Podział opon wyłącznie na letnie i zimowe, a także według jakości na opony premium, opony ze średniej półki i opony budżetowe jest już nieaktualny. Obecnie wybór jest znacząco większy! W ofercie marki Continental są cztery modele opon klasy premium. Są to: EcoContactTM 6, UltraContact, PremiumContactTM 6 i „flagowa” nowość: SportContactTM 7. Teoretycznie można sobie wyobrazić, że w naszym rozmiarze dostępne są wszystkie te modele opon albo np. trzy z czterech wymienionych. Wówczas pojawia się pokusa: a gdyby tak wybrać opony sportowe, nawet jeśli moje auto jest nie do końca sportowe? Można? Można! Tyle że opony należy wybierać świadomie, mając na uwadze wady i zalety wszystkich dostępnych rozwiązań.

Nie ma opon idealnych, ale są opony doskonałe!

Wybierając opony, warto sobie uświadomić, że nie ma opon idealnych w tym sensie, że są one najlepsze we wszystkim: najbardziej oszczędne, najwygodniejsze, najlepiej „klejące się” do asfaltu, najlepiej hamujące na wszystkich rodzajach nawierzchni, najbardziej trwałe, itp. Gdyby istniała taka opona, jaki sens miałoby oferowanie klientom czterech różnych modeli opon klasy premium, skoro wystarczyłby jeden model? Zatem wybierając np. opony Continental SportContactTM 7, z czegoś rezygnujemy – i tak jest w przypadku każdej, ale to każdej opony, jaka dostępna jest w sprzedaży. Tyle że w jednym wypadku musimy poświęcić więcej, a w innym mniej – a zatem im opony lepsze, tym nasze poświęcenie mniejsze.

SportContactTM 7 – opona także do miasta

To, co wyróżniało starsze modele opon sportowych, to ich wąskie spektrum zastosowania. Nadawały się one głównie do sportu, a w każdym razie niemal wyłącznie do samochodów o wysokich osiągach, które przynajmniej okazjonalnie były wykorzystywane do bardzo szybkiej jazdy – inaczej takie opony nie miały sensu. Było tak dlatego, że po pierwsze, sportowe opony były wyraźnie mniej trwałe od „normalnych” opon z wyższej półki, po drugie, miały one bardzo wąską tolerancję temperaturową: pełnię osiągów takie opony mogły zaprezentować wyłącznie w cieple, albo w warunkach wysokiej temperatury otoczenia, albo wtedy, gdy uprzednio zostały rozgrzane.

W przypadku Conti SportContactTM 7 te wady w gruncie rzeczy nie istnieją: opony te zapewniają doskonałą przyczepność w każdych typowo letnich warunkach, zarówno na nawierzchni mokrej, jak i suchej. W warunkach toru wyścigowego udało się inżynierom poprawić osiągi tej opony o 10 proc. w odniesieniu do i tak doskonałego poprzednika SportContact 6! Jednocześnie uzyskano wydłużenie przebiegu o 17 proc., a oprócz tego bardzo niskie – jak na oponę o wysokich osiągach – opory toczenia, co wprost przekłada się na obniżenie poziomu spalania. Te dane w największym skrócie powinny rozwiać wątpliwości: jeśli dostępne rozmiary pasują do twojego samochodu, to możesz na nich jeździć bez najmniejszych obaw. „Obawy” to zresztą w tym kontekście złe słowo: jest bardzo prawdopodobne, że na żadnych innych oponach dostępnych na rynku twój samochód nie będzie hamował lepiej czy to w upale, czy w deszczu, na żadnych innych oponach nie będzie bardziej stabilny na zakrętach i na żadnych innych oponach nie będzie bardziej bezpieczny! Tyle że – uwaga – być może w twoim przypadku optymalny będzie jednak inny model z gamy Continental… Ale nad tym trzeba się po prostu zastanowić.

Najlepsze opony – jaki model wybrać?

