Artykuł został pierwotnie opublikowany 10.01.2022 r.
- Trzeba umieć odróżniać zatrzymanie od postoju
- Podczas parkowania nie warto patrzeć na innych tylko na znaki
- Nieprawidłowe parkowanie może sporo kosztować
Samochodów przybywa na naszych drogach znacznie szybciej niż miejsc potrzebnych do ich parkowania — trudno się więc dziwić, że szczególnie w dużych miastach znalezienie miejsca, na którym można legalnie zostawić auto, bywa trudne. Przepisów i zasad regulujących parkowanie samochodu (a w zasadzie zatrzymanie i postój pojazdów) jest wiele, a niestosowanie się do nich grozi mandatem, często też koniecznością uiszczenia niemal 500-złotowej opłaty za odholowanie auta. Od czasu, kiedy strażom gminnym i miejskim odebrano prawo do używania fotoradarów, ściganie kierowców łamiących przepisy dotyczące parkowania stało się znów jednym z głównych zajęć strażników.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoParkowanie samochodu. Zasady parkowania i postoju
- Zatrzymanie i postój są dozwolone tylko tam, gdzie pojazd będzie z dostatecznej odległości widoczny dla innych kierujących, nie powoduje zagrożenia bezpieczeństwa ruchu ani go nie zakłóca.
- Nie wolno zatrzymywać pojazdu w odległości mniejszej niż 10 m od skrzyżowania, przejazdu kolejowego lub tramwajowego, przejścia dla pieszych, przejazdu dla rowerzystów, a na drogach dwukierunkowych — także za przejściem lub przejazdem. Zabroniony jest też postój pojazdu w odległości mniejszej niż 10 m od znaku drogowego lub sygnalizatora, jeśli grozi to ich zasłonięciem.
- Postój jest niedozwolony w odległości mniejszej niż 15 metrów od słupka lub tablicy przystanku i na całej długości zatoki przystankowej.
- Nie wolno zatrzymywać się autem w tunelach, na mostach i wiaduktach, na pasach oddzielających jezdnie, na ścieżkach rowerowych i na tzw. powierzchniach wyłączonych.
- Nie wolno parkować samochodu na jezdni wzdłuż linii ciągłej, jeżeli zmusza to innych kierujących do najeżdżania na nią — jeśli na jezdni znajduje się podwójna ciągła linia, to ustawienie auta choćby tylko dwoma kołami na jezdni jest w większości wypadków niedopuszczalne. Nie wolno też parkować na jezdni wzdłuż linii przerywanej, wyznaczającej krawędź jezdni.
- Generalnie zatrzymujemy się wzdłuż prawej krawędzi jezdni, przy lewej krawędzi wolno parkować samochodem tylko na obszarze zabudowanym, na drodze jedno— lub dwukierunkowej, jednak o małym natężeniu ruchu. Ponieważ nie można znaleźć w przepisach definicji "małego ruchu", trzeba się liczyć z tym, że policjant lub strażnik miejski mogą mieć w tej kwestii inne zdanie niż my, lepiej więc takich sytuacji unikać.
- Zatrzymywanie i postój pojazdów są zabronione na autostradach i drogach ekspresowych poza wyznaczonymi miejscami.
- Nie wolno parkować samochodu w sposób, który utrudniałby wjazd lub wyjazd bądź dostęp do prawidłowo zaparkowanych pojazdów.
- Jeśli pozwalają na to okoliczności, najlepiej jest zatrzymać auto poza jezdnią — jeżeli to niemożliwe, przepisy obligują kierowcę do ustawienia pojazdu jak najbliżej krawędzi jezdni i równolegle do niej.
- Samochód osobowy o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 2,5 tony można zaparkować na chodniku wszystkimi kołami, pod warunkiem, że nie zabraniają tego w danym miejscu znaki, że nie utrudni w ten sposób ruchu pieszych, a szerokość chodnika pozostająca do dyspozycji pieszych jest nie mniejsza niż 1,5 m
- Podczas postoju auto musi być zabezpieczone przed uruchomieniem przez osobę niepowołaną. Pozostawienie pojazdu z pracującym silnikiem uznaje się za wykroczenie.
Przeczytaj też:
- Parkowanie na chodniku – nie każdemu wolno!
