Skrzynia EDC stanowi przełomowe rozwiązanie, łącząc komfort obsługi typowy dla skrzyni automatycznej z niskim zużyciem paliwa i szybkością reakcji skrzyni mechanicznej. Jak wypadnie na tle zbierającej świetne opinie skrzyni DSG koncernu Volkswagen?

Nowa skrzynia biegów EDC Renault należy do grupy skrzyń automatycznych. W samochodzie nie ma pedału sprzęgła, a zmiana przełożeń jest identyczna jak w skrzyniach automatycznych (PRND) z trybem sterowania impulsowego (+/-). System automatycznie zmienia biegi w sposób płynny - komputer sterujący pracą skrzyni wybiera optymalne przełożenie.

W celu zwiększenia sprawności i zmniejszenia zużycia paliwa, firma Renault zdecydowała się na zastosowanie technologii podwójnego, suchego sprzęgła. Skrzynia posiada dwa sprzęgła: pierwsze przeznaczone jest do obsługi biegów nieparzystych (1., 3., 5.), drugie do biegów parzystych (2., 4., 6.) i biegu wstecznego. Konstrukcja posiada cztery wałki: dwa wałki sprzęgłowe (każdy z nich połączony ze sprzęgłem) oraz dwa wałki główne. Wybór biegów następuje za pomocą synchronizatorów, podobnie jak w skrzyni mechanicznej. Zarówno synchronizatory jak i sprzęgło są napędzane za pomocą siłowników elektrycznych sterowanych blokiem elektronicznym.

Nowa, automatyczna skrzynia biegów EDC jest już dostępna w gamie Mégane, Mégane Coupé, Mégane Grandtour. W gamie Scénic i Grand Scénic pojawi się jeszcze w czerwcu br. Przy zastosowaniu skrzyni EDC zużycie paliwa uległo zmniejszeniu, a emisja CO2 została obniżona o 30 g /km w porównaniu z samochodem wyposażonym w tradycyjną skrzynię automatyczną.

Dostępna z silnikiem 1.5 dCi 110 FAP, skrzynia EDC jest pierwszą skrzynią automatyczną, która uzyskała znak Renault eco2 dzięki emisji CO2 na poziomie 130 g/km lub poniżej (w zależności od modelu).

Dane techniczne:

Masa: 82 kg (łącznie z podwójnym amortyzowanym kołem zamachowym)

Długość: 384 mm

Odległość między wałkami sprzęgłowymi: 188 mm

Pojemność skrzyni: 1,7 l

Przełożenie na pierwszym biegu: 15,6 (Mégane) - 17 (Scénic)

Przełożenie na szóstym biegu: 2,4 (Mégane) - 2,6 (Scénic)

Zakres przełożeń: 6,6

Blok elektroniczny: zintegrowany

Hamulec biegu wstecznego: mechaniczny

Siłowniki zmiany biegów: elektromechaniczne

Włączniki sprzęgła: elektromechaniczne