Ograniczenia prędkości w Polsce
W Polsce, w zależności od rodzaju pojazdu i rodzaju drogi, obowiązuje bardzo wiele zasadniczych limitów prędkości: w mieście 50 lub 60 km/h w zależności od pory dnia; poza obszarem zabudowanym 90 km/h, ale jeśli droga ma więcej niż jeden pas ruchu w każdą stronę – 100 km/h; na drodze ekspresowej jednojezdniowej 100 km/h, ale na ekspresówce dwupasmowej – 120 km/h; na autostradzie – 140 km/h.
Uważaj na ograniczenia prędkości
Jednocześnie dodatkowe ograniczenia prędkości (lub podwyższenia) dopuszczalnej prędkości wyrażone znakami – w zależności od tego, w jakim miejscu są umieszczone i w zależności od towarzystwa innych znaków mają różny zasięg. Łatwo się oszukać i dostać solidny mandat, gdyż szczegółowa znajomość przepisów drogowych to umiejętność niemal niespotykana.
Nic dziwnego: bardzo wielu, a nawet większości przepisów, które powinien znać każdy kierowca, nie znajdziemy w kodeksie drogowym. Znajdują się one w rozporządzeniu o znakach i sygnałach drogowych, a także w innych rozporządzeniach i załącznikach do rozporządzeń – niektóre z nich mają po kilkaset stron!
W galerii prezentujemy kilka ciekawostek.
Galeria zdjęć
Zasadniczo ograniczenie prędkości obowiązuje do najbliższego skrzyżowaniu lub do znaku, który je odwołuje lub zmienia, a także do początku lub końca obszaru zabudowanego. Są jednak wyjątki, a niektóre z nich budzą spory nawet wśród zawodowców zajmujących się ruchem drogowym.
W załączniku do rozporządzenia w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych znajdziemy sposób oznakowania „prędkości granicznej” przejazdu przez próg zwalniający. Ograniczenie umieszczone w konfiguracji pokazanej obok ma dotyczyć tylko progu. Z innych przepisów wynika, że ograniczenie obowiązuje aż do skrzyżowania lub kolejnego znaku (np. odwołania ograniczenia). Który przepis obowiązuje? Nie wiadomo!
Ograniczenie prędkości obowiązuje na terenie całej miejscowości. Ponieważ obszar miejscowości nie jest tożsamy z obszarem zabudowanym, łatwo paść ofiarą pułapki: ograniczenie obowiązuje pomimo minięcia znaku „koniec obszaru zabudowanego”. Jeśli mijając znak D-43 („koniec obszaru zabudowanego”), przyspieszymy do 90 km/h, zapominając, że pod zieloną tablicą z nazwą miejscowości, w której się znajdujemy, umieszczono np. „czterdziestkę”, przekroczymy dopuszczalną prędkość o 50 km/h. Uwaga: na terenie miejscowości mogą być odcinki o podwyższonej lub zmniejszonej dopuszczalnej prędkości.
Obowiązuje na terenie całego obszaru zabudowanego z wyjątkiem odcinków drogi, na których dopuszczalny limit prędkości został zmieniony. Jeśli na wjeździe widzimy 30 km/h, a po drodze znak „40 km/h”, to po minięciu kolejnego skrzyżowania dopuszczalna prędkość nie rośnie do 50 km/h, lecz wraca do 30 km/h – i tak aż do końca obszaru zabudowanego.
Odwołuje obowiązujące wcześniej ograniczenia lub podwyższenia prędkości. W strefie zamieszkania obowiązuje maksymalna prędkość 20 km/h.
Prędkość pokazana na takim znaku obowiązuje na terenie całej strefy, czyli aż do znaku „koniec strefy ograniczenia prędkości”.
Prędkość pokazana na znaku obowiązuje tylko ten rodzaj pojazdów, który pokazany jest na tabliczce umieszczonej pod znakiem.