Od marca do maja tajemniczy klienci działający na zlecenie International Service Check przeprowadzili największe w Europie, międzynarodowe badanie mystery shopping mierząc jakość obsługi w najbardziej rozpoznawalnych salonach samochodowych. W rezultacie badaniem objęto 11 krajów, 19 koncernów i 29 marek  - w sumie przeprowadzono 546 wizyt, a w każdym z krajów odwiedzono po 3 placówki (za każdym razem przez innego klienta).

W Polsce przeprowadzono 60 badań w salonach 20 marek: BMW, Mercedes, Fiat, Ford, Opel, Honda, Hyundai, Kia, Mazda, Mitsubishi, Nissan, Citroen, Peugeot, Renault, Suzuki, Toyota, Seat, Skoda, Volkswagen, Volvo;

Zadanie klientów testowych polegało na odwiedzeniu wskazanego salonu w poszukiwaniu nowego auta średniej klasy - małego, rodzinnego/kompaktowego. Podczas samej wizyty klienci poddawali ocenie wygląd zewnętrzny i wewnętrzny salonu, prezentację samochodów, zachowanie personelu oraz przede wszystkim to, co w badaniu najistotniejsze - jakość rozmowy przeprowadzonej z pracownikiem.

W czasie badania klienci testowi sprawdzali kompetencje i zdolności sprzedażowe pracowników na różne sposoby: musieli m.in. zadać pytanie o rabat i zaobserwować reakcję pracownika, zapytać o czas oczekiwania na samochód, sprawdzić czy obsługujący pracownik spontanicznie przekazał pisemną ofertę cenową i informacje o możliwościach finansowania, czy pytał o dane kontaktowe do klienta oraz przekazał własną wizytówkę. Klienci musieli również odbyć jazdę próbną, o ile została zaproponowana i była możliwa zaraz po wizycie.

Klienci testowi biorący udział w projekcie zostali wyselekcjonowani spośród osób zarejestrowanych w bazie International Service Check. Podział klientów pod względem płci był w miarę równomierny: 55 proc. stanowili mężczyźni, a 45 proc. kobiety. Ponad połowa wizyt została przeprowadzona przez osoby w wieku 25-34 lata - 55,3 proc. Drugą w kolejności, najliczniej reprezentowaną grupą w badaniu były osoby w wieku 35-44 lata - 21,1 proc., następnie 45-55 lat - 16,3 proc., a najmniej liczną - osoby w wieku powyżej 56 lat - 7,3 proc.

Ranking generalny

Średni ogólny wynik, jaki osiągnęły wszystkie badane salony to 76,4 proc. Najlepsze wyniki wśród badanych krajów (wszystkie marki) osiągnęły: Węgry - 82,7 proc., Słowacja - 82,1 proc. oraz Bułgaria - 81,9proc.

W ujęciu międzynarodowym najlepsze wyniki spośród wszystkich badanych koncernów osiągnęły: Daimler - 84,4 proc., Toyota Motor Europe- 83,8 proc. oraz Jaguar - 83,3 proc.

Mając na uwadze marki samochodów, na podium uplasowały się: Seat - 87 proc., Mercedes - 84,4 proc., a także Toyota - 83,8 proc.

W Polsce na pierwszym miejscu podium z wynikiem 90,2 proc. znalazło się Volvo Poland. Za nim upalsowało się BMW Poland - 88,1 proc. oraz Toyota Poland - 87,6 proc.

Warto zaznaczyć, że w gronie czterech najlepszych salonów, które osiągnęły najlepsze, 100 proc. wyniki spośród wszystkich badanych placówek dilerskich (w ujęciu międzynarodowym) znalazł się polski salon Mercedesa zlokalizowany w Sosnowcu na ul. Gottlieba Daimlera.

W trójce trzech najlepiej ocenionych salonów w Polsce z wynikiem 96,4 proc. znalazło się także lubelskie BMW (ul. Zemborzycka 67) oraz olsztyński Seat - 94,7 proc. z ul Warszawskiej 117 C.

- Była to bardzo miła i rzeczowa rozmowa. Sprzedawca był bardzo zaangażowany w rozmowę, bardzo sympatyczny i uprzejmy. Z całą odpowiedzialnością poleciłbym ten salon każdej osobie zainteresowanej zakupem auta. Można tam uzyskać fachową poradę w miłej atmosferze - tak wizytę w jednym z polskich salonów podsumował klient testowy.