Alians Renault-Nissan osiągnął w 2011 roku 10,7 proc. udziału w rynku światowym, odnotowując wzrost w stosunku do poprzedniego roku (10,3 proc.).

- Alians skorzystał z ożywienia gospodarczego w Stanach Zjednoczonych i zyskał spore udziały w rynkach krajów, które będą napędzały wzrost w XXI wieku ¦ powiedział Carlos Ghosn, prezes Aliansu Renault-Nissan. ¦ Wzrost na poziomie większym niż 10 proc. świadczy o prężnym rozwoju, tym bardziej, że w 2011 roku musieliśmy stawić czoła tsunami i trzęsieniu ziemi w Japonii, wyjątkowo silnej pozycji jena i kryzysowi finansowemu w Europie.

Grupa Renault

W 2011 roku Grupa Renault odnotowała rekordową sprzedaż 2,7 miliona samochodów, co oznacza wzrost o 3,6 proc. w porównaniu do poprzedniego roku. Sprzedaż poza Europą stanowiła 43 proc. łącznej sprzedaży Grupy, z rekordowym wynikiem 1 172 686 sprzedanych samochodów. Wzrost o 19,2 proc. był spowodowany szybką ekspansją takich rynków jak Rosja (+40 proc.), Turcja (+13 proc.) i Ameryka Łacińska (+10 proc.).

Silny wzrost był napędzany przez markę Renault, która osiągnęła wynik 2 260 694 sprzedane samochody - o 6,8 proc. więcej niż w 2010 roku. Marka ta reprezentuje 83 proc. sprzedaży Grupy. Sprzedaż marki Dacia w związku z problemami z zaopatrzeniem spowodowanymi przez tsunami w Japonii spadła o 1,8 proc. Sprzedaż Renault Samsung Motors spadła o 27 proc.

W 2011 roku sześć spośród dziesięciu głównych rynków Grupy znajdowało się poza Europą. Brazylia zastąpiła na drugim miejscu Niemcy, plasując się zaraz za Francją w klasyfikacji głównych rynków Renault. Sprzedaż Renault w Brazylii, gdzie marka planuje zwiększenie mocy produkcyjnych w 2013 roku, wzrosła o 21 proc. osiągając rekordowy wynik 194 300 sprzedanych samochodów na rynku, który odnotował wzrost jedynie o 3 proc. Udział w rynku Renault wyniósł 5,7 proc. - o 0,9 punktu więcej niż w 2010 roku, głównie dzięki popytowi na takie modele jak Renault Sandero, Logan i Clio.

W Rosji Grupa Renault odnotowała rekordowe wyniki zarówno sprzedaży jak i udziału w rynku. Wyniki sprzedaży podskoczyły o 60 proc. do poziomu 154 734 sprzedanych samochodów, co powoduje, że jest to najszybciej rosnący rynek Renault. Udział w rynku osiągnął 5,8 proc., czyli 0,7 punktu więcej niż w poprzednim roku. Największym zainteresowaniem cieszyły się Renault Logan, Sandero i Fluence.

Pomimo niestabilności gospodarczej i utraty zaufania konsumentów w Europie, Renault pozostało marką numer 2, z udziałem 8,6 proc. w rynku pojazdów osobowych i użytkowych. Najlepiej sprzedające się samochody osobowe Renault w Europie to Mégane, Clio i Twingo. Oprócz tego Grupa Renault znalazła się w czołówce sprzedaży samochodów dostawczych w Europie już czternasty rok z rzędu - zdobyła 15,6 proc. udziału w rynku.

Nissan 

Firma Nissan odnotowała w 2011 roku rekordową sprzedaż 4 670 000 samochodów na całym świecie, co oznacza wzrost o 14,4 proc. w stosunku do roku 2010.

W Chinach, które są głównym rynkiem Nissana, marka - na czele z modelami Sunny i Teana, które znalazły się w czołówce rankingu sprzedaży - osiągnęła rekordową sprzedaż 1 247 738 samochodów, co daje wzrost o 21,9 proc. w stosunku do roku 2010.

Koncern Nissan na terenie Ameryki Północnej i Południowej osiągnął rekordową sprzedaż 1 561 230 samochodów marki Nissan i Infiniti, co daje wzrost o 17,2 proc. w stosunku do roku poprzedniego. Sama marka Nissan zdobyła 7,5 proc. udziału w rynku, co daje wzrost o 0,6 punktu, plasując ją na drugim miejscu na azjatyckim rynku motoryzacyjnym.

