Uwaga: w niektórych autach korozja pojawia się tam, gdzie się jej nie spodziewamy. Mogą rdzewieć np. górne ramki drzwi.
Nie ma więc wyjścia: trzeba poszukać kruczków zawartych w umowie gwarancyjnej. Przecież nie uwierzymy, że większość producentów aut naprawdę zamierza naprawiać ludziom skorodowane samochody za 8, 10 czy 12 lat. Gdy przeczytaliśmy warunki gwarancji antykorozyjnych dotyczące większości marek, nabraliśmy przekonania, że trzeba czym prędzej pojechać do dobrego serwisu oferującego zabezpieczenia antykorozyjne, a gwarancję perforacyjną zwyczajnie zignorować. Przydać się ona może tylko wnielicznych przypadkach.
Podstawowe zastrzeżenie dotyczące wszystkich marek: wieloletnia gwarancja antykorozyjna obejmuje tylko korozję perforacyjną działającą od wewnątrz do zewnątrz zardzewiałego elementu. Jeśli na skutek odprysku farby zaczną gnić drzwi albo błotnik, nie mamy na co liczyć.
Kolejne powszechne zastrzeżenie: samochód przez cały okres trwania gwarancji antykorozyjnej musi być serwisowny zgodnie z zalecanym przez fabrykę harmonogramem, przy czym w niektórych przypadkach jest niejasne, czy aby zachować gwarancję wystarczy przeprowadzać coroczne przeglądy blacharskie, czy należy serwisować całe auto – najlepiej w autoryzowanym zakładzie. Inni mówią wprost: chcecie 10- czy 12-letnią gwarancję na nadwozie, serwisujcie u nas swój samochód.
Uwaga: naprawa blacharska poza ASO w praktyce unieważnia gwarancję perforacyjną na malowane poza fabryką elementy.
Zastrzeżenie numer 3: podczas przeglądu mechanicy oglądają dokładnie całe nadwozie i jeśli zobaczą jakiś odprysk lub powierzchniową korozję, mamy usterkę niezwłocznie naprawić i to na własny koszt. Dopiero jeśli pomimo wykonania zalecanych napraw warsztat nie zapanuje nad rdzą, będziemy mogli skorzystać z gwarancji.
Mimo tych standardowych obwarowań niektórzy producenci (np. Subaru) są na tyle bezczelni, że wprowadzają kolejne wyłączenia. Nie chcą ponosić odpowiedzialnościza korozję spowodowaną „piaskiem, błotem, solą i innymi czynnikami środowiskowymi”. To za co ponoszą odpowiedzialność? To nie jest odosobniony przypadek. Soli nie lubi też m.in. Mazda.
Z kolei Kia udziela gwarancji perforacyjnej na „elementy konstrukcyjne, stałe elementy nadwozia samochodu z wyłączeniem płyty podłogowej”.
Mimo to czasem producenci narażają się na kłopot. Klient serwisuje samochód w ASO jak należy, a tu pojawiają się purchle na całej karoserii. Jak tu odmówić darmowej naprawy? Cóż, może to wada lakieru, a nie korozja perforacyjna? Klient bezpieczny jest tylko wtedy, gdy usterkę zauważono podczas trwania gwarancji na lakier.
Niefabryczne zabezpieczenie
- To jest pewne: jeśli zdecydujemy się na dodatkowe zabezpieczenie antykorozyjne auta, w większości przypadków żegnamy się z gwarancją perforacyjną. Taki zapis znajdziemy w większości książek gwarancyjnych. Wielu producentów aut stwierdza, że dodatkowe zabezpieczenie antykorozyjne ich produktów jest całkowicie zbędne.Z drugiej strony nie jest tajemnicą, że fabryczna ochrona antykorozyjna w wielu wypadkach nie wystarcza. Dodatkowe zabezpieczenie profili zamkniętych poprzez wstrzyknięciew te elementy wosku ochronnego albo specjalnego oleju potrafi zdziałać cuda: nie tylko chroni przed korozją, lecz także wstrzymuje już rozpoczęty proces.Nie polecamy korzystania z takich usług (szczególnie poza autoryzowanym serwisem) podczas trwania gwarancji na lakier. Wprawdzie i takw przypadkach spornych serwis będzie twierdzić, że drzwi rdzewieją, bo zostały obite kamieniem (gwarancja na lakier nie chroni przed takimi zdarzeniami), jednak ochrona na lakier i tak ma swoją wartość. Po zakończeniu gwarancji polecamy usługi zabezpieczające. Preparat antykorozyjny można wstrzyknąć pod ciśnieniem w drzwi, progi, w klapę i maskę silnika. Zabezpieczenie odnawiane raz na dwa lata (koszt 300-1000 zł) sprawi, że samochód będzie wolny od korozji przez wiele lat. Taki zabieg chroni o wiele lepiej niż gwarancja!
