Logo
Skoda Octavia Combi 4x4 | Test

Skoda Octavia Combi 4x4 | Test

Piknik w lesie czy wypad na narty? Octavia Combi 4x4 sprawdzi się jako auto dla kierowców, którzy lubią spędzać wolny czas w trudno dostępnych miejscach

Skoda Octavia 4x4
Zobacz galerię (21)
Auto Świat
Skoda Octavia 4x4

Wbrew panującej modzie nie lubisz SUV-ów ani pojazdów terenowych. Czasem jednak przydałby ci się samochód z napędem 4x4 – w końcu starasz się wraz z rodziną aktywnie spędzać wolny czas. W tej sytuacji powinieneś zastanowić się nad zakupem Skody Octavii Combi 4x4. Nadal będziesz się czuł jak w tradycyjnym aucie osobowym, a jednocześnie otrzymasz praktyczny model, którym nawet bezdrożami dojedziesz na działkę lub po zaśnieżonym wzniesieniu bez kłopotu dotrzesz pod wyciąg narciarski.

A dojedziesz w naprawdę wygodnych warunkach, bo we wnętrzu zapewniono mnóstwo miejsca w obu rzędach siedzeń. W dodatku, tak jak w testowanym egzemplarzu, można podróżować na sportowych fotelach, które nie tylko pozwalają czuć wysoki komfort, lecz także świetnie podpierają z boku na zakrętach. Ponadto prowadzący ma zapewnioną wygodną pozycję za kierownicą oraz świetną widoczność.

Bagażnik godny rodzinnego auta

Pochwały należą się również części ładunkowej. Nie tylko dlatego, że jest wyjątkowo obszerna, lecz także za funkcjonalność. Czym się to objawia? Oczywiście – asymetrycznie dzieloną i składaną kanapą. Oprócz tego za 350 zł można mieć składane oparcie fotela pasażera z przodu (w testowanym modelu nie było tego rozwiązania, ponieważ jest ono niedostępne w pakiecie Dynamic). Poza tym w standardzie nie zabrakło haczyków na torby i uchwytów do mocowania siatek zabezpieczających mniejsze przedmioty. Za komplet takich siatek trzeba zapłacić 200 zł. Za tyle samo można mieć dodatkowy schowek pod roletą, a pokrowiec na narty kosztuje 500 zł.

Silnik jest dynamiczny i mało pali

Octavia 4x4 występuje z jednym z trzech silników: benzyniakiem o mocy 180 KM (tylko ze skrzynią DSG) lub dwoma dieslami do wyboru – 105- i 150-konnym. Testowany model miał topowego diesla. To bardzo udany wybór, bo Skoda już od dolnych prędkości obrotowych pozwala dynamicznie przyspieszać. Temperamentu nie brakuje jej też po wkręceniu na obroty. Dzięki temu zwiększanie prędkości podczas wyprzedzania odbywa się sprawnie. Jednocześnie powody do zadowolenia daje zużycie paliwa. Owszem, jest ono o prawie litr wyższe niż w Octavii z przednim napędem, ale taką nadwyżkę można zaakceptować, jeśli uwzględni się to, że podróżuje się autem z napędem na wszystkie koła. Z kolei w trakcie testu Octavia 4x4 potrzebowała o około 1,5 l/100 km więcej, niż podano w danych technicznych, a to oznacza, że w mieście spalanie sięga 7,5 l/100 km. To i tak dobra wartość.

Mówiąc o układzie napędowym, nie można zapomnieć o pochwałach dla skrzyni biegów. Drogi prowadzenia dźwigni są krótkie, a poszczególne przełożenia włącza się precyzyjnie. Dobre działanie skrzyni pozwala odczuwać mniejszy żal z powodu braku nawet w opcji „automatu”.

Skoda Octavia 4x4
Skoda Octavia 4x4Żródło: Auto Świat

Pod względem zestrojenia podwozia Octavii bliżej do modeli o sportowym usposobieniu niż do komfortowych limuzyn. Sztywna charakterystyka zawieszenia sprawia, że auto świetnie zachowuje się nawet na ciasnych zakrętach. Dodatkowo w opanowaniu Skody pomaga precyzyjny układ kierowniczy. Jeśli ktoś planuje jazdę poza asfaltem, powinien zainwestować w pakiet na bezdroża (650 zł) – większy o 15 mm prześwit, podwozie zabezpieczone osłoną, a karoseria ma plastikowe elementy stylistyczne. Octavia 4x4 jest interesującą propozycją także z racji korzystnej ceny w porównaniu z rywalami w rodzaju Opla Insignii Country Tourera czy VW Passata Alltracka.

Podsumowanie

Jeśli aktywnie spędzasz czas poza ubitymi drogami, a przy tym potrzebujesz niedrogiego kombi z oszczędnym i dynamicznym silnikiem, to Octavia 4x4 ze 150-konnym dieslem jest idealnym samochodem dla ciebie. Musisz się tylko pogodzić z ograniczonym komfortem resorowania.

Silnik - typ/cylindry/zaworyt.diesel/R4/16
Pojemność1968 cm3
Moc maks.150 KM/3500 obr./min
Moment320 Nm/1750 obr./min
Poj. bagażnika610-1740 l
Masa własna/ładowność1455/638 kg
Rozstaw osi2686 mm
Wymiary (dł./szer./wys.)4659/1814/1450 mm
Przysp. 0-100 km/h*8,7 s
Prędkość maks.*213 km/h
Śr. spalanie*4,9 /100 km
Cena wersji Elegance104 600 zł

*Dane fabryczne

Autor Tomasz Kamiński
Tomasz Kamiński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
Powiązane tematy: