Zanim tarcza hamulcowa z powodu zbyt długiej eksploatacji ulegnie całkowitej destrukcji, z reguły układ hamulcowy podczas hamowania zaczyna wydawać niepokojące odgłosy – np. ocierania metalu o metal. Dzieje się tak za sprawą wyżłobionych w tarczach rantów, które ocierają o podkładki klocków hamulcowych. Zużycie, a czasem tylko efekt niskiej jakości tarcz, czuć także podczas hamowania, gdy kierownica wpada w drgania o częstotliwości zmieniającej się wraz z prędkością jazdy. Drgania często rozchodzą się po całej karoserii. Cierpi komfort jazdy, choć oczywiście nie tylko wygoda podróżowania jest problemem: drgania obciążają łożyska kół, amortyzatory oraz elementy metalowo-gumowe zawieszenia. Tworzą się luzy, rośnie lista usterek.

Siłą rzeczy wraz ze zużyciem tarcz hamulcowych ponad dopuszczalny zakres wydłuża się też droga hamowania. Aby zatrzymać auto, coraz mocniej i głębiej trzeba wciskać pedał hamulca.

Foto: Q Service Castrol

Ile wytrzymają tarcze hamulcowe?

Dobre tarcze hamulcowe współpracujące z wysokiej jakości klockami hamulcowymi powinny bez problemu wytrzymać eksploatację na dystansie kilkudziesięciu tysięcy kilometrów. Z drugiej strony niskiej jakości tarcze hamulcowe mogą ulec zwichrowaniu już po pierwszej serii mocnych hamowań ze średniej prędkości. Przyczyną takich różnic w trwałości tych kluczowych dla bezpieczeństwa elementów są różnice projektowe i materiałowe. Niby tarcza hamulcowa to tylko kawałek odpowiednio ukształtowanego metalu, niemniej dobra tarcza wytrzymuje wielokrotne rozgrzanie do temperatury rzędu kilkuset stopni Celsjusza. Metal ulega w takim momencie naturalnemu rozszerzaniu, ale za każdym razem wraca do pierwotnego kształtu. Jeśli materiał, z którego wykonana jest tarcza hamulcowa, nie jest odpowiednio uszlachetniony i zahartowany, po kilkukrotnym rozgrzaniu nie wraca do pierwotnej formy. Tarcza wichruje się i podczas hamowania pojawiają się wibracje.

Nie bez znaczenia jest też odporność metalu na ścieranie. Dobra stal ma wysoką trwałość zapewniającą duże przebiegi, a gorsza – niewystarczającą. Dlatego dwa różne komplety tarcz hamulcowych eksploatowanych w jednym samochodzie mogą mieć zupełnie inną trwałość: jeden wytrzyma 70 tys. km, inny powinien zostać wymieniony po 10 tys. km.

Jak rozpoznać, czy kupujemy dobre tarcze hamulcowe?

Na oko nie ma takiej możliwości. Tarcza to tarcza – to dwa dyski połączone użebrowaniem i elementem montażowym. Niezależnie od producenta tarcze hamulcowe mogą wyglądać niemal tak samo. Dlatego sieć serwisów Q Service Castrol postanowiła przekonać kierowców do wyboru części z najwyższej półki. Wspólnie z firmą ATE zaproponowano klientom wyjątkową gwarancję na elementy układu hamulcowego: każdy, kto kupi i zleci montaż tarcz hamulcowych i klocków firmy ATE w dowolnym warsztacie Q Service Castrol, otrzyma gwarancję na tarcze hamulcowe na 3 lata lub 50 tys. km. Jeśli przed upływem 3 lat albo przed pokonaniem 50 tys. km tarcze osiągną graniczny próg zużycia, klient dostanie nowy komplet tarcz marki ATE za darmo. Gwarancja wygasa dopiero po trzech latach od montażu części, chyba że wcześniej samochód pokona przebieg wykraczający ponad podany limit.

Foto: Q Service Castrol

Kupiłeś dobre tarcze i klocki? Warto o nie zadbać

Ta wyjątkowa gwarancja jest dowodem wysokiej jakości produktu, którego pewny jest i producent (firma ATE), oraz sieć warsztatów Q Service Castrol. Niemniej kierowca, aby cieszyć się bezpieczeństwem i trwałością tarcz hamulcowych, musi zachować minimum staranności. Po pierwsze, należy monitorować stan klocków hamulcowych, które – w zależności od warunków eksploatacji – mogą wymagać wymiany częściej niż co 50 tys. km. Warunkiem gwarancji na tarcze hamulcowe jest wymiana klocków – jeśli to okaże się niezbędne – na nowe klocki firmy ATE. Tarcze objęte gwarancją muszą być zamontowane w warsztacie Q Service Castrol, a właściciel powinien zachować protokół montażu wydawany po wykonaniu usługi. To dlatego, że jakość montażu, podobnie jak jakość samych części, ma znaczenie dla trwałości i niezawodności całego układu.

Wreszcie, z samochodu i hamulców należy korzystać w sposób odpowiadający normalnemu korzystaniu z tego typu produktów. Co to znaczy? Jeśli np. jedziemy bardzo dynamicznie obciążonym samochodem i często naciskamy na pedał hamulca, to prowadzi to do wytworzenia ekstremalnej temperatury w układzie. W takich warunkach należy unikać wjeżdżania w głęboką wodę, gdyż może być to dla tarcz hamulcowych zbyt dużym szokiem termicznym.

Należy pamiętać, aby kontrolować stan klocków i w odpowiednim momencie zlecić ich wymianę.

Pamiętając o takich podstawach, będziemy cieszyć się bezpieczeństwem i pełną sprawnością układu hamulcowego znacznie dłużej niż przez 50 tys. km. Prawidłowo użytkowane tarcze ATE montowane w warsztacie Q Service Castrol bardzo rzadko wymagają wcześniejszej wymiany.