SUV Bentleya może nie robi takiego wrażenia, jak majestatyczny Range Rover. Ale okazuje się, że Bentayga jest dłuższa aż o 13 cm od niego, a do tego o 1 cm od Mercedesa GLS-a i o 9 cm od Audi Q7, z którym dzieli wiele podzespołów. Bentleyowi udało się skutecznie zamaskować stylistyką potężne gabaryty, a z pomocą krągłych reflektorów, charakterystycznej atrapy chłodnicy oraz klasycznych przetłoczeń na tylnych błotnikach – trafnie nawiązać do pozostałych modeli marki.
Bentley Bentayga to obecnie król SUV-ów, ale już teraz wiele modeli, jak choćby Audi SQ7, które ma ten sam silnik pod maską, depcze mu po piętach. Trzeba być przygotowanym na to, że w najbliższym czasie pojawią się kolejne potężne i luksusowe samochody uterenowione, z Rolls-Royce’em włącznie. Prawdziwy luksus, który do tej pory zapewniały wyłącznie największe limuzyny świata, obecnie rozprzestrzenia się również na terytorium należącym do SUV-ów.
Chwytam potężną klamkę i mam wrażenie, że otwieram drzwi do schronu przeciw-atomowego. W środku jest też solidnie i bardzo luksusowo. Sam zapach skóry pierwszej próby ujmuje i wprowadza mnie w świat najbardziej wysmakowanych wnętrz samochodowych na świecie.
Bentley Bentayga Diesel - angielska powściągliwość
Mam tu obiecującą fuzję niemieckiej solidności z angielską wytwornością. Miło obcuje się ze światem naturalnych materiałów i rozpływa w luksusie. Widać jednak, że Bentley wyraża angielską powściągliwość w pogoni za modą. Nie znajdzie się tu potężnych ekranów multimediów, jak choćby w Tesli czy Porsche Panamerze. Pod elegancką powłoką kryją się jednak szybkie procesory. Bentley szanuje tradycję, ale jest też otwarty na indywidualizm. Dział Mulliner pozwala realizować najbardziej ekscentryczne pomysły, z inkrustowaniem deski rozdzielczej złotymi zegarkami włącznie. Miło zasypiało się mi na tylnej kanapie z głową wtuloną w poduchy za 1000 euro. Tym bardziej że zawieszenie z miechami powietrznymi i aktywnym sterowaniem dba o to, żeby pasażerowie nie byli niepokojeni niepotrzebnymi wstrząsami. Można regulować nie tylko twardość, lecz także wysokość zawieszenia.
Bentley Bentayga Diesel - 48-woltowa instalacja budzi do życia
Nowa instalacja elektryczna o napięciu 48 woltów daje znacznie większe możliwości wykorzystania prądu w samochodzie i pozwala wprowadzić rozwiązania poprawiające wrażenia zza kierownicy. Bentayga ma zasilany energią elektryczną system zapobiegający przechyłom nadwozia. Z jednej strony SUV Bentleya zapewnia wysoki komfort, z drugiej – wcale nie boisz się szybciej wejść w zakręt. Całość działa tak dobrze, że nawet potężna masa 2,4 t nie jest tak dokuczliwa, jak mogłyby sugerować rozmiary. To z pewnością też zasługa nowego układu kierowniczego ze zmiennym przełożeniem oraz szybszym i mocniejszym elektrycznym wspomaganiem, które również bazuje na 48-woltowej instalacji. Na kierownicę nie przenoszą się niepowołane siły z kół, a mimo to kierowca ma dobry kontakt z samochodem. Benefitów z zastosowania nowej instalacji elektrycznej jest zresztą więcej.
Bentayga może pochwalić się tytułem najszybszego SUV-a z silnikiem Diesla. Agregat mocy ma 4 litry i produkuje 435 KM. Wciskam gaz do oporu, a katedra na kołach wyskakuje do przodu i bez niepotrzebnego hałasu dobija do „setki” w czasie 4,8 s. To zdecydowanie jeden z najlepiej brzmiących diesli na rynku. Maksymalnie można popędzić 270 km/h, czyli o 20 km/h szybciej niż Audi SQ7, które ma pod maską ten sam silnik, tyle że jego temperament ogranicza elektronika. Reakcja na gaz jest błyskawiczna. To kolejna zasługa nowej, 48-woltowej instalacji elektrycznej.
Bentley Bentayga Diesel - dane techniczne
Silniki | diesel V8, twin turbo + sprężarka elektr. |
Pojemność silnika | 3956 cm3 |
Moc maksymalna | 435 KM/3700-5000 obr./min |
Maks. moment. obr. | 900 Nm/1000-3250 obr./min |
Napęd | na cztery koła |
Skrzynia biegów | automatyczna 8-biegowa |
Dł./szer./wys. | 5140/1998/1742 mm |
Bagażnik | 430 l |
Masa własna | 2390 kg |
Prędkośc maksymalna | 270 km/h |
Przysp. 0-100 km/h | 4,8 s |
Średnie spalanie | 7,9 l/100 km |
Emisja CO2 | 210 g/km |
Cena | 1 231 000 zł |
Dwie sprężarki są napędzane gazami spalinowymi wtedy, gdy trzecia posila się energią elektryczną z litowo-jonowych akumulatorów i aktywuje się w 30 milisekund. To wystarczy, żeby skutecznie stłamsić efekt turbodziury. Dzięki wyjątkowo wydajnemu doładowaniu maksymalny moment obrotowy 900 Nm jest dostępny już przy 1000 obr./min, czyli osiąga lepszy wynik niż w benzynowej wersji Bentaygi z silnikiem W12. Pierwszy model Bentleya z dieslem jest również najoszczędniejszym autem tej marki. W ciągu dwóch dni przejechałem ponad 800 km i zużycie paliwa ledwie przekraczało 10 l na 100 km. To kropla rozsądku w tym morzu luksusu, jaki reprezentuje Bentley Bentayga Diesel.
Bentley Bentayga Diesel - naszym zdaniem
Mimo że elektronicznie sterowane zawieszenie i fala łatwo dostępnego momentu obrotowego skutecznie maskują potężną masę, jazda Bentleyem Bentaygą Diesel przypomina dowodzenie lotniskowcem z mostka kapitańskiego.