Współpraca reklamowaTestujemy na paliwach
Auto Świat > Porady > Prawo > Jak jeździć na suwak? Wyjaśniamy krok po kroku, bo kierowcy wciąż się gubią

Jak jeździć na suwak? Wyjaśniamy krok po kroku, bo kierowcy wciąż się gubią

Obowiązkowa jazda na suwak to istotne ułatwienie dla kierowców, którzy napotykają zablokowany lub kończący się pas ruchu. W takich miejscach, w zależności od warunków ruchu, obowiązują zmienione zasady pierwszeństwa. Oznacza to, że w pewnych sytuacjach kierowca poruszający się pasem, który się kończy, ma pierwszeństwo przed pojazdami kontynuującymi jazdę pasem, którym można dalej podróżować. Niemniej jednak nie zawsze jest to regułą. Nie można również zakładać, że zawsze mamy prawo oczekiwać, że ktoś ustąpi nam pierwszeństwa podczas zmiany pasa ruchu.

Jazda na suwak – już wkrótce obowiązkowa
Jazda na suwak – już wkrótce obowiązkowaŹródło: Auto Świat
  • Jazda na suwak to ułatwienie dla kierowców na zablokowanym pasie ruchu
  • Kierowcy poruszający się pasem, który kończy się, mają pierwszeństwo w sytuacji obowiązku jazdy na suwak
  • Jazda na suwak nie jest obowiązkowa, jeśli nie ma korka

Co do zasady, zmieniając pas ruchu, mamy obowiązek ustąpić pierwszeństwa jadącym po pasie, na który zamierzamy wjechać. Mówi o tym Kodeks drogowy:

Art. 22 4. Kierujący pojazdem, zmieniając zajmowany pas ruchu, jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa pojazdowi jadącemu po pasie ruchu, na który zamierza wjechać, z wyjątkiem ust. 4a i 4b, oraz pojazdowi wjeżdżającemu na ten pas ruchu z prawej strony.

Pas się kończy. Kiedy masz pierwszeństwo?

Znak "koniec pasa ruchu"
Znak "koniec pasa ruchu"Źródło: Materiały prasowe

Są jednak sytuacje, w których pojazd jadący pasem ruchu, na który chcemy wjechać, powinien nam ustąpić. Jest tak wtedy, gdy pojawia się obowiązek jazdy "na suwak". Podkreślmy: jeśli pojawia się taki obowiązek, to jest to właśnie obowiązek, a nie dobra wola. Gdy dojdzie do kolizji, winnym może zostać uznany ten, kto nie ustąpił pierwszeństwa innemu kierowcy zmieniającemu pas ruchu.

Art. 22 4a. W warunkach znacznego zmniejszenia prędkości na jezdni z więcej niż jednym pasem ruchu w tym samym kierunku jazdy, w przypadku gdy nie istnieje możliwość kontynuacji jazdy pasem ruchu z powodu wystąpienia przeszkody na tym pasie ruchu lub jego zanikania, kierujący pojazdem poruszający się sąsiednim pasem ruchu jest obowiązany bezpośrednio przed miejscem wystąpienia przeszkody lub miejscem zanikania pasa ruchu umożliwić jednemu pojazdowi lub jednemu zespołowi pojazdów, znajdującym się na takim pasie ruchu, zmianę tego pasa ruchu na sąsiedni, którym istnieje możliwość kontynuacji jazdy.

Aby zatem można było skorzystać z ułatwień wynikających z obowiązku jazdy na suwak, muszą być spełnione warunki:

  • po pierwsze, przepis mówi o znacznym zmniejszeniu prędkości na jezdni, a zatem musi być korek; jeśli go nie ma, nie możemy oczekiwać tego, że ktoś nas wpuści – jeśli wjedziemy komuś przed maskę i dojdzie do kolizji, będzie to nasza wina;
  • po drugie, musimy dojechać do samego końca pasa ruchu – dopiero wtedy możemy wymagać, aby być wpuszczonym na sąsiedni pas ruchu;
  • po trzecie, ważna jest kolejność: jeden samochód jadący "jezdnym" pasem ruchu obowiązkowo ustępuje tylko jednemu pojazdowi, który chce na ten pas wjechać.
  • po czwarte, jeśli na drodze są trzy pasy i na jednej wysokości kończą się albo są zablokowane dwa skrajne, to jadący środkiem pasem wpuszcza jeden samochód z prawej, potem jeden samochód z lewej, a potem sam jedzie. Poza tym wszystko jest tak samo: na jezdny pas można wjechać po dojechaniu do samego końca zablokowanego pasa i aby powstał obowiązek wpuszczania się, musi być korek.

Od jazdy na suwak są wyjątki. Kiedy suwak nie działa?

Nie ma mowy o obowiązku wpuszczania na swój pas kierowcy, który porusza się np. prawym pasem skręcającym w prawo i w ostatniej chwili próbuje wjechać na lewy pas do jazdy na wprost. Jeśli pas skręcający w prawo nie kończy się, a jedynie nie prowadzi w kierunku, w którym zamierzamy jechać, nie wolno nam wymagać od innych ustąpienia pierwszeństwa. Jeśli ktoś nam ustępuje, to dobrowolnie. Jeśli ktoś nie ustąpi nam i dojdzie do kolizji, będzie to nasza wina.

Lekkie spowolnienie ruchu? Lepiej bądź ostrożny

Wracając do typowej sytuacji "suwakowej": czasami zdarza się, że ruch jest dość gęsty i wolniejszy niż normalnie, ale jednak nie ma typowego korka i w sumie nie wiadomo: jest obowiązek jazdy na suwak czy go nie ma? W takiej sytuacji lepiej mieć oczy otwarte i upewnić się, że wjazd na "jezdny"pas jest bezpieczny. Jeśli nie ma korka, to nie ma też potrzeby, aby jazda na suwak była obowiązkowa. W sytuacjach wątpliwych najłatwiej o kolizję – lepiej przyjąć, że pierwszeństwo ma ten drugi.

Jazda na suwak znacznie poprawia płynność ruchu, jednak istnieją określone zasady, których należy przestrzegać. Kierowcy powinni pamiętać o zachowaniu odpowiedniej kolejności, dojechaniu do końca pasa ruchu oraz ustępowaniu pierwszeństwa. W sytuacjach wątpliwych zaleca się zachowanie ostrożności i upewnienie się, że manewr jest bezpieczny.

Jazda na suwak
Jazda na suwakŹródło: Policja.pl
Maciej Brzeziński
Maciej Brzeziński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków