawej krawędzi. - Na poboczu mogą znajdować się elementy, które mogą uszkodzić pojazd lub przebić oponę, dlatego przed zjazdem kierowcy powinni najpierw rozejrzeć się czy nie ma takiego zagrożenia – radzą trenerzy Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault. – Kierujący pojazdem powinien także zasygnalizować za pomocą kierunkowskazu zamiar opuszczenia pasa ruchu oraz unikać gwałtownych manewrów, tak aby kierowcy jadący za nim mogli spokojnie go ominąć – dodają trenerzy.

Sygnalizacja postoju

Jeśli w wyniku awarii pojazdu zatrzymamy się na poboczu, odpowiednio zasygnalizujmy to pozostałym uczestnikom ruchu. Artykuł 50 kodeksu drogowego określa jak kierowca powinien zachować się w takiej sytuacji.

• Sygnalizacja jest obowiązkowa w każdym przypadku – poprzez włączenie świateł awaryjnych oraz ustawienie ostrzegawczego trójkąta awaryjnego 100 m za pojazdem.

Na pozostałych drogach poza obszarem zabudowanym:

• Obowiązkowo tylko w przypadku, gdy pojazd nie jest widoczny z dostatecznej odległości – poprzez umieszczenie ostrzegawczego trójkąta awaryjnego 30-50 m za pojazdem i włączenie świateł awaryjnych.

Na pozostałych drogach na obszarze zabudowanym:

• Obowiązkowo tylko w przypadku, gdy pojazd nie jest widoczny z dostatecznej odległości – poprzez włączenie świateł awaryjnych.