- Na rynku jest dostępnych mnóstwo opon zimowych
- Najtańsze opony zimowe nie zapewniają dostatecznego poziomu bezpieczeństwa
- Przetestowaliśmy 50 różnych modeli opon zimowych
Pamiętacie jeszcze ze szkoły wierszyk Aleksandra Fredry o tym, jak to osiołkowi w żłoby dano? Biedny osiołek, mając zbyt wiele do wyboru, padł z głodu, bo nie mógł się zdecydować. Z oponami może być podobnie - wybór jest tak ogromny, że niezdecydowanego nabywcę zima może zastać na letnich oponach. Dlatego przeprowadziliśmy test opon zimowych i postaramy się do tego nie dopuścić!
Test opon zimowych - bezpieczeństwo przede wszystkim
Podczas naszych całkowicie anonimowych zakupów oponiarskich, które robiliśmy zarówno w sklepach internetowych, jak i stacjonarnych, bez większych problemów udało nam się uzbierać ponad 50 modeli opon zimowych w interesującym nas tym razem rozmiarze 225/45 R 17. Kiedyś ten rozmiar kojarzył się raczej z limuzynami klasy wyższej lub autami sportowymi, dziś to popularne opony do mocnych kompaktów i samochodów klasy średniej, więc każdy szanujący się producent musi je mieć w ofercie.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoPrzeczytaj też:
- Opony całoroczne zamiast sezonowych: sprawdź, czy to rozwiązanie jest dla Ciebie
- Kupujemy opony zimowe: 10 pytań, 10 odpowiedzi
- Opony bieżnikowane – czy można na nich stracić?
Rozpiętość cen między poszczególnymi testowanymi modelami jest naprawdę duża - od ok. 700 do ponad 2200 zł za komplet. Od najtańszych produktów zupełnie nieznanych marek, przez produkty klas budżetowej i średniej, aż po opony klasy premium, pochodzące od renomowanych producentów.
Już we wstępnych testach dotyczących kwestii bezpieczeństwa, czyli w próbie hamowania na mokrej nawierzchni, widać było wyraźnie, że różnice między poszczególnymi modelami opon nie ograniczają się do cen - producenci oszczędzają w przypadku najtańszych opon właśnie na bezpieczeństwie. Oczywiście, sprawdziliśmy też, czy najdroższe opony są rzeczywiście najlepszym wyborem.
Test opon zimowych - próba hamowania na suchej i mokrej nawierzchni (wstępne eliminacje)
Model opon | Mokra nawierzchnia | Sucha nawierzchnia | Łączna droga hamowania | |
---|---|---|---|---|
1. | Bridgestone Blizzak LM 005 | 29,2 | 24,6 | 53,8 |
2. | Goodyear UltraGrip Performance + | 30,6 | 24,3 | 54,9 |
3. | Michelin Alpin 6 | 30,4 | 24,7 | 55,1 |
4. | Semperit Speed-Grip 3 | 31,6 | 24,3 | 55,9 |
5. | Continental WinterContact TS 860 | 31,5 | 24,5 | 56 |
6. | Vredestein Wintrac Pro | 30,8 | 25,2 | 56 |
7. | BF Goodrich g-Force Winter 2 | 32 | 24,2 | 56,2 |
8. | Kleber Krisalp HP 3 | 32,2 | 24 | 56,2 |
9. | Apollo Aspire XP Winter | 31,2 | 25,1 | 56,3 |
10. | Kumho WinterCraft WP71 | 31,5 | 24,8 | 56,3 |
11. | Nokian WR Snowproof | 32,2 | 24,6 | 56,8 |
12. | Hankook Winter i*cept RS2 | 32 | 24,9 | 56,9 |
13. | Dunlop Winter Sport 5 | 32,9 | 24,3 | 57,2 |
14. | Uniroyal MS Plus 77 | 32,8 | 24,6 | 57,4 |
15. | Nexen Winguard Sport 2 | 33 | 24,7 | 57,7 |
