Kiedy trzeba skorzystać z gwarancji na auto lub części zamienne, okazuje się często, że akurat to, co się zepsuło, nie jest nią objęte. Niestety, sprzedawcy mają prawo stosować takie triki, ponieważ gwarancja jest ich dobrowolnym świadczeniem, którego warunki sami ustalają. Jednak nic straconego – konsumenta chronią przepisy Ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej, według których sprzedawca odpowiada za swój towar przez 2 lata. Nie tylko rzeczy zepsute.
Aby dochodzić swoich praw w ramach tej ustawy, czyli tzw. niezgodności towaru z umową konsumencką, muszą wystąpić 2 warunki. Po pierwsze, towar musi być niezgodny z umową – przy czym jest to pojęcie szersze niż towar wadliwy. W jego zakres wchodzą zarówno niedoróbki fabryczne, jak i to, że produkt nie nadaje się do celu, do jakiego zazwyczaj służy, bądź nie odpowiada podanemu przez sprzedawcę opisowi.
Po drugie, jedna z wymienionych wyżej „wad” musi istnieć już w chwili wydania towaru. W ramach niezgodności z umową nie można reklamować zwykłego zużycia towaru. Jak złożyć reklamację? Podobnie jak w przypadku gwarancji, aby zareklamować rzecz w ramach niezgodności towaru z umową, musimy mieć dowód jej zawarcia – paragon, fakturę itp.
Samą reklamację najlepiej złożyć w formie pisemnej. Musi ona zawierać takie informacje, jak: dane sprzedawcy i kupującego, jakiego towaru ona dotyczy i na czym polega niezgodność z umową, datę zgłoszenia oraz to, czy wybieramy wymianę, czy naprawę towaru – uwaga, o tym my decydujemy, a nie sprzedawca.
Zdarza się, i to często, że nieuczciwi lub po prostu nieznający prawa sprzedawcy odsyłają zgłaszających niezgodność towaru z umową klientów do producenta, do importera lub wręcz odmawiają przyjęcia produktu. W takim przypadku najprościej i najszybciej zwrócić się o pomoc do rzecznika konsumenta.
Gwarancja producenta a niezgodność z umową
Trzeba jasno oddzielić gwarancję, jakiej udziela na swoje towary producent, od praw kupującego wynikających z Ustawy o szczególnych warunkach sprzedażykonsumenckiej. Pierwsza jest dobrowolną deklaracją producenta z dowolnie ustalanymi przez niego warunkami, tj. terminami rozpatrywania reklamacji, warunkami jej uznania.
Natomiast w przypadku reklamacji towaru w ramach niezgodności towaru konsumpcyjnego z umową m.in.: termin jej obowiązywania (2 lata), przedawnienie roszczeń, miejsce zwrotu towaru, czas, jaki ma sprzedawca na ustosunkowanie się do reklamacji są z góry ustalone w wymienionej ustawie. Pamiętajmy, że reklamując towar, to my wybieramy, z której drogi skorzystamy. Ta druga jest znacznie szybsza i korzystniejsza dla konsumenta.
Ile masz czasu na reklamację?
Korzystanie z praw przysługujących konsumentom obarczone jest też pewnymi ograniczeniami i obowiązkami. Klienci mogą reklamować wadliwy towar w oparciuo niezgodność towaru z umową w przeciągu 2 lat od daty jego odebrania. Termin ten może się jednak wydłużyć w przypadku, gdy wada zostanie wykryta w 13. lub kolejnym miesiącu od momentu odebrania towaru przez klienta. Ustawa przewiduje, że przedawnienie roszczeń ulega dopiero po roku od wykrycia niezgodności. Nie oznacza to jednak, że tak długo można zwlekać z ich zgłoszeniem – według prawa trzeba to zrobić w ciągu 2 miesięcy od wykrycia wady.
Jednak z punktu widzenia konsumenta najlepiej, jeśli zgłoszenie nastąpi w przeciągu pierwszych 6 miesięcy od wydania towaru. W takim przypadku domniemuje się, że wada występowała już w momencie wydania towaru, natomiast po upływie tego terminu to na kupującym ciąży odpowiedzialność udowodnienia, że towar był wadliwy w momencie zakupu. Często wiąże się to ze zdobyciem odpowiednich opinii rzeczoznawcy.
W przypadku, kiedy to my będziemy mieli rację, koszty ekspertyz zwróci nam sprzedawca. Sprzedawca musi się ustosunkować do naszego zgłoszenia niezgodności towaru z umową w ciągu 14 dni kalendarzowych. Jeśli tego nie zrobi, z mocy prawa reklamację traktuje się jako uznaną.
Obietnice sprzedawcy
Towar można uznać za niezgodny z umową konsumencką nie tylko wtedy, gdy wykryjemy jego wadę. Skorzystać z tych przepisów możemy także w przypadku,gdy produkt nie spełnia zadań, do jakich miał służyć, lub nie ma wszystkich funkcji, o jakich zapewniał nas sprzedawca albo jakie obiecywał na opakowaniu producent lub polski przedstawiciel firmy – jeśli pod ich wpływem zdecydowaliśmy się zakupić dany produkt.
W obydwu przypadkach za niezgodność towaru z zapewnieniami odpowiada sprzedawca, chyba że przed zakupem sprostował nieprawdziwe informacje. W takim przypadku uznaje się, że kupujący zakupił towar na własną odpowiedzialność i nie ma tu mowy o niezgodności towaru z umową. Trzeba też wyjaśnić, że w takich przypadkach brane są pod uwagę wyłącznieinformacje zawarte w polskich reklamach.
Zakupy przez internet
Klienci kupujący w sklepach internetowych chronieni są w ten sam sposób co osoby korzystające z tradycyjnych punktów sprzedaży. Mogą skorzystać także z klauzuli niezgodności towaru z umową, przy czym okres 2-letniej ochrony zaczyna biegnąć od momentu dostarczenia towaru do klienta. Powiadomienie o wadzie produktu najlepiej złożyć w tym przypadku listem poleconym.
Trzeba jednak pamiętać, że musimy być pewni, że przesyłka nie została uszkodzona podczas transportu. Dlatego zawsze powinniśmy sprawdzić zawartość paczki w obecności kuriera i ewentualnie spisać protokół zniszczenia. Dodatkowym atutem zakupów na odległość jest prawo do zwrotu towaru w ciągu 10 dni roboczych od daty otrzymania towaru bez podawania przyczyn. Zapisy te nie dotyczą aukcji i transakcji z osobami fizycznymi.
Masz prawo do...
- reklamowania towaru w ciągu 2 lat od jego wydania, jeśli w tym okresie wykryłeś wadę produktu, bez względu na długość gwarancji producenta.reklamowania produktu, jeśli jest sprawny, ale nie ma cech lub funkcji, o jakich sprzedawca lub producent zapewniał cię na opakowaniu oraz w reklamie.nieodpłatnej naprawy lub wymiany towaru z ukrytą wadą – i to od nas zależy, którą formę rekompensaty wybierzemy.jeśli sprzedawca nie ustosunkuje się do reklamacji złożonej w ramach niezgodności towaru z umową w ciągu 14 dni, z mocy prawa traktuje się ją jako uznaną.po wymianie wadliwego towaru 2-letni czas odpowiedzialności sprzedawcy biegnie od nowa.roszczenia kupującego przedawniają się z upływem roku od stwierdzenia niezgodności towaru z umową, przy czym termin ten nie może się skończyć przed upływem 2 lat od wydania towaru. przypadku gdy towar reklamujemy w ramach niezgodności towaru z umową, to dopóki jest możliwa naprawa lub wymiana towaru, nie możemy żądać zwrotu pieniędzy.sprzedawca nie odpowiada za wady towaru, które powstały z naszej winy.