Stary airbag: zostawić czy wyrzucić? Foto: Auto Świat
Stary airbag: zostawić czy wyrzucić?

Jak bardzo ważny jest właściwy moment otwarcia poduszek, świadczy niedawny crash-test Dacii Logan. Podczas testu airbag uruchomił się o ułamki sekund za późno. Dlatego m.in. (drugi problem to brak napinaczy pasów w Loganie) zmierzone opóźnienia uznano za bardzo niebezpieczne dla pasażerów auta. To dowodzi, że wszystkie zabezpieczenia pirotechniczne aby pomóc, muszą działać z największą precyzją. Czy 15 lat po wyjeździe auta z fabryki można liczyć na właściwe działanie poduszek powietrznych? Jak należy odbierać informacje producentów niekiedy umieszczane na rzucających się w oczy naklejkach lub w instrukcjach obsługi, że poduszki trzeba okresowo wymieniać? To ważne pytanie przede wszystkim dla nabywców starych aut z poduszkami powietrznymi.Producenci aut początkowo z ostrożności oceniali trwałość airbagów na 10-15 lat - jedni zalecali po tym okresie wymianę, inni tylko inspekcję. Oczywiście wymiana airbagów na nowe to najczęściej teoria. Części tego typu są drogie, (choć okresowa wymiana nie obejmuje sterowników i okablowania, a tylko same wkłady airbagów). Właściwie również w nowym aucie po odpaleniu airbagów (wtedy trzeba wymienić więcej części) to się nie opłaca, chyba że koszty pokrywa ubezpieczyciel. Co zrobić z autem, które ma 15 lat i sprawne jeszcze zabezpieczenia pirotechniczne przynajmniej w teorii? Wydawałoby się, że najlepszym źródłem informacji będą sami producenci airbagów.

strona 2

Okazuje się jednak, że to nie takie proste. Producenci wyposażenia samochodowego unikają jednoznacznej odpowiedzi, która pociągałaby za sobą pewną odpowiedzialność. Słusznie, bo w jednym wypadku poduszka powietrzna może uratować komuś życie, w innym poważnie zranić. Oto przykład: "Siemens Automotive AG nie jest producentem samochodów. Jako dostawca elektroniki i mechatroniki dla branży samochodowej radzimy skontaktować się z producentami samochodów, którzy powinni być w stanie odpowiedzieć wyczerpująco na pytania dotyczące okresu ważności poduszek powietrznych. Systemy poduszek powietrznych składają się z kilku komponentów, które należy rozpatrywać oddzielnie pod względem trwałości. Poduszka powietrzna musi działać bez zarzutu. Najlepszą rekomendacją jest więc terminowe badanie i wymiana poduszek zgodnie z datą ważności, aby zapewnić bezpieczeństwo pasażerom" - mówi przedstawiciel firmy Siemens Automotive AG. Z kolei stanowisko producentów samochodów jest jednoznaczne: znajduje się z reguły w instrukcjach obsługi, które każą poduszki powietrzne wymieniać co 10-15 lat. Chodzi o to, że producenci aut nie godzą się na ponoszenie odpowiedzialności za działanie tak starych podzespołów, szczególnie gdy mogą one być skrajnie niebezpieczne.

Czy oznacza to, że jeśli np. 7-letnia poduszka "odpali" na parkingu i kogoś porani, to producent auta będzie musiał wziąć za to odpowiedzialność? Z pewnością tylko wtedy, gdy samochód "zaliczył" wszystkie zalecane przeglądy wymienione w instrukcji obsługi i nie był naprawiany nigdy poza ASO. Oczywiście nie należy wpadać w panikę. Jak każde potencjalnie niebezpieczne urządzenie oddawane do powszechnego użytku, tak i airbagi mają zabezpieczenia w miarę możliwości chroniące użytkowników przed nieprawidłowym użyciem, a nawet przed głupotą.Tak jak niesprawny ABS w razie usterki wyłącza się, umożliwiając normalne hamowanie, tak usterka airbagów powoduje automatycznie ich wyłączenie.Powody do niepokoju mogą mieć ci, których auta cierpią na ciągłe kłopoty z "elektryką", są zaniedbane, zardzewiałe, miały kontakt ze złym serwisem, albo przeszły poważny wypadek, który jednak nie spowodował aktywacji poduszek.Jeśli nasz samochód jest dobrze utrzymay, poprawnie serwisowany i bezwypadkowy, raczej można być spokojnym. To tak jak z jogurtem: dzień po terminie ważności najczęściej da się go zjeść. Warto jednak ostrożnie jeździć, bo nawet sprawny airbag nie zawsze pomoże. Im mniejsze auto, tym poduszki są mniej skuteczne.