Auta typu Renault Twizy zapewniają znacznie mniejsze bezpieczeństwom niż popularne auta osobowe. Handlowcy domagają się już zmian i poprawy tego stanu. Jak się okazuje w wielu krajach europejskich tego typu autami mogą kierować młodzi ludzie, którzy dopiero rozpoczynają przygodę z prawdziwą motoryzacją.
Testom zderzeniowym poddano cztery samochody – Ligier IXO JS Line, golfowy pojazd Club Car Villager, Tazzari Zero i powszechnie znany Renault Twizy. Poza Ligierem, wszystkie pozostałe napędzane są silnikami elektrycznymi.
Jak się okazuje, te wszystkie cztery auta zaliczane są do grupy pojazdów, których prędkość maksymalna nie jest ograniczona do 45 km/h. Przykładowo Tazzari Zero osiąga prędkość 100 km/h, a Renault Twizy, które de facto jest obudowanym skuterem – do 80 km/h.
Każdy z tych pojazdów przeszedł dwie próby zderzeniowe. Czołowe i boczne zderzenie przy prędkości 50 km/h. Poduszkę powietrzną ma tylko Twizy, pozostałe takiego wyposażenia nie posiadają. Natomiast wszystkie były wyposażone w pasy bezpieczeństwa, chociaż podczas testu niektóre nie wytrzymały obciążenia.
W czołowym zderzeniu najlepszy wynik – 6 punktów (na 16 możliwych), uzyskało Renault Twizy. W bocznym zderzenie 9 punktów uzyskał pojazd golfowy Club Car Villager.
Euro NCAP: wyniki testów miniaut | ||
Model | Zderzenie czołowe [punkty] | Zderzenie boczne [punkty] |
Renault Twizy | 6/16 | 7/16 |
Tazzari Zero | 4/16 | 8/16 |
Club Car Villager | 2/16 | 9/16 |
Ligier IXO JS | 2/16 | 7,9/16 |
W podsumowaniu EuroNCAP wyjaśnia, iż nawet tak słabe wyniki nie dyskwalifikują najmniejszych pojazdów. Zdaniem ekspertów, spełniają one niezbędne wymagania bezpieczeństwa, które z całą pewnością nie mogą być porównywane w wynikami uzyskiwanymi przez „normalne” czterokołowe auta.