Logo
Różne opony na jednej osi

Różne opony na jednej osi

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Aby prawidłowo dobrać opony do pojazdu należy znać oprócz marki, modelu, silnika również rok produkcji auta. Jeżeli jest Pan posiadaczem np. Forda Eskorta 1.6 produkowanego od 1997 roku wzwyż, oponą homologowaną na tym pojeździe jest opona 175/70R13 82H. W przypadku tego auta rozmiarami montowanymi w opcji są 185/60R14 82H oraz 195/50R15 82H. Jeżeli dobieramy jakikolwiek zamiennik do tego auta, należy pamiętać aby indeks prędkości opony był nie niższy niż H (210 km/h). Jedynie w przypadku opon zimowych istnieje możliwość montażu opon o niższym indeksie prędkości. Nowy przepis, który wszedł w życie z dniem 15.10.2007 precyzuje, iż „Dla opon oznakowanych jako śniegowe, zgodnie z dyrektywą 92/23/EWG, dopuszcza się niespełnianie dostosowania do maksymalnej prędkości pojazdu, pod warunkiem że są one dostosowane co najmniej do prędkości równej 160 km/h, a w pojeździe umieszczono nalepkę ostrzegawczą o maksymalnej prędkości tych opon tak, aby była ona widoczna oraz czytelna dla kierowcy”.Z technicznego punktu widzenia wytrzymałość fabrycznie montowanych opon (zakładając, iż jest to rozmiar fabryczny) o rozmiarze 185/60R14 jest porównywalna z oponami o rozmiarze 175/65R14. Oba rozmiary posiadają takie same indeksy nośności (82T lub 82H). W tym przypadku zastąpienie jednej opony drugą nie wpłynie w większym stopniu na szybsze zużycie zawieszenia. Należy jednak pamiętać, iż montaż opony węższej na tylnej osi może pogorszyć bezpieczeństwo prowadzenia pojazdu. Opony montowane na tylnej osi nigdy nie powinny mieć mniejszej powierzchni kontaktu z podłożem. Gorsza przyczepność tylnej osi, spowodowana montażem węższej opony, może w praktyce oznaczać jej uślizg lub zakręcenie się pojazdu wokół własnej osi w przypadku hamowania oraz zarzucenia tylnej osi podczas jazdy po łuku. Dodatkowo opona o wyższym profilu może być mniej stabilna co dodatkowo może pogorszyć właściwości jezdne tylnej osi.Montaż węższej opony na przedniej osi w stosunku do rozmiaru homologowanego przez producenta pojazdu może z kolei pogorszyć właściwości jezdne pojazdu. Może się to przejawiać szybszym zużyciem węższego bieżnika opon ze względu na mniejszą powierzchnię styku z podłożem. W przypadku węższych opon może dochodzić do szybszego zrywania przyczepności podczas mocniejszego wciskania pedału gazu.Na zużycie paliwa wpływają bezpośrednio opory toczenia zastosowanej opony. W związku z tym zużycie paliwa będzie zależało od wyboru danego bieżnika opony i w przypadku węższych opon może być nieznacznie mniejsze choć wcale tak być nie musi.W każdym przypadku wymiany opon należy pamiętać aby montowane na pojeździe odpowiadały oryginalnej homologacji (wyposażeniu fabrycznemu) producenta samochodu, który decyduje o doborze właściwych opon do parametrów technicznych oraz osiągów pojazdu.Nie zaleca się montowania na tym samym pojeździe różnych rozmiarów opon nawet jeżeli są względem siebie zamiennikami. Kodeks Drogowy określa zasady montażu opon na jednej osi. Podsumowując wszystkie zalecenia można powiedzieć, iż opony montowane na jednym pojeździe powinny posiadać:ten sam rozmiarten sam symbol prędkościten sam indeks nośnościtę samą markęten sam typtę samą kategorię użytkowania:

  1. 1
    opona letnia lub zimowaopona 4x4 on-road lub off-road itd.
  • posiadać jednakową strukturę:
  1. 1
    radialnadiagonalna

Aby uniknąć jakichkolwiek problemów podczas eksploatacji oraz aby zapewnić w pełni bezpieczeństwo użytkownikom pojazdu zalecam montaż tego samego (homologowanego przez producenta samochodu) rozmiaru opon na obu osiach pojazdu.Dariusz Walisiak

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: