W 1961 roku pojawiła się pierwsza Octavia Combi (typ 993 C). Pojazd powstał na bazie Octavii Super, a zamysłem projektantów było uzyskanie bardziej pakownego auta.

Od początku modelu marka stawiała na funkcjonalne rozwiązania i nie chodzi tutaj jedynie o powiększenie rozmiarów standardowej Octavii. Pierwsze kombi na bazie tego samochodu otrzymało bowiem dzielone w poziomie drzwi bagażnika, a także pokrywę, która umożliwiała dostanie się do koła zapasowego, bez konieczności wyjmowania transportowanych walizek. Samochód był wyposażony również w niezależne zawieszenie przednie.

Model mógł pochwalić się nienaganną stylistyką. Wygląd pojazdu został przeniesiony z pojazdu bazowego i łączył funkcjonalność z ciekawymi elementami takimi jak skrzydła błotników tylnych. To okazało się strzałem w dziesiątkę. Model obecnie znajduje się w muzeum Skody w Mlada Boleslav i trzeba przyznać, że nawet po latach potrafi przyciągać spojrzenia.

Napęd pierwszej Octavii Combi pochodził z jednostki o pojemności 1221 ccm, która generowała 47 KM mocy. Model potrafił rozpędzić się maksymalnie do 115 km/h.

Klienci uwielbiali ten samochód nie tylko w ojczystym kraju, ale również za granicą. Produkowany w zakładzie w Kvasinach model stał się bestsellerem eksportowym w RFN, Wielkiej Brytanii oraz krajach Beneluksu i Skandynawii. Samochód był chętnie kupowany również w Portugalii, Mongolii, a nawet Meksyku, Chile czy Australii.

Sukcesu dowodzi również fakt, że po zaprzestaniu produkcji podstawowego wariantu w 1964 roku, "kombiak" nieprzerwanie był produkowany jeszcze przez 7 następnych sezonów. Model przechodził modyfikacje w 1965, 1968 i 1970 roku, a w grudniu 1971 roku z linii montażowej zjechała ostatnia Octavia Combi, która powróciła dopiero w 1998 roku.

Model w swojej nowoczesnej formie również nie może narzekać na brak popularności. Obecna Octavia Combi już od kilku lat znajduje się w czołówce najlepiej sprzedających się modeli w Polsce.