Musimy jednak dopłacić do pojazdu ponad4 tys. zł, a te nie zwrócą się od razu.
Pamiętajmy, że gaz ciągle drożeje i zimą na litr tego paliwa w cenie poniżej 2 zł lepiej nie liczyć
Nastawmy się, że będzie kosztował 2,20-2,30 zł i może ponownie stanieje wiosną. Zastanówmy się, ile zamierzamy przejechać autem. Jeśli w ciągu 2 lat pokonamy 100 tys. km, to jazda na gaz się opłaca. Jeżeli w ciągu 5 lat przejedziemy 60 tys. km, to zysk będzie mały, a ryzyko większe.
Pamiętajmy, że gdy gwarancja się skończy, będziemy płacić za naprawy!
Niewielka strata mocy, czyli idealne zestrojenie Nawet wtryskowa instalacja gazowa nie zapewni identycznych osiągów jak fabryczny wtrysk paliwa, ale straty - jak pokazuje poniższy przykład - mogą być niewielkie. 1,6-litrowy silnik Skody (wg danych fabrycznych moc maks. 102 KM, a maks. moment obr. 148 Nm) na benzynie osiągnął 95,8 KM, a na LPG 92,4 KM. Maksymalny moment obr. to 135 Nm (benzyna) i 133 Nm (gaz).
To nieco mniej niż obiecuje fabryka, ale testowane auto było nowe, a silnik "dociera się" przez kilkadziesiąt tys. km. W wielu autach straty mocy mogą być większe, szczególnie gdy instalacja nastawiona jest na oszczędność (odradzamy to ze względu na groźbę poważnych uszkodzeń silnika).
W samochodach z podciśnieniowymi instalacjami LPG straty mocy i momentu obrotowego mogą być wyższe - nawet o kilkanaście proc
Jeżeli chodzi o zużycie gazu, to przy prawidłowym ustawieniu instalacji powinno być wyższe od spalania benzyny o ok. 30-35 proc. (nie 15-20 proc., jak często obiecują sprzedawcy instalacji LPG). Pamiętajmy, że auto zużywa dużo benzyny podczas rozruchu.Wzorowo założona instalacja LPGChoć widać, że "firmowa" instalacja LPG nie była zaprojektowana i zamontowana w fabryce, to została dostrojona i założona poprawnie.
Świadczy o tym fakt, że przeciętny kierowca, który wsiądzie do tego auta,nie jest w stanie stwierdzić, czy jedzie ono w danej chwili na gazie, czy na benzynie. Silnik zasilany gazem płynnym zawsze pracuje nieco inaczej, niż gdy jest zasilany benzyną.Przyspieszenie na gazie jest z reguły nieco niższe.
Im wyższe obroty silnika, tym różnica na korzyść benzyny większa
W silnikach wtryskowych przy zasilaniu LPG zauważalne jest też z reguły szarpnięcie, które odczuwamy, gdy zdejmujemy nogę z gazu i zaczynamy hamować silnikiem. Jeśli jest za silne, można je zredukować w serwisie gazowym (ustawienie odcięcia wtrysku), jednak z reguły całkowita eliminacja tego zjawiska spowoduje wyższe zużycie paliwa. Zużycie gazu jest i tak wyższe o ok. 30-35 proc. (jeśli mierzymy w litrach) od spalania benzyny w podobnych warunkach.
Płynne przyspieszanie w każdych warunkach, ograniczone tylko niewielkim momentem obrotowym silnika
W porównaniu do jazdy na gazie różnica jest trudno zauważalna szczególnie przy niskich obrotach silnika, rośnie odczuwalnie powyżej 4500 obr./min. Hamowanie silnikiem Po odjęciu gazu samochód łagodnie zaczyna hamować silnikiem.Szarpnięcie prawie niewyczuwalne.
Zużycie paliwa W mieście ok. 10 l/100 km,w trasie 7,5-8,5 l/100 km w zależności od prędkości jazdy.Zasięg 500-700 km w zależności od warunków jazdy.