• każdy samochód ma indywidualny numer VIN
  • raporty generowane na podstawie numeru VIN pomogą odczytać historię samochodu i powiedzą, czy samochód brał udział w wypadku
  • sprawdzanie numerów VIN jest szczególnie ważne przy zakupie aut używanych

Co mówi numer VIN?

Numer VIN może udzielić wiele ważnych informacji na temat historii samochodu, a także pomoże sprawdzić jego historię. Najczęściej można go odnaleźć na tabliczce znamionowej umieszczonej na desce rozdzielczej, widocznej przez przednią szybę. Może on znajdować się na słupku drzwi po stronie kierowcy, a także komorze silnika. Przede wszystkim powinien on znajdować się w dokumentach pojazdu.

Czym jest numer VIN?

Numer VIN, czyli Vehicle Identification Number to numer identyfikacyjny samochodu. Nadawany jest on przez producenta. Składa się z 17 znaków, w których skład wchodzą cyfry i litery. Warto podkreślić, że numery VIN od 1981 roku są ujednolicone na całym świecie.

Dekodowanie numeru VIN

Sam numer VIN składa się de facto z trzech sekcji. Pierwszą jest World Manufacturer Identifier, czyli globalny identyfikator producenta. Są to przede wszystkim trzy znaki. Znaki od czwartego do dziewiątego to Vehicle Descriptor Section. Określają one typ samochodu. Ostatnie znaki (od dziesiątego do siedemnastego) to Vehicle Identifier Section. Te z kolei opisują konkretny pojazd.

Warto w tym momencie opisać szerzej wspomniane trzy sekcje, z których składa się VIN. WMI, które jest pierwszym elementem numeru VIN ,może być określone literami, bądź cyframi. Każdy producent samochodów otrzymuje swój indywidualny numer. Jest on wydawany przez organ krajowy, stowarzyszony z Society of Automotive Engineers. W przypadku WMI pierwszy jego element określa strefę geograficzną, a dwa kolejne kraj pochodzenia oraz producenta.

W przypadku VDS mamy do czynienia z sześcioma znakami określającymi ceny pojazdu. Zaliczają się do tego m.in. rodzaj nadwozia, skrzynia biegów oraz silnik.

Trzeci element, czyli VIS to osiem znaków, które de facto charakteryzują konkretny pojazd. Można z nich odczytać rok produkcji samochód, a także numer seryjny auta.

Warto podkreślić, że na całym świecie numery VIN są określane literami alfabetu łacińskiego oraz cyframi arabskimi. Wielkość numer także jest znormalizowana. W przypadku jednośladów wynosi ona 4 mm, a w przypadku samochodów jest to 7 mm. Ponadto nie mogą się w nim znaleźć cyfry „0”, a także „1”. Numer VIN nie zawiera także znaków specjalnych oraz liter „O”, „Q” i „I”.

Samodzielne odczytanie numeru VIN nie jest proste. Warto zatem skorzystać ze specjalnych stron, które specjalizują się w tego typu czynnościach. VIN dekoder rozkodowuje dane zakodowane, ale informacje uzyskane w ten sposób mogą różnić się od siebie ze względu na bazy danych, z których korzysta serwis. Bazy te znacznie wykraczają poza same archiwa CEPIK. Dają one możliwość sprawdzenia historii samochodu także poza granicami Polski. Jeżeli samemu nie potrafimy odczytać numeru VIN, należy zlecić takie zadanie specjalistom. Można także podjechać do autoryzowanego serwisu i sprawdzić przeszłość samochodu.

Raport VIN — czy warto kupić?

Zdecydowanie warto zainwestować w pełny raport VIN. Pełne raporty zawierają wszelkiego rodzaju kwestie związane z historią zdarzeń, w jakich auto brało udział. Zdarzenia niekoniecznie muszą oznaczać poważne uszkodzenia. Mogą to być drobne obcierki, lekkie wgniecenia czy uszkodzenia felg. Warto zatem przyjrzeć się wycenie napraw zawartych w historii pojazdu. Może się zdarzyć, że wcześniejszy zakup pełnego raportu pomoże w negocjacji cenowej przy zakupie auta. Pomoże to ustrzec się przed zakupem samochodu po poważnym wypadku. W raporcie znajdziemy także takie informacje jak liczba poprzednich właścicieli. Sprawdzenie numeru VIN pozwala także na określenie rzeczywistego przebiegu samochodu.

Sprawdzanie historii pojazdu kluczowe

Przy zakupie używanego samochodu ważne jest by sprawdzić, czy podawane przez sprzedawcę dane są prawdziwe. Warto skorzystać z usługi ‚Historia Pojazdu”, dzięki której otrzymamy dostęp do danych z państwowego rejestru Centralnej Ewidencji Pojazdów, a także rejestrów zagranicznych.

W bazach CEP można znaleźć następujące informacje:

  • ważność badania technicznego oraz ubezpieczenia OC. Warto pamiętać, że pojazd bez ważnych badań nie może poruszać się po drodze,
  • Informacje o właścicielu, a także tym, czy auto jest rejestrowane na firmę, czy osobę prywatną,
  • liczba właścicieli pojazdu od momentu zarejestrowania w Polsce – łącznie z obecnym właścicielem,
  • terminy wykonanych badań technicznych,
  • czy pojazd jest wyrejestrowany albo kradziony,
  • dane techniczne – na przykład pojemność i moc silnika, rodzaj paliwa,
  • stany licznika z badań technicznych (dane gromadzone od 2014 roku),

Jeżeli auto rejestrowane było wcześniej w innym kraju, można, można spróbować sprawdzić dane dotyczące ryzyk. Pobierane są one z zewnątrz, a dane obejmują rejestry z USA, Belgii, Kanady, Holandii, Hiszpanii i Norwegii. Można tego dokonać nawet w momencie, w którym auto nie było rejestrowane w Polsce.

Żeby móc skorzystać z danych zamieszczonych w CEP należy przygotować numer rejestracyjny, numer VIP, a także datę pierwsze rejestracji. Informacje te znajdują się w dowodzie rejestracyjnym. Każdy sprzedający powinien przekazać tego typu dowód przy sprzedaży. Uczciwy sprzedawca nie powinien też utrudniać dostępu do tych danych jeszcze przed sprzedażą. W przypadku aut zza granicy można dokonać ich sprawdzenia online. Wówczas należy przygotować dane do logowania na swój profil zaufany.