To się opłaca?
1 Jeżeli masz nowe auto i pragniesz zachować gwarancję perforacyjną, pamiętaj o terminowym wykonywaniu przeglądów nadwozia. W niektórych autach jest on jednym z elementów ogólnego przeglądu, który w autoryzowanym serwisie kosztuje często więcej, niż jest wart, w innych można lub trzeba zlecać osobne przeglądy blacharskie, a naprawy mechaniczne w autoryzowanym serwisie nie są obowiązkowe. W większości przypadków jednak zachowanie długoletniej gwarancji perforacyjnej jest ściśle powiązane z korzystaniem z autoryzowanego serwisu – także mechanicznego.
2 Źródło korozji prawie zawsze można zlokalizować. Jeżeli z powodu odprysku lakieru atakuje ona element blacharski od zewnątrz, żadna gwarancja perforacyjna nie obejmuje takich uszkodzeń – odpryski trzeba usuwać jak najszybciej, nawet jeśli musimy za to zapłacić.
3 Warto zwrócić uwagę na instrukcję auta: nawet długie i nudne zapisy w tych książeczkach mogą zawierać zaskakujące treści. Czy wiecie, że wielu nowych samochodów nie wolno myć w myjniach automatycznych z powodu zastosowania miękkiego, ekologicznego lakieru?
4 Jeśli w okolicach zgrzewu drzwi czy innych elementów blacharskich pojawi się kropka rdzy niespowodowana obtłuczeniem lakieru, nie liczmy na to, że można usterkę naprawić przez zamalowanie kropki. Najczęściej oznacza to korozję perforacyjną, która w środku jest o wiele bardziej zaawansowana, niż to widać z zewnątrz. Jeśli autoryzowany warsztat zalecipomalowanie elementu na koszt właściciela, a korozja pojawi się wkrótce ponownie w tym samym miejscu, powiniśmy się domagać nie tylko naprawy elementu w ramach gwarancji perforacyjnej, lecz także zwrotu pieniędzy za pierwsze, płatne malowanie.
5Częstsze przeglądy nadwozia konieczne są w przypadku samochodów jeżdżących dużo po drogach szutrowych, po budowach i w innych trudnych warunkach. Kamienie mogą uszkadzać nie tylko lakier, lecz także fabryczną osłonę antykorozyjną. Warto uzupełniać na bieżąco ubytki zabezpieczenia, choć nie mamy gwarancji, że kiedyś będzie można skorzystać z gwarancji perforacyjnej.
Jakie mają warunki?
BMW
Czas trwania gwarancji: 12 lat.
Czego nie obejmuje? Usterek spowodowanych zaniedbaniem niezbędnych napraw powłoki lakierniczej, zderzaków.Obowiązek właściciela: przeglądy wykonywane zgodnie ze wskazaniami komputera pokładowego oraz książki serwisowej.Koszt inspekcji nadwozia: coroczny przegląd nadwozia jest elementem normalnego przeglądu.
Citroen
Czas trwania gwarancji: 12 lat na auta osobowe, 5 lat na ciężarowe.Czego nie obejmuje? Usterek spowodowanych przez czynniki zewnętrzne, szkód będących konsekwencją zniszczenia antykorozyjnych środków ochronnych, usterek blacharskich powodowanych montażem akcesoriów niemających homologacji producenta, kół. Obowiązek właściciela: wykonywanie przeglądów blacharskich w autach osobowych: pierwszego po 4 i kolejnych po 2 latach, w ciężarowych co 2 lata. Wszystkie usterki lakieru i zabezpieczeń antykorozyjnych muszą być usuwane na koszt właściciela w ciągu 2 miesięcy od kontroli, podczas której zostały wykryte. Aby skorzystać z gwarancji antykorozyjnej, trzeba wykonywać wszystkie przeglądy okresowe i mieć ich potwierdzenia wpisane do książki gwarancyjnej.Koszt inspekcji nadwozia: 140 zł.