- Automatyczna kontrola opłat za parkowanie już działa i jest bardzo skuteczna
- Drogie parkowanie przy supermarketach — parkingi pod lupą UOKiK
Słowniczek parkowania samochodu
- Zatrzymanie pojazdu — unieruchomienie pojazdu niewynikające z warunków lub przepisów ruchu drogowego, trwające nie dłużej niż 1 minutę, oraz każde unieruchomienie pojazdu wynikające z tych warunków lub przepisów
- Postój pojazdu — unieruchomienie pojazdu niewynikające z warunków lub przepisów ruchu drogowego, trwające dłużej niż 1 minutę
Nie patrz na innych przy parkowaniu samochodu
Podczas wyboru miejsca do zaparkowania samochodu nie warto sugerować się tym, że gdzieś stoi już więcej pojazdów — to wcale nie znaczy, że pozostali ustawili swoje auta prawidłowo. Sytuacje, kiedy straż miejska lub policja przyjeżdża i hurtowo każe kilku lub nawet kilkunastu kierowców, nie należą wcale do rzadkości. To, że inni zaparkowali samochód nieprawidłowo, nie jest wcale okolicznością łagodzącą.
Galeria zdjęć
Od lewej: znak „zakaz postoju” (B-35) to zakaz unieruchomienia pojazdu na czas dłuższy niż minutę, chyba że tabliczka dołączona do znaku podaje inny czas; znak B-36 „zakaz zatrzymywania się” oznacza zakaz zatrzymania po tej stronie drogi, po której stoi znak.
Od lewej: znak „zakaz postoju w dni nieparzyste” to zakaz postoju przez czas dłuższy niż minutę w dni nieparzyste, chyba że dołączona tabliczka podaje inny czas (np. 5 min). Po prawej: analogiczny „zakaz postoju w dni parzyste”.
Po lewej znak informujący o wjeździe do strefy, w której wprowadzono ograniczenie dot. pozostawiania auta. Obowiązuje na ulicach strefy poza miejscami wyznaczonymi do parkowania. Po prawej: koniec strefy ograniczonego postoju.
Zakaz zatrzymywania się jest odwołany skrzyżowaniem, znakiem B-35 („zakaz postoju”) albo B-36 „zakaz zatrzymywania się” z tabliczką T-25c (strzałka w dół); znak „zakaz zatrzymywania się” z tabliczką T-25a (strzałka w górę) to początek zakazu zatrzymywania się.
Tabliczka z symbolem holownika pod znakiem zakazu zatrzymywania się oznacza, że pozostawiony pojazd zostanie odholowany na koszt właściciela. Przecięcie drogi, na której ustawiono zakaz, z drogą wewnętrzną nie odwołuje zakazu zatrzymania – obowiązuje on aż do następnego „pełnoprawnego” skrzyżowania lub do odwołania. W 2017 roku maksymalna stawka za odholowanie auta o dmc do 3,5 t wynosi 476 zł, a za każdą dobę przechowywania na parkingu depozytowym trzeba zapłacić do 39 zł.
Zatrzymanie lub postój czterema kołami samochodu na chodniku są dozwolone, o ile na danym odcinku jezdni nie ma zakazu zatrzymywania się lub postoju. W sytuacji przedstawionej na rysunku pod znakiem „zakaz zatrzymywania się” umieszczono tabliczkę „nie dotyczy chodnika” – można więc stanąć na chodniku, nie można na jezdni. Uwaga: prawo wjechania na chodnik (choćby jednym kołem) dotyczy tylko samochodów osobowych o dopuszczalnej masie całkowitej do 2500 kg – oznacza to, że np. dużymi autami terenowymi, limuzynami klasy wyższej czy pikapami w taki sposób parkować nie wolno. Nie wolno też wjechać na chodnik czterema kołami auta ciężarowego, niezależnie od jego masy. Parkujące na chodniku pojazdy nie mogą utrudniać ruchu pieszych, a minimalna szerokość chodnika pozostawionego dla nich to 1,5 m.
Blokady na koła mogą być zakładane tylko wtedy, kiedy auto zostało zaparkowane w miejscu, gdzie jest to zabronione, ale nie utrudnia ruchu ani nie stwarza zagrożenia.
Nie wolno parkować między jezdniami ani na tzw. powierzchniach wyłączonych. Mandat za to wynosi 100 zł.
Autem cięźarowym lub osobowym o dmc powyźej 2,5 t nie wolno parkować na chodniku. Za nieuprawnione korzystanie z miejsc dla niepełnosprawnych grozi do 800 zł mandatu.