Od 2013 r. BMW sprzedało na świecie ponad 60 tys. egzemplarzy i3, w tym ok. 200 w Polsce – to oznacza, że jest to najpopularniejszy samochód elektryczny w naszym kraju. W lipcu ofertę wzbogacił większy akumulator, który według BMW wydłuża realny zasięg do 200 km. Co ciekawe, nowe cele można zainstalować także w starszych egzemplarzach i3.
BMW i3 94 Ah - nadwozie
Wciąż pozostaje bezkonkurencyjnie innowacyjne, bo jest wykonane z lekkich tworzyw wzmocnionych włóknem węglowym. Taka „dieta” rekompensuje masę akumulatora i gwarantuje wysoką sztywność skrętną. Futurystyczny kształt 4-metrowej bryły karoserii ani trochę się nie zestarzał (częsta bolączka aut, które próbują wyprzedzać swoją epokę) i wciąż przyciąga spojrzenia. Niestety, nadal nie jest to prawdziwie 4-osobowy samochód. O ile z przodu miejsca jest mnóstwo i kolumna kierownicy ma rekordowo duży zakres regulacji, o tyle z tyłu wysokim dorosłym będzie ciasno. Z kolei, podrzucając np. dzieci do szkoły, musicie pamiętać o tym, że wysiadka z tylnego rzędu foteli jest możliwa tylko po otwarciu przednich drzwi.
BMW i3 94 Ah - silnik
Zdecydowanie największy atut tego samochodu. Bezszelestne, superpłynne przyspieszanie przypomina zoom w obiektywie aparatu. Podczas delikatniejszej, ale „nieemeryckiej” jazdy i3 odwdzięcza się zasięgiem, który rzeczywiście może przekroczyć 200 km, i to przy włączonym ogrzewaniu. Większe starania pozwalają osiągnąć nawet 230-240 km, ale to wymaga już wyrzeczeń.
BMW i3 94 Ah - prowadzenie
Rewelacyjnie współgra z mocnym napędem. Niski środek ciężkości, krótkie zwisy, sztywne zestrojenie zawieszenia, precyzyjny układ kierowniczy i wreszcie tylny napęd gwarantują frajdę z jazdy, jakiej należy oczekiwać od BMW. Na każdym zakręcie czuć, że i3 zostało skonstruowane z myślą nie tylko o ekologii, lecz także przyjemności z jazdy.
BMW i3 94 Ah - koszty
Prąd to najtańsze paliwo, ale zakup BMW i3 jest w naszych realiach ekonomicznie i ekologicznie nie do obronienia – prąd wytwarzamy głównie z węgla. Katalogową cenę 159 000 zł łatwiej przełknąć, kiedy wybierze się leasing. Miesięczne raty zaczynają się od ok. 1300 zł.
BMW i3 94 Ah - to nam się podoba
Świetne przyspieszenie, bardzo cicha jazda, łatwa obsługa rozbudowanych multimediów, innowacyjne materiały konstrukcyjne i wykończeniowe.
BMW i3 94 Ah - to nam się nie podoba
Wysoka cena zakupu i opcji, stosunkowo ciasny tył kabiny, niepraktyczna konstrukcja tylnych drzwi, zasięg nie pozwala na międzymiastowe podróże.
BMW i3 94 Ah - naszym zdaniem: jeszcze lepsze
Dodatkowe kilometry zasięgu pozwalają z większym spokojem planować codzienne obowiązki. Komu ciągle mało, może zamówić wersję ze spalinowym wydłużaczem zasięgu. Gdybym już miał mieć auto elektryczne, to takie. Jazda po mieście to wielka frajda.
BMW i3 94 Ah - dane techniczne
Silnik | elektryczny |
Moc maksymalna | 170 KM |
Maks. moment obrotowy | 250 Nm |
Rodzaj/poj. akumulatora | litowo-jonowy/33,2 kWh |
Skrzynia biegów/napęd | Stałe przełożenie/tylny |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 7,3 s |
Prędkość maksymalna | 150 km/h |
Średnie zużycie prądu | 12,6 kWh/100 km |
Maks. zasięg wg. producenta | 200 km |
Czas ładowania z gniazda 230 V | ok. 10 godzin |
Pojemność bagażnika | 160-1100 l |
Długość/szerokość/wysokość | 3999/1775/1597 mm |
Rozstaw osi | 2570 mm |
Masa własna/ładowność | 1245/425 kg |
Cena podstawowa | 159 900 zł |
Cena testowanego egzemplarza | 220 619 zł |
Futurystyczny kształt 4-metrowej bryły karoserii ani trochę się nie zestarzał (częsta bolączka aut, które próbują wyprzedzać swoją epokę) i wciąż przyciąga spojrzenia.
Nadwozie wciąż pozostaje bezkonkurencyjnie innowacyjne, bo jest wykonane z lekkich tworzyw wzmocnionych włóknem węglowym.
Stylowy i wygodny w obsłudze. Pakiet wykończenia iLodge z drewnem eukaliptusowym kosztuje 8690 zł
Z przodu siedzi się wygodnie, z tyłu jest trochę ciasno. Otwarcie tylnych drzwi zależy od przednich.
Nietypowa dźwignia skrzyni biegów znajduje się przy kierownicy.
Pod przednią maską schowek z ładowarką i dwoma kablami – nie zawsze jest tu sucho...
260-litrowy bagażnik bez dodatkowych schowków, za to z gumami po bokach do mocowania toreb.
Żeby zmniejszyć opory toczenia, koła mają bardzo nietypowe wymiary: 185/70 R 19 z przodu i 175/60 R 19 z tyłu. Mimo to zapewniają dobrą trakcję.
Do tej pory przejechanie 120 km BMW i3 na jednym ładowaniu było wyzwaniem. Teraz za 5300 zł ekstra można mieć pojemniejszy akumulator. Podczas delikatniejszej, ale „nieemeryckiej” jazdy i3 odwdzięcza się zasięgiem, który rzeczywiście może przekroczyć 200 km, i to przy włączonym ogrzewaniu. Większe starania pozwalają osiągnąć nawet 230-240 km, ale to wymaga już wyrzeczeń.