- Istotnym elementem programu, który realizuje GDDKiA są inwestycje poprawiające bezpieczeństwo pieszych
- Szczególną uwagę poświęcono zwiększeniu widoczności przejść
- Za wykroczenia na przejściach dla pieszych grożą dotkliwe kary
- Zachęcamy do oddawania głosów w ankiecie, która znajduje się na końcu artykułu
- Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu
Środki pochodzące z Krajowego Planu Odbudowy pozwolą na wdrożenie rozwiązań, które mają poprawić widoczność przejść dla pieszych oraz zwiększyć komfort i bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu. Jak pisaliśmy już w ubiegłym roku, GDDKiA planuje m.in. budowę nowoczesnej infrastruktury oraz modernizację już istniejących elementów dróg.
Poznaj kontekst z AI
- Przeczytaj także: W grudniu sypią się supermandaty. Policjanci podwajają kary konkretnym kierowcom [Lista]
W ramach programu przewidziano szereg działań, które mają na celu podniesienie standardów bezpieczeństwa. Wśród nich znalazło się efektywne oświetlenie przejść dla pieszych i przejazdów dla rowerzystów, a także przystanków komunikacji publicznej, peronów, zatok autobusowych, chodników, ścieżek pieszo-rowerowych oraz ścieżek rowerowych. Dodatkowo, planowane jest rozdzielanie ruchu pieszych i pojazdów, co ma ograniczyć ryzyko wypadków.
GDDKiA zamierza również poprawić geometrię wybranych skrzyżowań, aby zwiększyć ich przepustowość i ułatwić bezpieczne poruszanie się po drogach. Modernizacja obejmie zarówno budowę nowych elementów infrastruktury, jak i podniesienie parametrów już istniejących.
Jakie nowe rozwiązania dla pieszych powstają a polskich drogach?
Jednym z kluczowych celów programu jest poprawa bezpieczeństwa na przejściach dla pieszych. W ramach inwestycji z KPO powstaną sygnalizacje świetlne na czternastu skrzyżowaniach oraz na osiemdziesięciu przejściach dla pieszych. Dodatkowo, planowana jest budowa dwudziestu jeden rond oraz stu dziewięciu azyli dla pieszych. Przejścia dla pieszych i przejazdy dla rowerzystów zostaną wyposażone w nowoczesne oświetlenie, które ma zwiększyć ich widoczność po zmroku.
Blisko cztery tysiące przejść dla pieszych zostanie doświetlonych, a dwieście pięćdziesiąt z nich otrzyma oznaczenie znakiem D-6 umieszczonym na wysięgniku, co ma ułatwić kierowcom ich dostrzeżenie.
Znak D-6 — co oznacza i jakie obowiązki nakłada na kierowców?
Znak D-6, którym zajmuje się Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, wskazuje miejsce przejścia dla pieszych. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, każde przejście musi być oznaczone pionowym znakiem D-6 na kwadratowej tablicy. GDDKiA planuje montaż tych znaków na wysięgnikach, aby były lepiej widoczne dla kierowców.
Kierowcy zbliżający się do znaku D-6, a także jego odmiany D-6b, powinni zmniejszyć prędkość i zachować szczególną ostrożność, aby nie narazić pieszych lub rowerzystów na niebezpieczeństwo. Podobne zasady obowiązują w miejscach oznaczonych znakiem D-6a, który informuje o przejeździe dla rowerzystów.
Jakie są mandaty za wykroczenia na przejściach dla pieszych? Taryfikator jest bezwzględny
Przepisy nakładają na kierowców obowiązek nie tylko zwolnienia przed przejściem dla pieszych, ale także zakazują wyprzedzania na przejściu lub tuż przed nim. Taryfikator mandatów przewiduje surowe kary za wykroczenia zagrażające bezpieczeństwu pieszych oraz innych niechronionych uczestników ruchu drogowego.
Nowe regulacje przewidują mandat w wysokości 1500 zł za wykroczenia związane z bezpieczeństwem pieszych, a w przypadku recydywy kara wzrasta do 3000 zł. Dotyczy to m.in. takich sytuacji jak:
- nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na przejściu dla pieszych lub wchodzącemu na to przejście,
- nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu przechodzącemu na skrzyżowaniu przez jezdnię drogi poprzecznej, na którą skręca kierujący pojazdem,
- nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu przy przejeżdżaniu przez chodnik lub drogę dla pieszych,
- nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu podczas włączania się do ruchu,
- nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu przy cofaniu pojazdem,
- nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu w strefie zamieszkania,
- wyprzedzanie pojazdu na przejściu dla pieszych, na którym ruch nie jest kierowany, lub bezpośrednio przed tym przejściem,
- omijanie pojazdu, który jechał w tym samym kierunku, lecz zatrzymał się w celu ustąpienia pierwszeństwa pieszemu,
- — naruszenie zakazu jazdy wzdłuż po chodniku lub przejściu dla pieszych.
Według danych z 2023 r., na polskich drogach doszło do 2901 wypadków na przejściach dla pieszych. W aż 2444 przypadkach przyczyną było nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu, który znajdował się na pasach lub wchodził na przejście.