Auto Świat Porady Wszystko o silniku Co się psuje w silnikach Multiair? Usterki i awarie.

Co się psuje w silnikach Multiair? Usterki i awarie.

Autor Piotr Wróbel
Piotr Wróbel

Sterowanie zaworami ssącymi bez odpowiedniego wałka rozrządu to rozwiązanie tyleż proste, co genialne. Początkowo na jego wprowadzenie zdecydowała się wyłącznie Grupa Fiata, a my sprawdzamy, czy – jak każdy nowatorski pomysł – również i ten wymaga nieco... wyrzeczeń i cierpliwości.

Układ Multiair: kłopotliwa rewolucja?Żródło: Auto Świat / Fiat
  • Brak wałka rozrządu do sterowania zaworami ssącymi – sprawę załatwia elektrohydraulika
  • Rozwiązanie genialne w swym założeniu, jednak nie do końca bezawaryjne

Jak pogodzić ze sobą wysoką moc, wydajność i niskie spalanie? Jedną z metod jest zastosowanie układu zmiennych faz rozrządu, czyli systemu, który w zależności od obciążenia reguluje skok (czas otwarcia) bądź wznios zaworów lub oba parametry naraz. Zmienne fazy rozrządu stosuje dziś w wolnossących i doładowanych silnikach benzynowych większość marek, a zła wiadomość jest taka, że mimo już solidnego stażu na rynku nie są to całkowicie bezawaryjne układy. Wiedzą coś o tym np. właściciele Audi, BMW, Hond czy VW. Na oryginalny pomysł wpadli jednak konstruktorzy Fiata, którzy w 2009 r. pokazali silnik benzynowy ze zmiennymi fazami na zaworach ssących, ale pozbawiony... przeznaczonego do tego wałka rozrządu. Zawory są sterowane elektrohydraulicznie (Multiair), zaś tradycyjny wałek zostawiono wyłącznie dla zaworów wydechowych. W 1.4 mamy więc głowicę 16V, ale z jednym wałkiem (OHC).

Autor Piotr Wróbel
Piotr Wróbel