Nie bez powodu. Do receptorów kierowcy dociera mnóstwo dobrze znanych impulsów, które przypominają o ciekawej historii tego modelu. Choć trzeba przyznać, że w obecnej generacji wrażenia są wysublimowane jak nigdy dotąd.

Subaru WRX STI - nadwozie i wnętrze

Dobrej jakości materiały, wygodna kierownica, ale brakuje polotu. Foto: Auto Świat
Dobrej jakości materiały, wygodna kierownica, ale brakuje polotu.

Wnętrze zgodnie z japońską skromnością stroni od polotu i luksusu, ale do jego wykończenia użyto materiałów dobrej jakości. Deska rozdzielcza jest wykonana z miękkiego tworzywa, co nie zawsze w Subaru było oczywiste. Poza tym Japończycy wreszcie dostrzegli, że kierowcy Subaru WRX STI poruszają się nie tylko po odcinkach specjalnych i czasem potrzebują odrobiny relaksu.

Obecnie mamy do dyspozycji niezłej jakości audio dostrojone do wnętrza tego modelu przez firmę Harman/Kardon.

Subaru WRX STI - układ napędowy

Pod maską pracuje znany turbodoładowany bokser o mocy 300 KM i pojemności 2,5 l z dużym intercoolerem umieszczonym tuż pod maską. Foto: Auto Świat
Pod maską pracuje znany turbodoładowany bokser o mocy 300 KM i pojemności 2,5 l z dużym intercoolerem umieszczonym tuż pod maską.

W tym przypadku nowości jest niewiele. Pod maską pracuje znany turbodoładowany bokser o mocy 300 KM i pojemności 2,5 l z dużym intercoolerem umieszczonym tuż pod maską. Silnik o momencie obrotowym 407 Nm pobudza do życia układ napędu na cztery koła z centralnym mechanizmem różnicowym, wyposażonym w mechaniczną szperę oraz dodatkowe sterowane elektronicznie sprzęgło wielopłytkowe, które pozwala korygować rozdział momentu pomiędzy osiami.

Subaru WRX STI - jazda na szosie

W tej kategorii nowych doznań jest mnóstwo. Pierwszym ich źródłem jest kierownica z osiową regulacją. Konstrukcja kolumny ma o 125 proc. większą sztywność skrętną, przełożenie jest bardziej bezpośrednie (było 15:1, jest 13:1), aż o 400 proc. zwiększono sztywność elementów mocujących oraz pozostawiono hydrauliczne wspomaganie kierowcy.

Foto: Auto Świat

Poza tym nie zmieniła się sama konstrukcja zawieszenia, ale jego zestrojenie. Zwiększono sztywność tulei elastycznych i średnicę stabilizatora z 21 mm do 24 mm, sztywność sprężyn aż o 22 proc. i o 1 cm obniżono punkty mocowań dolnych wahaczy. Wszystkie zmiany w połączeniu z lżejszą i sztywniejszą karoserią powodują, że STI rewelacyjnie i jak nigdy dotąd reaguje na polecenia kierowcy. Daje również poczucie solidności konstrukcji znane z niemieckich aut.

W samochodach sportowych z twardym zawieszeniem jest to bardzo ważne. Choć osiągi się nie zmieniły, wrażenia z jazdy są zdecydowanie przyjemniejsze.

Subaru WRX STI - koszty

W Polsce ceny wszystkich modeli są podawane w euro. Za najtańszą wersję ST000 bez dużego spojlera na klapie bagażnika musimy zapłacić 44 tys. euro, za STTOP ze skórzaną tapicerką i świetnym audio – 46 tys. euro. Szczepan Mroczek