Aukcja odbędzie się w Muzeum Mercedesa, wystawia je największa na świecie firma aukcyjna Bonhams.
Legendarny samochód to Mercedes 300 SL Gullwing (z unoszonymi drzwiami), z numerem podwozia 4500019. Ten model produkowany był przez Mercedesa w latach 1954-57. Powstało zaledwie 1400 sztuk.
W kwietniu 1955 roku kierowca Stirling Moss i jego pilot Denis Jenkinson właśnie tym samochodem objeżdzali trasę rajdu Mille Miglia (z Bresci do Rzymu i z powrotem do Brescii - w sumie tysiąc mil, czyli 1600 km).
Moss i Jenkinsonn startowali wówczas w teamie Mercedesa. Rajd Mille Miglia startował 1 maja i trwał 3 dni, w czasie których zawodnicy musieli pokonać w normalnym ruchu bardzo trudną trasę.
Ich kolegą, a jednocześnie konkurentem w teamie Mercedesa był Juan Manuel Fangio.
Moss i Jenkinson używali 300 SL Gullwinga jako treningówki do objeżdżenia trasy rajdu. W Mille Miglia wystartowali modelem 300 SLR z numerem bocznym 722 - było to nawiązanie do godziny startu - 7,22 rano.
Moss i Jenkonson startując w Mille Miglia Mercedesem 300 SLR (silnik o mocy ok. 300 KM, prędkość maksymalna dochodziła do 300 km/h) wygrali ten trudny rajd pokonując trasę 1600 km w czasie 10 godzin, 7 minut i 48 sekund. To oznaczało średnią prędkość na całej trasie 157,65 km/h!
Moss wspominając po latach ten wyczyn stwierdził, że wygrał, gdyż w czasie jazdy nie słuchał ostrzeżeń swojego pilota o niebezpiecznych zakrętach.
Seryjny Mercedes 300 SL Gullwing, którym wcześniej objeżdżali trasę rajdu, miał pod maską silnik 6-cylindrowy, rzędowy o poj. 3 litrów z mechanicznym wtryskiem paliwa. Moc 218 KM.
Ważące 1295 kg auto miało jak na lata 50. znakomite osiągi: do „setki" przyspieszało w zaledwie 8,8 sekundy, a prędkość maksymalna wynosiła 217 km/h.
W latach 1954-57 powstało 1400 szt. Gullwingów, od 1957 roku model ten zastąpił 300 SL roadster - z drzwiami otwieranymi normalnie.
Dziś Gullwing jest jednym z najdroższych i najbardziej pożądanych przez kolekcjonerów modelem. Jego cena wynosi od miliona do 1,5 miliona euro. Można spodziewać się, że historyczny egzemplarz Mossa osiągnie znacznie wyższą cenę.
Auto ma udokumentowaną historię - po rajdzie w 1955 roku zostało sprzedane do Nowej Zelandii - firmie produkującej samochody wyścigowe. Następnie zakupił je prywatny właściciel.
Mercedes 300 SL Gullwing ma oryginalną specyfikację z lat 1954/55. Był wystawiany na konkursie elegancji Pebble Beach w Kalifornii w 2011 roku.
Jaką może osiągnąć cenę podczas aukcji 12 lipca? Według naszych szacunków od 2 do 3 milionów euro.