Fiat
Czas trwania gwarancji: 8 lat. Czego nie obejmuje? Usterek spowodowanych przez korozję działającą od zewnątrz do wewnątrz elementów. Obowiązek właściciela: przez cały okres trwania gwarancji antykorozyjnej trzeba serwisować samochód w autoryzowanym zakładzie. Koszt inspekcji nadwozia: tylko zwykłe przeglądy okresowe.
Ford
Czas trwania gwarancji: od 6 do 12 lat w zależności od modelu, np. 6 lat Ford Ka, 12 lat C-Max, S-Max. Czego nie obejmuje? Kół, elementów chromowanych, zderzaków, listew profilowanych i zawiasów, platformy ładunkowej w modelu Transit. Obowiązek właściciela: poddawanie auta rutynowym przeglądom blacharskim potwierdzonym wpisem do książki serwisowej co rok lub 15-50 tys. km w zależności od modelu samochodu i od tego, co nastąpi wcześniej. Naprawy lakieru i zabezpieczeń na koszt właściciela zgodnie z zaleceniami serwisu przeprowadzającego rutynowy przegląd.Koszt inspekcji nadwozia: 40 zł.
Honda
Czas trwania gwarancji: 12 lat.
Czego nie obejmuje? Korozji innej niż perforacyjna, powstałej na skutek uszkodzenia powłoki lakierniczej, korozji akcesoriów i dodatkowego wyposażenia, nieusunięcia usterki lakieru. Obowiązek właściciela: trzeba raz w roku wykonać przegląd nadwozia i podwozia, zauważone usterki powłoki lakierniczej usunąć na własny koszt. Koszt inspekcji: bezpłatnie.
KIA
Czas trwania gwarancji: 6 lat na modele Carnival, Carens, Magentis, Opirus, Picanto, Rio, Sorento, 10 lat na Soula, cee’da, Sportage’a.
Czego nie obejmuje? Każdej innej korozji niż perforacyjna „na wskroś, przy czym kierunek działania procesów korozyjnych powodujących perforację jest od strony wewnętrznej do zewnętrznej”. Nie obejmuje elementów nadwozia innych niż stałe, nie obejmuje też płyty podłogowej (!). Obowiązek właściciela: wykonywanie przeglądu nadwozia co 12 miesięcy +/- 14 dni. Regularna i terminowa obsługa samochodu przez autoryzowany serwis firmy Kia lub przez warsztaty dysponujące dokumentacją techniczną, sprzętem diagnostycznym i oprogramowaniem Kii. Niezwłoczne wykonywanie napraw uszkodzonych powierzchni lakierowanych.Koszt inspekcji nadwozia: zróżnicowany w zależności od regionu Polski i warsztatu.
Mazda
Czas trwania gwarancji: 6-12 lat w zależności od modelu.Czego nie obejmuje? Usterek spowodowanych przez sól (!!!), piasek, kamienie i inne zdarzenia siły wyższej, uszkodzeń lakieru wynikających z zaniedbania konserwacji zalecanej przez producenta. Gwarancja nie obejmuje korozji powierzchniowej i usterek spowodowanych niefachowymi naprawami wykonanymi poza ASO. Obowiązek właściciela: aby zachować gwarancję, trzeba wykonywać raz w roku (lub co 15-20 tys. km) przeglądy mechaniczne rejestrowane na centralnym serwerze Mazdy. Ewentualnie możliwy dodatkowy przegląd nadwozia płatny ekstra.Koszt inspekcji nadwozia: 200 zł.
Mercedes
Czas trwania gwarancji: 30 lat.
Czego nie obejmuje? Uszkodzeń postępujących od zewnątrz elementu do wewnątrz. Niezgłoszenie zauważonego ogniska korozji lub nieusunięcie go na własny koszt w ASO powoduje utratę gwarancji.Obowiązek właściciela: przeglądy okresowe wykonywane w ASO zgodnie ze wskazaniami komputera, jednak nie rzadziej niż co 2 lata. Koszt inspekcji nadwozia: w cenie okresowego przeglądu auta.
Opel
Czas trwania gwarancji: Movano 6 lat, pozostałe Ople 12 lat, Saab 9-5 6 lat, Saab 9-3 10 lat, Chevrolet 6 lat.Czego nie obejmuje? Usterek innych niż korozja perforacyjna i spowodowanych nieusunięciem wad lakierniczych wskazanych przez serwis na przeglądzie okresowym w ciągu 30 dni od przeglądu. Obowiązek właściciela: regularne przeglądy auta, usuwanie wskazanych usterek na własny koszt. Inspekcji nadwozia nie ma.
Peugeot
Czas trwania gwarancji: 12 lat na auta osobowe, 5 lat na ciężarowe.Czego nie obejmuje? Szkód powstałych w wyniku niewłaściwego użytkowania lub nieprzestrzegania zaleceń producenta, spowodowanych używaniem środków nieprzewidzianych przez producenta, konsekwencji napraw wykonanych poza autoryzowanym serwisem. Obowiązek właściciela: przeglądy wykonywane w takim samym cyklu, jak w samochodach marki Citroën. Naprawy wskazanych usterek lakieru na własny koszt. Opcjonalnie możliwe przeglądy wyłącznie blacharskie.Koszt inspekcji nadwozia: 140 zł.
Renault
Czas trwania gwarancji: 12 lat na auta marki Renault, 6 lat na Dacię. Czego nie obejmuje? Uszkodzeń spowodowanych zaniedbaniem polegającym na nieusunięciu zauważonych usterek lakieru w jak najkrótszym czasie, lusterek, klamek, ramek wokół szyb. Obowiązek właściciela: wykonywanie przeglądów antykorozyjnych. Ich cena jest wliczona w koszt standardowego przeglądu.Koszt inspekcji nadwozia: brak.
Subaru
Czas trwania gwarancji: 12 lat.
Czego nie obejmuje? Powierzchniowej korozji zewnętrznej strony pyty podłogowej, korozji spowodowanej mechanicznym uszkodzeniem lakieru, niewłaściwą eksploatacją auta, działaniem piasku, soli (!!!), błota, czynników środowiskowych (!!!), korozji układu paliwowego i wydechowego.Obowiązek właściciela: regularna kontrola stanu nadwozia i niezwłoczne usuwanie korozji i uszkodzeń lakieru powstałych na skutek zaniedbania lub czynników zewnętrznych oraz coroczna kontrola karoserii wykonana przez autoryzowany serwis. W przypadku pojawienia się śladów korozji właściciel ma obowiązek zgłosić je najpóźniej w ciągu 14 dni do oceny autoryzowanemu serwisowi. Przekroczenie terminu zgłoszenia powoduje utratę gwarancji.Koszt inspekcji nadwozia: wliczony w cenę przeglądu okresowego samochodu.
Toyota
Czas trwania gwarancji: 12 lat, na modele dostawcze 6 lat.Czego nie obejmuje? Elementów mocowanych do nadwozia (listwy ozdobne, zderzaki, zawiasy) oraz nieoryginalnych części auta. Obowiązek właściciela: właściciel musi mieć wszelkie dokumenty potwierdzające właściwą obsługę samochodu, wykonywać okresowe przeglądy techniczne co 15 tys. km lub co 2 lata, usuwać wskazaną na przeglądach korozję powierzchniową. Standardowy przegląd obejmuje kontrolę stanu nadwozia i wykrywanie ognisk korozji. Koszt inspekcji nadwozia: wliczony w cenę przeglądu mechanicznego.
Volkswagen
Czas trwania gwarancji: 12 lat.
Czego nie obejmuje? Starzenia się i naturalnego zużycia powłoki lakierniczej, wszelkich usterek, jeżeli warsztat nieautoryzowany wykonał naprawy niezgodne z instrukcją obsługi Volkswagena, wszelkich usterek, jeśli nie wykonano zalecanej konserwacji, usterek niezgłoszonych niezwłocznie po ich ujawnieniu.Obowiązek właściciela: regularne serwisowanie auta zgodnie z harmonogramem zawartym w książce serwisowej i zgodnie z technologią VW. Koszt inspekcji nadwozia: nie ma specjalnych przeglądów antykorozyjnych.