16. | Pirelli Winter Sottozero 3 | 31,3 | 26,4 | 57,7 |
17. | Sava Eskimo HP2 | 33,6 | 24,1 | 57,7 |
18. | Fulda Kristall Control HP2 | 33,5 | 24,3 | 57,8 |
19. | Dębica Frigo HP2 | 34,2 | 24,1 | 58,3 |
20. | Yokohama BluEarth-Winter (V905) | 32,5 | 26 | 58,5 |
21. | Barum Polaris 5 | 33,9 | 25 | 58,9 |
22. | Maxxis Arctictrekker WP-05 | 34,2 | 24,8 | 59 |
23. | Avon WV7 Snow | 32,4 | 27 | 59,4 |
24. | Firestone Winterhawk 3 | 34,3 | 25,5 | 59,8 |
25. | Falken Eurowinter HS01 | 33,9 | 26,1 | 60 |
26. | Cooper Weather-Master SA2+ | 31,9 | 28,3 | 60,2 |
27. | Toyo Snowprox S 954 | 34 | 26,7 | 60,7 |
28. | Seiberling Winter | 34,3 | 27,3 | 61,6 |
29. | Dayton DW510Evo | 33,4 | 28,7 | 62,1 |
30. | Imperial Snowdragon 3 | 33,9 | 31,7 | 65,6 |
31. | Paxaro Winter | 34,4 | Model odrzucony ze względu na słabe wyniki | |
32. | Mabor Winter-Jet 3 | 34,7 | Model odrzucony ze względu na słabe wyniki | |
33. | Matador MP92 Sibir Snow | 34,8 | Model odrzucony ze względu na słabe wyniki | |
34. | Tyfoon Eurosnow II | 34,8 | Model odrzucony ze względu na słabe wyniki | |
35. | General Altimax Winter 3 | 34,9 | Model odrzucony ze względu na słabe wyniki | |
36. | Gislaved EuroFrost 6 | 35,1 | Model odrzucony ze względu na słabe wyniki | |
37. | Linglong Green Max Winter UHP | 35,2 | Model odrzucony ze względu na słabe wyniki | |
38. | Kenda Wintergen 2 KR 501 | 35,3 | Model odrzucony ze względu na słabe wyniki | |
39. | Giti GitiWinter W1 | 35,6 | Model odrzucony ze względu na słabe wyniki | |
40. | Cachland CH-W2002 | 35,7 | Model odrzucony ze względu na słabe wyniki | |
41. | Viking WinTech | 35,8 | Model odrzucony ze względu na słabe wyniki | |
42. | Blacklion Snow Pioneer BW56 | 36,7 | Model odrzucony ze względu na słabe wyniki | |
43. | Fortuna Winter-Max A1 (Winter UHP) | 36,9 | Model odrzucony ze względu na słabe wyniki | |
44. | Sailun Iceblazer Alpine Evo | 36,9 | Model odrzucony ze względu na słabe wyniki | |
45. | King Meiler Winter Tact WT84 | 37,4 | Model odrzucony ze względu na słabe wyniki | |
46. | Duraturn Mozzo Winter | 37,6 | Model odrzucony ze względu na słabe wyniki | |
47. | Superia Bluewin UHP | 37,7 | Model odrzucony ze względu na słabe wyniki | |
48. | Profil Tyres Pro Snow Ultra | 37,9 | Model odrzucony ze względu na słabe wyniki | |
49. | Windforce Snowpower | 38,5 | Model odrzucony ze względu na słabe wyniki | |
50. | A-plus A502 | 39 | Model odrzucony ze względu na słabe wyniki | |
51. | Mazzini Snow Leopard | 39,1 | Model odrzucony ze względu na słabe wyniki | |
52. | Triangel Snow Lion TR 777 | 39,2 | Model odrzucony ze względu na słabe wyniki | |
53. | Laufenn I Fit LW31 | 39,4 | Model odrzucony ze względu na słabe wyniki |
Do rundy finałowej testu opon zimowych 2019 trafia 20 najlepszych opon z tej próby.
Test opon zimowych - opony zimowe 225/45 R17 w najlepszych cenach
Galeria zdjęć
Testowane na zimno: ponad 50 modeli opon zimowych sprawdziliśmy w najtrudniejszych warunkach.