Jeśli obok siebie postawimy cztery modele opon letnich marki Continental i pod uwagę weźmiemy kilka różnych właściwości opon, to każda będzie najlepsza w czymś innym. Po kolei:

Sportowy styl

Tu bez wątpienia wygrywa SportContactTM 7, który pięknie wygląda i bez wątpienia najlepiej nadaje się do aut sportowych czy tuningowanych. A na drugim miejscu w tej kategorii postawimy model PremiumContactTM 6, która też nastawiona jest na osiągi i świetnie sprawdza się w ciężkich, szybkich samochodach. Najmniej sportowe będą opony EcoContactTM 6 oraz UltraContact, bo one mają nieco inne priorytety.

Opona SportContact 7 Foto: Continental
Opona SportContact 7

Zachowanie na mokrej nawierzchni

Tu znów doskonale wypada SportContactTM 7 – ta opona ma ambicję, by być najszybszą w każdych warunkach, ale na mokrym asfalcie wcale nie gorsze są opony PremiumContactTM 6, których właściciele lubią czuć się pewnie za kierownicą w gorszych warunkach. Modele EcoContactTM 6 oraz UltraContact na mokrej nawierzchni zachowują się co najmniej dobrze, ale wymienionym wcześniej modelom muszą ustąpić.

Zachowanie na suchej nawierzchni

Bez najmniejszych wątpliwości wygrywa SportContactTM 7. Na oponach PremiumContactTM 6 nie pojedziemy tak szybko i z taką przyczepnością, ale… żaden użytkownik tych gum nie ma ani ambicji, ani potrzeby, ani nawet ochoty tak szybko jeździć. Opony sportowe to opony sportowe, na nich ten, kto umie, ma czym i ma gdzie, może pojechać tak szybko, że przeciętny kierowca nawet sobie tego nie wyobraża.

Znów: EcoContactTM 6 oraz UltraContact będą nieco z tyłu za PremiumContactTM 6 i tym bardziej za SportContactTM 7.

Wytrzymałość

To pierwsza konkurencja w której SportContactTM 7 ustępuje innym modelom marki Continental i to pomimo znaczącego wydłużenia przebiegu w porównaniu do poprzednika. Tę konkurencję wygrywa UltraContact – opona zaprojektowana do pokonywanie niezwykle dużych przebiegów, idealna, jeśli jeździmy dużo i daleko.

Komfort

Jeśli oczekujesz najwyższego dostępnego komfortu, wybierz PremiumContactTM 6. Opony sportowe są nieco twardsze, gorzej tłumią nierówności, mogą być nawet nieco głośniejsze. One nie są do tego, aby zapewnić najwyższy możliwy komfort, tylko do tego, by jeździć najszybciej i jednocześnie bezpiecznie – także na torze wyścigowym!

Efektywność paliwowa

Znów, choć – jak na opony sportowe – opona SportContactTM 7 jest wyjątkowo oszczędna, nie wygrywa ona tej konkurencji. Nie da się pogodzić najwyższej możliwej przyczepności w każdych warunkach z najniższymi oporami toczenia, albo-albo! Jeśli oczekujesz niskich oporów toczenia, bo chcesz być „eko”, bo masz samochód z małym zbiornikiem paliwa albo jeździsz samochodem elektrycznym i musisz oszczędzać prąd, wybierz EcoContactTM 6 – to jest najlepsza opona do oszczędzania, choć UltraContact też jest w tym dobra.

SportContactTM 7: osiągi przede wszystkim. Komfort? Niekoniecznie!

Teraz już wiesz, czego się spodziewać, jeśli wybierzesz opony SportContactTM 7: będą one wręcz kleić się do asfaltu, na zakrętach będą sztywne i superstabilne, ale jeśli tak naprawdę nie jeździsz zbyt szybko, rzadko mocno hamujesz i nie powodujesz niebezpiecznych sytuacji, być może powinieneś wybrać coś innego. Jeśli jednak masz sportowe ambicje, lubisz pojechać szybciej, masz czym i gdzie, albo może ta opona ci się po prostu podoba – kupuj, zakładaj, będziesz zadowolony! Być może nawet nie poczujesz jakiegokolwiek dyskomfortu – wszystko jest kwestią przyzwyczajenia.

Samochody na torze wyścigowym Foto: Continental
Samochody na torze wyścigowym