Niezależnie od klasy auta, do którego zechcecie zamontować instalację LPG, musicie zaakceptować to, że czasami spowoduje to usterki, których nie byłoby, gdyby nie obecność „gazu”. Niestety, mimo że niektóre silniki polecamy jako bezproblemowo pracujące na gazie, to i tak na pewno spotkacie się z opiniami, które będą temu przeczyć.
Powodem są najczęściej błędy montażowe i brak fachowych warsztatów, a także stosowanie podzespołów (np. wtryskiwaczy czy parowników) niskiej jakości. Użytkownik nie na wszystko ma wpływ, trzeba więc zaakceptować to, że efektem obniżenia wydatków na paliwo mogą być częstsze wizyty w serwisie. Ponadto niektóre warsztaty, widząc instalację gazową, po prostu odmówią zajęcia się samochodem. M.in. dlatego radzimy montować gaz w warsztacie położonym blisko miejsca zamieszkania, co ułatwi obsługę auta.
W nr. 9/2012 „Auto Świata” zaprezentowaliśmy dziesięć aut klasy średniej polecanych do współpracy z instalacją LPG. Teraz przyszła pora na popularne kompakty. W tym przypadku wybór silników tolerujących jazdę na gazie jest nawet większy, gdyż zazwyczaj mają one prostszą budowę niż te stosowane w klasie średniej, a niektóre z nich spotkamy w autach obu segmentów.
Niestety, to czy silnik może długo i bezawaryjnie współpracować z LPG, zależy nie tylko od stopnia jego technicznego zaawansowania. Jednostki, które w teorii są niemal stworzone do gazu, często nie mogą być nim zasilane z powodu tzw. miękkich gniazd zaworowych. Wskutek tego ich głowice po 30-50 tys. km jazdy na LPG wymagają remontu.
Problem ten występuje m.in. w większości nowoczesnych benzyniaków Forda, Hondy, Toyoty czy Suzuki, ale też np. w nowszych silnikach Opla. Doświadczony gazownik powinien odradzić montaż instalacji LPG w przypadku niewłaściwego silnika. Nawet jeśli należy on do polecanych, bezproblemowa jazda na gazie będzie zależała od wielu czynników, m.in. od jakości części i doświadczenia montera.
Wyliczony koszt przejechania 1 km uwzględnia: wydatki na paliwo, ubezpieczenie, utratę wartości, przeglądy i badania techniczne, amortyzację instalacji gazowej oraz koszty wymiany zużywających się elementów, np. parownika.
strona 2
Polecana instalacja LPG - Prins VSI: instalacja wysokiej jakości, z wtryskiwaczami japońskiej firmy Keihin. Koszt jest znaczny, ale efekt bardzo dobry.
- Koszt przejechania 1 km na LPG - 0,48 złKoszt przejechania 1 km na PB - 0,62 zł
Polecana instalacja LPG - LPG Tech: komputer TECH 214 (przeznaczony do silników 4-cylindrowych). Wyższe moce wymagają wydajnych parowników.
- Koszt przejechania 1 km na LPG - 0,55 złKoszt przejechania 1 km na PB - 0,71 zł
Polecana instalacja LPG - LPG Tech: instalacja sekwencyjnego wtrysku gazu z komputerem TECH 214 i wtryskiwaczami oraz parownikiem dobrej firmy, np. Landi Renzo.
- Koszt przejechania 1 km na LPG - 0,48 złKoszt przejechania 1 km na PB - 0,62 zł
Polecana instalacja LPG - BRC Sequent 24.11: zestaw z listwą wtryskową Rail BRC. W tym modelu z powodzeniem można zamontować instalacje innych producentów.
- Koszt przejechania 1 km na LPG - 0,51 złKoszt przejechania 1 km na PB - 0,67 zł
Polecana instalacja LPG - Stag 300-ISA2: instalacja do nowoczesnych silników 4-cylindrowych, z wtryskiwaczami Hana i dobrze współpracująca z elektroniką auta.
- Koszt przejechania 1 km na LPG - 0,50 złKoszt przejechania 1 km na PB - 0,66 zł
Polecana instalacja LPG - Elpigaz Stella: instalacja sekwencyjnego wtrysku gazu w stanie lotnym, zapewniająca indywidualne zasilanie każdego cylindra.
- Koszt przejechania 1 km na LPG - 0,51 złKoszt przejechania 1 km na PB - 0,68 zł
Polecana instalacja LPG - Stag 4 Plus: zestaw sekwencyjnego wtrysku LPG z reduktorem ACR 01, listwą wtryskową ACW 01 i emulatorem wskaźnika poziomu paliwa.
- Koszt przejechania 1 km na LPG - 0,49 złKoszt przejechania 1 km na PB - 0,64 zł
Polecana instalacja LPG - Landi Renzo Omegas: komputer z funkcjami autoadaptacji i autodiagnozy, wskazane również wtryskiwacze firmy Landi Renzo.
- Koszt przejechania 1 km na LPG - 0,49 złKoszt przejechania 1 km na PB - 0,64 zł
Polecana instalacja LPG - Viale LTSI: instalacja wtrysku gazu w stanie ciekłym. Można jednak z dobrym skutkiem zastosować prostsze i tańsze instalacje.
- Koszt przejechania 1 km na LPG - 0,56 złKoszt przejechania 1 km na PB - 0,72 zł
Polecana instalacja LPG - Zenit Pro: proponujemy montaż instalacji firmy Auto Gas Centrum – zalecana listwa wtryskowa Hana i parownik Gurtner.
- Koszt przejechania 1 km na LPG - 0,45 złKoszt przejechania 1 km na PB - 0,58 zł