Goodyear i BF Goodrich najlepiej radzą sobie z przekazywaniem napędu. Warto zwrócić uwagę na wyniki osiągane na oponach letnich – każde wzniesienie je pokona!
Z hamowaniem na ubitym śniegu wszystkie zimówki, które trafiły do finału, radzą sobie świetnie. Na oponach letnich o zatrzymaniu auta na rozsądnym dystansie nie ma nawet co marzyć.
Dobre prowadzenie boczne zapewnia poczucie panowania nad autem - zwycięzcami w tej próbie okazały się opony marek: Hankook, Kleber oraz Semperit. Na oponach Yokohamy, Fuldy i Pirelli jazda po śniegu nie jest może przyjemna, ale pozostaje jeszcze pewien margines bezpieczeństwa.
Podczas pomiarów hałasu auto toczy się z wyłączonym silnikiem. Różnice między poszczególnymi oponami są słyszalne, żeby je odnotować, nie trzeba nawet sprzętu pomiarowego. Najciszej toczą się opony marek Continental i Nexen, znacznie więcej hałasu robią pochodzące z tego samego koncernu opony Dębica i Sava.
Miękki, ponacinany lamelkami bieżnik opon zimowych nie radzi sobie najlepiej w czasie hamowania na suchej nawierzchni – w tej dyscyplinie opony letnie pozostają bezkonkurencyjne. Różnica w drogach hamowania najlepszych i najsłabszych w tej próbie opon wynosi ok. 3 m.
Szybkie reakcje na ruchy kierownicą i stabilne zachowanie na łukach powodują, że opony marek Continental, Bridgestone, Vredestein i Apollo zapewniają mnóstwo frajdy. Na oponach Kleber i Kumho auto miało skłonność do podsterowności.
Pewna przyczepność, dobre prowadzenie boczne i zrównoważone zachowanie na drodze to warunki niezbędne do osiągnięcia jak najkrótszych czasów okrążeń toru testowego. Opony Goodyear, Bridgestone i Vredestein świetnie spisują się na torze, Sava i Dębica zostają wyraźnie z tyłu.
W tej konkurencji widać, jak duży postęp dokonał się w ostatnich latach w dziedzinie opon zimowych – na nowych oponach Bridgestone Blizzak LM 005 auto testowe zatrzymywało się szybciej niż na oponach letnich.
Największy zapas bezpieczeństwa na mokrym torze zapewniają opony marek: BF Goodrich, Continental, Kleber oraz Goodyear. Na oponach Yokohama i Nokian testowe auto zbyt szybko odpływało w niepożądanym kierunku.
Koszt przejechania 1000 km na oponach marki Sava z uwzględnieniem ich ceny i szybkości zużywania się to ok. 33,60 zł. W przypadku znacznie droższych opon marek premium, takich jak Pirelli czy Nokian, koszt ten wzrasta do ponad 51 zł, różnica jest więc znaczna.
W dziedzinie trwałości przewaga opon Michelina nad konkurentami jest zauważalna, co przynajmniej częściowo rekompensuje ich cenę. Opony marek Pirelli i Kumho nadają się do wymiany o 15 tys. kilometrów wcześniej, czyli w praktyce służą o jeden sezon krócej.
Niskie opory toczenia przekładają się na niższe zużycie paliwa. Niskooporowe gumy Nokian, przynajmniej w teorii, powinny zapewnić nawet o ok. 7 proc. niższe zużycie paliwa niż ogumienie marki Kumho. Niskie opory toczenia nie muszą oznaczać niskiej przyczepności!
W testach opon coraz częściej zdarzają się niespodzianki. O ile tym razem trzy pierwsze miejsca na podium raczej nie powinny dziwić, o tyle opony wciąż mało znanej indyjskiej marki Apollo na czwartym miejscu, i to z naprawdę wysokimi notami, mogą być nie lada zaskoczeniem. Choć niezmiennie od lat renomowana marka nadal w większości przypadków pozostaje gwarancją przyzwoitej jakości produktu, to i wśród tańszych ofert można spotkać prawdziwe okazje. Bez niezależnych testów tego jednak byśmy się nie dowiedzieli.