Najwyższy wzrost sprzedaży odnotowano w Stanach Zjednoczonych, Meksyku i Brazylii. Stany Zjednoczone pobiły rekord sprzedaży- 1 042 534 samochody, co oznacza wzrost o 14,7 proc. w stosunku do roku 2010, a w czołówce rankingu plasują się kompaktowa Versa oraz crossover Rogue. Nissan Altima, który odnotował wysoką sprzedaż w ciągu roku, wciąż znajduje się na liście najpopularniejszych samochodów w Stanach Zjednoczonych. Udziały Nissana w rynku tego kraju wzrosły osiągając 8,2 proc.

W Meksyku, w 2013 roku, Nissan otworzy trzecią fabrykę samochodów, aby wzmocnić szybki rozwój marki na całym kontynencie amerykańskim. Sprzedaż marki wzrosła o 18,6 proc., a udział w rynku osiągnął 24,8 proc.

W Brazylii, gdzie w 2014 roku koncern Nissan planuje budowę swojej pierwszej fabryki w Resende, jego sprzedaż praktycznie dwukrotnie wzrosła do poziomu 67 097 samochodów. Nissan był również marką, która odnotowała w 2011 roku najwyższy wzrost sprzedaży na rynku brazylijskim.

W Japonii Nissan sprzedał 591 312 pojazdów, co oznacza spadek w stosunku do poprzedniego roku o 8,4 proc. na rynku, który zmniejszył się o 15 proc. Udział koncernu Nissan w rynku wzrósł o jeden punkt do 14 proc. Nissan Serena okazał się najbardziej popularnym minivanem w kraju, z 84 359 sprzedanymi samochodami.

W Europie Nissan odnotował rekordową sprzedaż 695 703 samochodów, co oznacza wzrost o 25,4 proc. w układzie rocznym dzięki silnemu popytowi na samochody klasy crossover Qashqai i Juke. Firma zdobyła rekordowy udział w rynku wynoszący 3,7 proc., w porównaniu z 3,1 proc. w 2010 roku. W Rosji, najważniejszym rynku Nissana w Europie, sprzedaż podskoczyła o 73,1 proc., co daje blisko 60 000 pojazdów.

AvtoVAZ Łada 

Największy producent samochodów w Rosji sprzedał w 2011 roku 637 179 pojazdów na świecie, o 10,9 proc. więcej niż w 2010 roku. Sprzedaż w Rosji wyniosła 578 387 samochodów, o 10,6 proc. więcej niż w 2010 roku. Jego udział w rynku na świecie i w Rosji wyniósł odpowiednio 0,9 proc. i 21,6 proc.

Zerowa emisja

W październiku Grupa Renault wprowadziła na rynek model Kangoo Z.E., wybrany samochodem użytkowym roku 2012 [International Van of the Year]. Klienci flotowi zamówili do tej pory ponad 15 000 samochodów Kangoo Z.E. W grudniu Grupa rozpoczęła produkcję modelu Fluence Z.E., w pełni elektrycznego luksusowego samochodu inspirowanego klasyczną wersją Fluence.

Wiosną 2012 roku Grupa Renault wprowadzi na rynek model Twizy, a w drugiej połowie roku model Zoe.

Grupa Nissan sprzedała w 2011 roku ponad 22 000 pojazdów Nissan Leaf, który jest najlepiej sprzedającym się dotychczas samochodem elektrycznym. Nissan zaczął wprowadzać go do sprzedaży w grudniu 2010 roku. W 2011 roku Nissan Leaf został wybrany międzynarodowym samochodem roku, samochodem roku w Japonii

i samochodem roku w Europie.

Ponad 80 proc. właścicieli modelu Nissan Leaf w Stanach Zjednoczonych nie miało wcześniej samochodu tej marki. W 2012 roku Grupa Nissan zamierza zwiększyć dostępność modelu Leaf we wszystkich 50 Stanach w Ameryce oraz w większej ilości krajów europejskich.

Alians jest jedynym producentem oferującym kompletną gamę samochodów o zerowej emisji, które mogą być ładowane energią pochodzącą z odnawialnych źródeł. Alians planuje sprzedać do 2016 roku w sumie 1,5 miliona samochodów o zerowej emisji wszystkich swoich marek.