Wbrew panującej modzie nie lubisz SUV-ów ani pojazdów terenowych. Czasem jednak przydałby ci się samochód z napędem 4x4 – w końcu starasz się wraz z rodziną aktywnie spędzać wolny czas. W tej sytuacji powinieneś zastanowić się nad zakupem Skody Octavii Combi 4x4. Nadal będziesz się czuł jak w tradycyjnym aucie osobowym, a jednocześnie otrzymasz praktyczny model, którym nawet bezdrożami dojedziesz na działkę lub po zaśnieżonym wzniesieniu bez kłopotu dotrzesz pod wyciąg narciarski.
A dojedziesz w naprawdę wygodnych warunkach, bo we wnętrzu zapewniono mnóstwo miejsca w obu rzędach siedzeń. W dodatku, tak jak w testowanym egzemplarzu, można podróżować na sportowych fotelach, które nie tylko pozwalają czuć wysoki komfort, lecz także świetnie podpierają z boku na zakrętach. Ponadto prowadzący ma zapewnioną wygodną pozycję za kierownicą oraz świetną widoczność.
Bagażnik godny rodzinnego auta
Pochwały należą się również części ładunkowej. Nie tylko dlatego, że jest wyjątkowo obszerna, lecz także za funkcjonalność. Czym się to objawia? Oczywiście – asymetrycznie dzieloną i składaną kanapą. Oprócz tego za 350 zł można mieć składane oparcie fotela pasażera z przodu (w testowanym modelu nie było tego rozwiązania, ponieważ jest ono niedostępne w pakiecie Dynamic). Poza tym w standardzie nie zabrakło haczyków na torby i uchwytów do mocowania siatek zabezpieczających mniejsze przedmioty. Za komplet takich siatek trzeba zapłacić 200 zł. Za tyle samo można mieć dodatkowy schowek pod roletą, a pokrowiec na narty kosztuje 500 zł.
Silnik jest dynamiczny i mało pali
Octavia 4x4 występuje z jednym z trzech silników: benzyniakiem o mocy 180 KM (tylko ze skrzynią DSG) lub dwoma dieslami do wyboru – 105- i 150-konnym. Testowany model miał topowego diesla. To bardzo udany wybór, bo Skoda już od dolnych prędkości obrotowych pozwala dynamicznie przyspieszać. Temperamentu nie brakuje jej też po wkręceniu na obroty. Dzięki temu zwiększanie prędkości podczas wyprzedzania odbywa się sprawnie. Jednocześnie powody do zadowolenia daje zużycie paliwa. Owszem, jest ono o prawie litr wyższe niż w Octavii z przednim napędem, ale taką nadwyżkę można zaakceptować, jeśli uwzględni się to, że podróżuje się autem z napędem na wszystkie koła. Z kolei w trakcie testu Octavia 4x4 potrzebowała o około 1,5 l/100 km więcej, niż podano w danych technicznych, a to oznacza, że w mieście spalanie sięga 7,5 l/100 km. To i tak dobra wartość.
Mówiąc o układzie napędowym, nie można zapomnieć o pochwałach dla skrzyni biegów. Drogi prowadzenia dźwigni są krótkie, a poszczególne przełożenia włącza się precyzyjnie. Dobre działanie skrzyni pozwala odczuwać mniejszy żal z powodu braku nawet w opcji „automatu”.
Pod względem zestrojenia podwozia Octavii bliżej do modeli o sportowym usposobieniu niż do komfortowych limuzyn. Sztywna charakterystyka zawieszenia sprawia, że auto świetnie zachowuje się nawet na ciasnych zakrętach. Dodatkowo w opanowaniu Skody pomaga precyzyjny układ kierowniczy. Jeśli ktoś planuje jazdę poza asfaltem, powinien zainwestować w pakiet na bezdroża (650 zł) – większy o 15 mm prześwit, podwozie zabezpieczone osłoną, a karoseria ma plastikowe elementy stylistyczne. Octavia 4x4 jest interesującą propozycją także z racji korzystnej ceny w porównaniu z rywalami w rodzaju Opla Insignii Country Tourera czy VW Passata Alltracka.
Podsumowanie
Jeśli aktywnie spędzasz czas poza ubitymi drogami, a przy tym potrzebujesz niedrogiego kombi z oszczędnym i dynamicznym silnikiem, to Octavia 4x4 ze 150-konnym dieslem jest idealnym samochodem dla ciebie. Musisz się tylko pogodzić z ograniczonym komfortem resorowania.
Silnik - typ/cylindry/zawory | t.diesel/R4/16 |
Pojemność | 1968 cm3 |
Moc maks. | 150 KM/3500 obr./min |
Moment | 320 Nm/1750 obr./min |
Poj. bagażnika | 610-1740 l |
Masa własna/ładowność | 1455/638 kg |
Rozstaw osi | 2686 mm |
Wymiary (dł./szer./wys.) | 4659/1814/1450 mm |
Przysp. 0-100 km/h* | 8,7 s |
Prędkość maks.* | 213 km/h |
Śr. spalanie* | 4,9 /100 km |
Cena wersji Elegance | 104 600 zł |
*Dane fabryczne
Galeria zdjęć
Sztywna charakterystyka zawieszenia sprawia, że auto świetnie zachowuje się nawet na ciasnych zakrętach
Z kolei w trakcie testu Octavia 4x4 potrzebowała o około 1,5 l/100 km więcej, niż podano w danych technicznych, a to oznacza, że w mieście spalanie sięga 7,5 l/100 km. To i tak dobra wartość
Na stałe napęd jest przekazywany na przód, dzięki temu można uzyskać mniejsze spalanie, gdyż mniejsze są straty podczas przekazywania momentu obrotowego na koła
Decydując się na pakiet na bezdroża kosztujący 650 zł otrzymuje się auto z prześwitem powiększonym o 15 mm, podwozie zabezpieczone jest osłoną, a na karoserii są plastikowe elementy stylistyczne
Napęd na wszystkie koła nie czyni z Octavii terenówki, ale pomaga w poruszaniu się po łatwych bezdrożach
Wskaźniki mają ładny wygląd, a przy tym są czytelne
Octavia 4x4 występuje z jednym z trzech silników: benzyniakiem o mocy 180 KM (tylko ze skrzynią DSG) lub dwoma dieslami do wyboru – 105- i 150-konnym
Przy standardowym położeniu kanapy na bagaż pozostaje 610 l
Po powiększeniu bagażnik ma pojemność 1740 l
Odtwarzacz CD znalazł się w schowku przed pasażerem z przodu
Za pomocą funkcji Mode zmienia się nastawy samochodu
Fotele ze zintegrowanymi zagłówkami to element pakietu Dynamic za 1000 zł
Nudna stylistyka? Trochę tak, ale za to obsługa wszystkich urządzeń pokładowych jest bez zarzutu
Duże klawisze zgrupowane wokół wyświetlacza są łatwe w obsłudze
Część funkcji samochodu wyświetlana jest na ekranie umieszczonym na konsoli środkowej
W razie potrzeby pomocą służą relingi dachowe
W standardzie wersji Elegance znalazły się aluminiowe felgi
Pod względem zestrojenia podwozia Octavii bliżej do modeli o sportowym usposobieniu niż do komfortowych limuzyn
Z tyłu zarówno na nogi, jak i nad głowami jest pod dostatkiem przestrzeni
Octavia 4x4 jest interesującą propozycją także z racji korzystnej ceny w porównaniu z rywalami w rodzaju Opla Insignii Country Tourera czy VW Passata Alltracka