Historia Renault w wyścigach Formuły 1 rozpoczęła się w 1977 roku. Był to okres, gdy przepisy zezwalały na dwie możliwości: silnik o pojemności 3 000 cm3 z wolnossącym układem dolotowym lub silnik o pojemności 1 500cm3 z doładowaniem. W trakcie wyścigu Grand Prix, Renault po raz pierwszy stosuje drugie rozwiązanie i decyduje się na silnik V6 turbo. Inne zespoły z niedowierzaniem przyglądają się, jak francuski bolid wykonuje 17 lipca 1977 r. swoje pierwsze jazdy na torze w Silverstone. Po pierwszym trudnym sezonie wybór ten okaże się trafny.

Podczas obecnej prezentacji za kierownicą bolidu RS01 zasiadł znany kierowca Jean-Pierre Jabouille.

Natomiast z bolidem RE40 Renault nigdy wcześniej nie było tak blisko zwycięstwa w mistrzostwach świata konstruktorów. Od 1980 roku samochody Renault nieprzerwanie dokonują znaczących postępów. Alain Prost po niepewnym starcie odnosi zwycięstwo w Grand Prix Francji. Dominacja silników turbodoładowanych, którą narzuciło Renault w 1975 roku jest teraz powszechna. Pomimo zajęcia drugiego miejsca w mistrzostwach konstruktorów, sezon 1983 roku pozostaje dla Renault najlepszym w okresie panowania turbo.