Dlaczego Bentayga? Kojarzy się z Bentleyem, ale to także szczyt na Gran Canarii. Bardzo odpowiednia nazwa dla tego SUV-a, który jest wielki jak góra.Wzięliśmy udział w ostatnich jazdach próbnych jeszcze lekko zamaskowanym autem. To co widzicie na zdjęciach, jest rezultatem komputerowej obróbki, bardzo zbliżonym do ostatecznego wyglądu Bentaygi.
Brytyjski SUV z luksusową kabiną podróżną powstał na bazie technicznej Audi Q7. Czy świat rzeczywiście potrzebuje tego ważącego 2,3 t olbrzyma o długości 5,15 m i wysokości 1,76 m? Bogaci klienci mówią: „tak”. Bentley przewyższa swego niemieckiego „dawcę” nie tylko wielkością, lecz także napędem. Gdy 600-konny 12-cylindrowiec o momencie obrotowym ponad 800 Nm budzi się do życia, spod 21-calowych kół wyskakują kamienie wielkości pięści. Przyspieszaniu do „setki” w zaledwie 5,0 s i rozpędzaniu do maksymalnej prędkości ponad 300 km/h towarzyszy niskotonowo dudniący koncert, budzący respekt nawet u właścicieli Porsche Cayenne’a Turbo S.
Siedzimy na ręcznie obszytych skórą fotelach ze znakomitym podparciem bocznym, odgrodzeni od otoczenia: dobrze wygłuszonym aluminiowym nadwoziem (tylko słupki przedni i środkowy wykonano z wysokowytrzymałej stali), podwójnymi szybami i ekstremalnie szybko reagującym zawieszeniem pneumatycznym. Odgłosy jazdy ledwie do nas docierają.
Przy prędkości 155 km/h na 8. biegu V12 kręci leniwe 2000 obr./min. Nawet gdy zachowuje się forsowne tempo, na dziurawej drodze długie skoki zawieszenia w trybie Gravel bez problemu pochłaniają nierówności. Cztery programy dynamiki jazdy (Sand, Mud, Gravel, Snow/Ice) wpływają na pracę układu kierowniczego, reakcję na dodanie gazu, zmianę biegów i zawieszenie.
Do prędkości 80 km/h można jechać z maksymalnym prześwitem, przy 160 km/h, a potem jeszcze przy 240 km/h, SUV się obniża. Różne poziomy z przodu i z tyłu optymalizują stabilność jazdy. Niesamowite, jak pewnie zachowuje się nadwozie w przypadku nagłych ruchów kierownicą. Elektryczna aktywacja zawieszenia działa błyskawicznie. To technika VW, ale 80 proc. własnych lub zmodyfikowanych części gwarantuje ekskluzywność Bentaygi.
Wewnątrz 4 osobne fotele sprzyjają klubowej atmosferze. Nowoczesnym gadżetom, takim jak wyświetlacz head-up i olbrzymi ekran TFT z Audi Q7, które były dotychczas tabu w Bentleyu, towarzyszą szlachetnie wyglądające analogowe zegary prędkościomierza i obrotomierza.
Bentayga z silnikiem V12 będzie topowym modelem, poza tym na europejskie rynki trafią 4,2-litrowy diesel V8 z Audi i hybryda (powstała we współpracy z Porsche, także dla klientów z Ameryki i Azji). Również wprowadzenie wydłużonej wersji dla najbogatszych i koronowanych wydaje się przesądzone. W tych dostojnych kręgach Bentley jest bardziej pożądany niż Audi.
Bentley Bentayga - nasza opinia
Olbrzymie pseudoterenówki szlachetnych marek nie są dobrze widziane w Europie, ale w USA i Azji jest zupełnie inaczej. Możliwe, że Bentayga już wkrótce wyda nam się maluchem.