To możliwe - co udowodnił zakończony niedawno konkurs Koalicji na Rzecz Autogazu na najbardziej ekologiczny produkt 2006 roku. Badany w warunkach laboratoryjnych wtrysk gazu firmy KME zdał egzamin na spełnianie normy Euro IV.
Auta zasilane LPG użytkowane na co dzień nie są tak ekologiczne
W spalinach większości z nich jest więcej substancji toksycznych podczas jazdy na gazie niż na benzynie. To dlatego, że aby wyregulować instalację precyzyjnie pod obciążeniem, trzeba dysponować drogim i skomplikowanym sprzętem, którego warsztaty nie mają. Muszą polegać na analizatorze spalin i doświadczeniu, a to często za mało.
Co jest w spalinach?
Składniki toksyczne wydostające się z rury wydechowej to głównie tlenek węgla (CO), tlenki azotu (NOX), węglowodory (HC). Poza tym w spalinach są: nietoksyczny azot, dwutlenek węgla, tlen i woda.
Jeśli instalacja LPG ustawiona jest poprawnie, auto ma optymalne osiągi, emituje stosunkowo mało substancji toksycznych, a silnik nie ulega przedwczesnemu zużyciu. Gdy mieszanka jest zbyt bogata, wzrasta zawartość tlenków węgla i węglowodorów w spalinach. Efekt odczuwalny: wzrost zużycia paliwa.
Bardziej niebezpieczna jest mieszanka uboga
Maleje wprawdzie zawartość tlenków węgla, ale z powodu wyższej temperatury spalania pojawiają się niebezpieczne tlenki azotu, a powyżej pewnej granicy zubożenia mieszanki wzrasta także ilość węglowodorów.
Efekt odczuwalny: spadek osiągów, temperatura w komorach spalania jest niebezpiecznie wysoka (groźba uszkodzenia głowicy!), katalizator wydziela nieprzyjemny zapach, a to znak, że wypala się (za wysoka temperatura!). Przy znacznym zubożeniu mieszanki rośnie także zużycie paliwa.
Instalację trzeba regulować
W przeciwieństwie do układów benzynowych instalacje LPG są mało stabilne i wymagają okresowej regulacji. Nie należy przy tym godzić się na "oszczędne" ustawianie auta, bo to po pierwsze wcale nie jest dobre dla środowiska, a po drugie niszczy silnik.
Fabryczne lepsze Im nowocześniejszy jest benzynowy układ zasilania, tym trudniej dobudować do auta taką instalację LPG, która zapewniałaby porównywalne osiągi i czystość spalin. Najlepiej pod tym względem sprawdzają się instalacje skonstruowane do poszczególnych modeli aut, np. niepopularny (bo zbyt drogi) wtrysk gazu ciekłego firmy Vialle.
Również "zwykłe" instalacje montowane w fabryce są zoptymalizowane do współpracy z danym autem
Urządzenia montowane uniwersalnie nigdy nie są tak dobre. O tym, że gaz ciekły w praktyce jest mniej ekologiczny niż benzyna, decyduje też to, że katalizatory aut są tak zbudowane, aby oczyszczać spaliny "benzynowe", a nie "gazowe".
Spaliny mówią o usterce
Analizator spalin podaje znacznie więcej informacji, niż wymagane jest do "zaliczenia" obowiązkowego przeglądu. Np. na podstawie zawartości tlenków azotu w spalinach dowiemy się, czy da się jeszcze zubożyć mieszankę i obniżyć zużycie paliwa oraz zawartość tlenków węgla, czy jest ona optymalna.
Diagnosta może stwierdzić, czy katalizator nie jest jeszcze zużyty, czy silnik zasysa "lewe" powietrze, czy szczelny jest układ wydechowy. W przypadku zasilania benzynowego aut z wtryskiem nie ma zwykle możliwości regulacji składu mieszanki i nie jest to potrzebne - nieprawidłowości wynikają prawie zawsze z usterki elektroniki lub części mechanicznych silnika, lub podzespołów albo też ze zużycia silnika, a nie z powodu złej regulacji. Inaczej w przypadku instalacji LPG, nawet wtryskowych: te można i trzeba regulować.