Przesiębiorstwo SEAT powstało 9 maja 1950 roku. Założycielami spółki byli: Narodowy Instytut Przemysłu (51 proc.), korporacja sześciu banków (42 proc.) oraz FIAT (7 proc.). To właśnie ten ostatni udzielił licencji na swój pierwszy opracowany po II wojnie światowej model noszący oznaczenie 1400. Jego produkcja pod nazwą SEAT 1400 ruszyła w 1953 roku w fabryce w Barcelonie. W 1957 roku uruchomiono produkcję drugiego modelu licencyjnego – słynnego niewielkiego modelu 600.

600-tka stanowiła motor napędowy dla hiszpańskiej motoryzacji w latach powolnego ożywienia rynku. Starsze pokolenia wciąż pamiętają, że to właśnie w tych samochodach spędzili swoje pierwsze chwile za kółkiem, ucząc się jeździć.

Samochód można było kupić za 63 tys. peset (dzisiaj ok. 378 euro, czyli jakieś 1500 zł). Chętnych na 600-tkę było tylu, że już w 1958 roku Seat musiał zwiększyć produkcję modelu 6-krotnie.

Seat 600 posiadał sinik o pojemności 633 cm3, który przez pierwsze 6 lat produkcji dostarczał 18-20 KM. Z czasem jednostkę rozwinięto do 767 cm3, otrzymując moc 25 KM, a później także 28 KM, co dotyczyło wersji D, E i L-Especial - były one produkowane przez 10 lat.

Seat 600

We wszystkich wariantach, nadwozie pozostawało praktycznie bez zmian, z wyjątkiem jednej - w 1970 roku pozbyto się drzwi otwieranych "pod wiatr". Drobną modyfikację przeszedł także silnik, którego po 6 latach produkcji unowocześniono, zwiększając moc i pojemność. W wersjach 600 D i E miał on 25 KM, a w L-Especial - 3 KM więcej dzięki zwiększonej kompresji. Jak sama nazwa wskazuje, L-Especial był najbardziej elegancką odmianą 600-tki z pluszową tapicerką i stacyjką z zabezpieczeniem przed kradzieżą.

Równie uznany był model 600-D debiutujący 1963 roku, a także jego następca 600-E. Z nadwoziem o długości 3,3 m mieścił się wszędzie i był w stanie zabrać w wygodnych warunkach 4 pasażerów, a w razie potrzeby - nawet 5-ciu.

Seat 600

Seat 600 nie był skomplikowanym samochodem pod względem konstrukcyjnym. Co więcej, części zamienne były bardzo łatwo dostępne, nie tylko w autoryzowanych serwisach, ale również w warsztatach. Dzięki temu można było cieszyć się trwałością samochodu i korzystać z łatwych napraw.

Seat 600 osiągał prędkość 115 km/h, a dystans 1000 m pokonywał w 45,5 s. Zużycie paliwa wynosiło 10 l/100 km w mieście i 6,5 l/100 km na trasie. Na jednym baku samochód potrafił pokonać nawet 461 km.

Patrząc w przeszłość, Seat oferował wiele samochodów w segmencie pojazdów miejskich, były to modele 600, 133, Panda, Marbella, Arosa, a dziś - Mii.

Seat 600

W 1970 roku jednym na cztery auta jeżdżące w Hiszpanii był Seat 600. Od 1957 roku do 31 lipca 1973 roku łącznie wyprodukowano blisko 800 tys. szt. modeli Seat 600.