Niewątpliwie czynnikiem decydującym o rynkowym sukcesie Dustera (w zeszłym roku sprzedaż w Polsce przekroczyła 9,5 tys. szt.) jest cena. Niespełna 40 000 zł za SUV-a to kwota, której nie jest w stanie zaproponować żaden z konkurentów.
Co prawda, otrzymamy wówczas wersję z wolnossącym benzyniakiem 115 KM i napędem na przód, bez możliwości zamówienia klimatyzacji, ale będziemy jeździć modnym SUV-em. Ci, którzy nie wyobrażają sobie auta tej klasy bez napędu 4x4 (w przypadku Dustera to aż 30 proc. sprzedaży), też nie muszą specjalnie nadwyrężać domowego budżetu: ceny wersji 4WD rozpoczynają się od 52 900 zł (w tej wersji za klimę trzeba dopłacić 2500 zł).
Dacia Duster - niska cena to nie jedyny atut
Jednak oprócz niskich kosztów zakupu pierwsza generacja Dacii Duster przekonywała klientów także walorami użytkowymi. Oferowała dobry komfort jazdy, nieźle się ją prowadziło, a wersja 4x4 była chwalona za dzielność terenową. Zachętę stanowiły także 3-letnia gwarancja oraz dostępność odmiany z fabrycznym LPG. Słabymi stronami były: jakość materiałów, ergonomia, ciasny drugi rząd siedzeń oraz ubogie wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa. W pierwszym teście nowej Dacii Duster przyjrzymy się, co zmieniono, żeby podtrzymać duże zainteresowanie tym modelem. Zmiany wprowadzone w designie jeszcze lepiej podkreśliły charakter SUV-a.
Bardziej muskularny i dynamiczny wygląd nowej generacji Dacii Duster zapewniły takie zabiegi, jak: podniesienie linii bocznych okien, pochylenie przedniej szyby, wyraźniejsze przetłoczenia na masce, szerszy rozstaw przednich i tylnych świateł. Po zajęciu miejsca za kierownicą natychmiast zauważa się skok jakościowy. Na desce rozdzielczej i boczkach drzwi nadal są twarde tworzywa, ale spodobały nam się: stylistyka deski rozdzielczej, przyjemna w dotyku kierownica, 7-calowy zestaw multimedialny oraz centralny panel z subtelnymi przyciskami i przełącznikami klimatyzacji.
Dzięki dwupłaszczyznowej regulacji kolumny kierowniczej oraz nowym fotelom z podłokietnikiem bez trudu w nowej Dacii Duster odnajdziemy wygodną pozycję. Wysoka pozycja za kierownicą oraz większe nowe lusterka gwarantują dobrą widoczność w każdym kierunku. Można ją jeszcze polepszyć za pomocą seryjnej – w wersji Prestige – kamery cofania oraz opcjonalnego systemu kamer Multiview, przydatnego zwłaszcza w terenie (dodatkowo widoki z przodu i obu boków).
Dacia Duster - lepsze materiały i ergonomia
Parowanie telefonu, obsługa multimediów czy znalezienie uchwytu na butelkę – wszystko odbywa się niemal intuicyjnie. Czepiać się można jedynie wyślizgujących się spod palców klamek zewnętrznych drzwi oraz nieosłoniętych progów, które w deszczową pogodę lub po offroadowej jeździe brudzą nogawki przy wysiadaniu.
Nie zachwyca także ilość przestrzeni w drugim rzędzie siedzeń. Co prawda, wysocy pasażerowie po zajęciu miejsca mają jeszcze swobodę nad głową, ale kłopot jest na wysokości kolan. W 411-litrowym bagażniku nie powinniśmy mieć problemów ze zmieszczeniem wakacyjnych bagaży, choć osoby, które nie wyobrażają sobie auta bez „zapasu” (400 zł), muszą liczyć się z mniejszą o 35 l przestrzenią. Pod maską testowego Dustera 4WD pracował doładowany 1,2-litrowy benzyniak o mocy 125 KM (ceny od 66 000 zł).
Czterocylindrowy silnik żwawo reaguje już od niskich obrotów, choć wyraźnie najlepiej czuje się powyżej 3000 obr./min. W trakcie jazdy miejskiej początkowo musieliśmy przyzwyczaić się do krótkiej „jedynki”. Zapewne zestopniowano ją tak, by auto miało „dużo siły” w terenie. Podczas przyspieszania nieco denerwuje hałas silnika, który jednak wyraźnie spada w trakcie jazdy ze stałą prędkością. Na autostradzie przy 140 km/h można swobodnie prowadzić rozmowę.
Wróćmy jednak jeszcze do jazdy miejskiej. Nawet delikatne traktowanie pedału gazu sprawia, że silnik spala w tych warunkach prawie 9 l/100 km. Zmiana biegów też nie należy do zbyt przyjemnych czynności, gdyż lewarek zwyczajnie haczy.
Dacia Duster - dobra w terenie i na asfalcie
W terenie nowa Dacia Duster zachwycała. W kopnym piasku mimo seryjnych opon poruszał się bezproblemowo, także strome najazdy czy zjazdy nie robiły na nim wrażenia. Bardzo spodobał nam się również sposób wybierania dużych dziur na szutrowej drodze. Na asfalcie też nie ma powodów do narzekań. Nowy, elektrycznie wspomagany układ kierowniczy jest precyzyjny, a zawieszenie, mimo że sztywne, zapewnia dobry komfort jazdy.
Dacia Duster - to nam się podoba
Stosunek ceny do jakości, prowadzenie, komfort, dynamika, dzielność terenowa.
Dacia Duster - to nam się nie podoba
Hacząca skrzynia biegów, hałas podczas przyspieszania, skromna przestrzeń z tyłu.
Dacia Duster - nasza opinia
O ile ze względu na jakość i ergonomię nie byłem fanem Dacii Duster 1. generacji, o tyle nowy model podoba mi się. Dobrze się go prowadzi, ma na pokładzie wszystko to, co niezbędne, no i oczywiście – nawet w testowanej wersji – ma atrakcyjną cenę!
Dacia Duster - dane techniczne
Silnik: typ/cylindry/zawory | t.benz./R4/16 |
Ustawienie silnika | poprzecznie z przodu |
Zasilanie/napęd rozrządu | wtrysk bezpośredni/łańcuch |
Pojemność skokowa (cm3) | 1197 |
Moc maks. (KM/obr./min) | 125/5300 |
Maks. mom. (Nm/obr./min) | 205/2300 |
0-100 km/h (s)/v maks. (km/h) | 11,0/179 |
Spal.(l/100 km)/emisja CO2 (g/km) | 6,4/145 |
Skrzynia biegów/napęd | man. 6/4x4 |
Poj. bagażnika/zb. paliwa (l) | 376-1409/50 |
Marka i model opon test. auta | Barum Polaris 3 |
Rozmiar opon | 215/60 R 17 |
Prześwit (mm) | 210 |
Kąty: natarcia/zejścia/ramp. (st.) | 30/33/21 |