Solaris kolejny rok z rzędu zajął pozycję krajowego lidera rynku autobusowego. Firma dostarczając do krajowych odbiorców łącznie 407 autobusów i trolejbusów osiągnęła udział w całkowitym rynku na poziomie 36,6 porc. Rozpatrując tylko segment niskopodłogowych i niskowejściowych autobusów miejskich, udział ten wzrasta do 55,6 proc.

W minionym roku najwięcej Solarisów w Polsce dostarczono do Warszawy (58), Białegostoku (48) i Poznania (28). Do grona klientów firmy dołączyli przewoźnicy z: Konina, Leszna, Łomianek, Łowicza, Mielca, Świnoujścia i Torunia.

Na koniec ubiegłego roku liczba autobusów marki Solaris ogółem w Polsce osiągnęła poziom 3000 sztuk, które zostały dostarczone łącznie do 103 przedsiębiorstw komunikacji publicznej. Ponadto w roku 2010, z modelem InterUrbino, firma rozpoczęła sprzedaż w segmencie autobusów międzymiastowych. Pierwszy egzemplarz tego autobusu w Polsce został zakupiony przez firmę Link Bus z Zabierzowa. Autobus obsługuje trasę Kraków - Wrocław.

Sprzedaż eksportowa

Renoma pojazdów marki Solaris na rynkach zagranicznych znajduje swoje odzwierciedlenie w wynikach sprzedażowych. W minionym roku wyeksportowanych zostało 713 pojazdów z czego najwięcej do Szwecji, aż 224 autobusy. Największym hitem eksportowym na tamtejszym rynku były niskowejściowe modele Solaris Urbino 12 i 15 LE w wersji napędzanej biogazem. - Konstrukcje te powstały właśnie z myślą o odbiorcach ze Szwecji i Norwegii. Jak widać po wynikach sprzedaży jest to niezwykle trafiony produkt, dzięki któremu już w pierwszym roku jego oferowania osiągnęliśmy jedną z czołowych pozycji na rynku zdominowanym do tej pory przez rodzimych producentów - komentuje Krzysztof Olszewski, Przewodniczący Rady Nadzorczej Solaris Bus & Coach S.A.

Solaris ma niezwykle silną pozycję na rynku niemieckim, gdzie od kilku lat zajmuje trzecią pozycję z 10-proc. udziałem w segmencie autobusów miejskich. W tym roku do niemieckich klientów dostarczonych zostało 197 pojazdów w tym pierwsze trolejbusy Solaris Trollino dla miasta Eberswalde.

Obok umocnienia swojej pozycji na dotychczasowych rynkach eksportowych, Solaris w 2010 roku pozyskał klientów z państw, w których do tej pory nie był obecny. Do stolicy Bułgarii, Sofii, we współpracy z firmą Skoda Electric, dostarczył 30 trolejbusów Solaris Trollino 12, natomiast w Hiszpanii sprzedał pierwszy autobus. Solaris Alpino, 8,9 LE wozi pasażerów w Gironie. W ostatnich dniach minionego roku podpoznański producent wygrał także przetarg na dostawę sześciu autobusów Solaris Urbino 12 CNG, dla miejscowości Novi Sad w Serbii.

Do tej pory najodleglejszym od Polski miejscem, w którym jeździły autobusy marki Solaris był Dubaj w Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Od jesieni ubiegłego roku uległo to zmianie. Sześć Solarisów Urbino zasiliło flotę przewoźnika z wyspy Reunion położonej na Oceanie Indyjskim. Solarisy Urbino na Reunion obsługują ruch głównie w stolicy wyspy Saint-Denis de la Reunion. Wśród nowinek technicznych, w które wyposażone są pojazdy znalazły się: klimatyzacja przystosowana do warunków tropikalnych oraz system CAPSIS, który uruchamia tzw. zieloną falę sygnalizacji ulicznej (autobusy wysyłają sygnał, który zmienia światło na zielone, dzięki czemu autobusy nie czekają w korkach). Pojazdy z fabryki w Bolechowie, zostały najpierw przetransportowane do francuskiego portu w Le Havre, a następnie drogą morską w ciągu 4 tygodni dotarły na wyspę położoną około 700 km na wschód od Madagaskaru i 200 km na południowy zachód od Mauritiusa.

Premiery produktowe w roku 2010

W minionym roku Solaris Bus & Coach S.A. oprócz wspominanych już autobusów na rynek skandynawski, zaprezentował dwa nowe rozwiązania w zakresie pojazdów hybrydowych. Pierwszym z nich jest Solaris Urbino 18 z szeregowym systemem hybrydowym, skonstruowany we współpracy z niemiecką firmą Vossloh Kiepe. Jest to obecnie najbardziej innowacyjny system, łączący w sobie zalety baterii, superkondensatorów oraz złącza typu plug-in. Dzięki temu pojazd może pokonywać określony dystans w tzw. trybie "zero emission", czyli tylko na silniku elektrycznych. Drugą nowością hybrydową jest Solaris Urbino 18 z równoległym systemem hybrydowym firmy Voith. Oba autobusy, które obecnie są w fazie testów już od przyszłego roku znajdą się w ofercie podpoznańskiego producenta.

Tramwaje marki Solaris

W ubiegłym roku Solaris rozpoczął seryjną produkcję tramwajów. Tramino powstają w dwóch lokalizacjach. Pierwszą z nich jest hala zlokalizowana w Środzie Wlkp. gdzie budowane są tzw. pudła tramwajowe, czyli stalowa część konstrukcji tramwaju. Natomiast montaż końcowy pozostałych podzespołów odbywa się w hali zlokalizowanej w Poznaniu. Fabryka produkująca konstrukcje stalowe tramwajów uzyskała certyfikaty ISO 3834-2 i PN-EN 15085 od niemieckiej firmy certyfikacyjnej TÜV SÜD. Do produkcji tramwajów Solaris Tramino, wykorzystywane są materiały i maszyny najwyższej jakości. Jedną z nich jest “TrueLaser Cell 7040 laser 3D", laserowa maszyna do cięcia i spawania firmy TRUMPF, która jest pierwszym tego typu urządzeniem w Polsce. W tej chwili w produkcji jest 45 tramwajów Solaris Tramino dla MPK w Poznaniu. Pierwsze sztuki zostaną przekazane klientowi w połowie tego roku.

- Przed rozpoczęciem produkcji seryjnej powstał egzemplarz Solarisa Tramino, który przez ponad rok przechodził serię testów i uzyskał pełną homologację. Dzięki temu jesteśmy przekonani, że tramwaje dostarczone do Poznania, będę spełniać najwyższe oczekiwania względem jakości, funkcjonalności i komfortu jazdy zarówno dla pasażerów jak i motorniczych. Już za kilka miesięcy Poznań będzie mieć w swoim taborze jedne z najnowocześniejszych tramwajów w Europie - powiedział Krzysztof Olszewski Przewodniczący Rady Nadzorczej firmy Solaris.

Plany na rok 2011

Dokładnie 22 marca tego roku mija piętnaście lat od momentu uruchomienia produkcji w fabryce w Bolechowie. Wówczas firma zatrudniała 36 osób. Dzisiaj spółka zatrudnia w Polsce i w całej Europie ponad 2000 osób, a Solaris stał się jednym z czołowych producentów pojazdów komunikacji miejskiej na naszym kontynencie. Firma znana ze swoich innowacyjnych produktów, również w roku jubileuszu, zaprezentuje premierowy pojazd. Będzie nim autobus z napędem elektrycznym, który zostanie zaprezentowany w połowie tego roku.

Równolegle z projektem autobusu elektrycznego firma rozpoczęła prace badawczo-rozwojowe nad konstrukcją "Lekkiego Autobusu Miejskiego". - Nowoczesne materiały oraz metody ich łączenia otwierają przed producentami zupełnie nowe możliwości w zakresie konstruowania i budowania nadwozi pojazdów, w tym tzw. szkieletów autobusowych. Dlatego do 2014 roku planujemy uruchomienie produkcji lekkich konstrukcji autobusowych, które w kombinacji z napędem elektrycznym otworzą nowy rozdział w komunikacji publicznej - mówi o innowacyjnym projekcie Krzysztof Olszewski.