Tam gdzie zaczyna się perfekcja, kończą się emocje. Naprawdę? – mogą spytać specjaliści z Audi. I mają ku temu pełne prawo. Fachowcy z tej firmy świetnie wykonują swoją robotę i budują niemal perfekcyjne samochody pod względem techniki, które jednocześnie oddziaływają na emocje.
Przy tym auta te okazują się nonkonformistyczne, przynajmniej pod względem silnika. W tej kwestii Audi ma dużo doświadczenia. 1-2-4-5-3 – w takiej kolejności zapłonu 5-cylindrowe motory już od 40 lat wysyłają w świat melodię. Zaczęło się od statecznej „setki”, a następnie taka jednostka pojawiła się w legendarnym Sport Quattro, które stanowiło bazę dla rajdowego potwora S1. Audi ponownie mówi „nie” zwyczajnym 4-cylindrowym silnikom i w nowym TT RS proponuje 5-cylindrową jednostkę. Przekonajmy się, jak tegoroczna nowość z 400-konnym motorem prezentuje się na tle swojego przodka z 1984 r. – Sport Quattro o mocy 306 KM.
Pomiędzy tymi modelami jest ponad 30 lat różnicy, a to oznacza również, że dzieli je kilka stylistycznych epok. Wnętrze odsłania przed nami jeszcze więcej różnic. W nowoczesnym coupé nie tylko siedzi się znacznie wygodniej, lecz także w tym szlachetnie wykończonym wnętrzu czuć znacznie więcej sportowej atmosfery.
Naszą jazdę zaczynamy od klasycznego Sport Quattro. W tym przypadku doładowany silnik o pojemności 2,1 litra i mocy 306 KM ma do napędzenia pojazd o masie 1300 kg. Włączamy krótko zestopniowany pierwszy bieg, doładowanie sapie, a koła niemiłosiernie rwą się na asfalcie. Jednostka musi najpierw pokonać turbodziurę, a dopiero potem auto zaczyna z niesamowitym impetem przyspieszać.
Podczas jazdy na zakrętach dynamika nie słabnie. To niesamowite, jak pewnie pomimo braku ESP auto zachowuje się na krętych odcinkach. Jak widać, napęd quattro świetnie wykonuje swoją robotę.
W TT RS elektroniczni pomocnicy należą oczywiście do standardowego wyposażenia i sprawiają, że jazda jest pewniejsza. Na szczęście dla kierowców żądnych mocnych wrażeń te wspomagacze mogą być wyłączone. Zatem rezygnujemy z ESP, w dwusprzęgłowej skrzyni wybieramy pierwszy bieg i w drogę.
Zaledwie po 3,7 s na szybkościomierzu mamy „setkę”, a maksymalnie można tym monstrum jechać ze wzbudzającą entuzjazm prędkością 280 km/h. Wszystko odbywa się tu tak gwałtownie i w niekontrolowany sposób, że chce się wyć ze szczęścia. Tym bardziej że to wycie towarzyszy efektownemu gangowi silnika, wspomaganemu rykiem układu wydechowego. Pomiędzy 1700 a 5850 obr./min kierowca korzysta z 480 Nm.
Podczas jazdy po torze możliwie najpóźniej hamujemy, a to w połączeniu z precyzyjnym układem kierowniczym i napędem 4x4 pomaga utrzymać wysokie tempo. W Polsce samochód już można zamawiać, a ceny zaczynają się od 318 300 zł.
Audi TT RS kontra Audi Sport Quattro - nasza opinia
Nowe TT RS z podwójnie doładowanym 5-cylindrowym silnikiem jest piekielnie szybkie, a przy tym rewelacyjnie brzmi. Z taką charakterystyką auto stało się godnym kontynuatorem legendy zapoczątkowanej przez Sport Quattro.
Audi TT RS – dane techniczne
Silnik-typ/cylindry | t.benz./R5 |
Pojemność | 2480 |
Moc maksymalna | 400 KM |
Moment obrotowy | 480 Nm |
Masa własna | 1440 kg |
Wymiary (dł./szer./wys.) | 4191/1832/1344 mm |
Przysp. 0-100 km/h | 3,7 s |
Skrzynia/napęd | aut. 7b/4x4 |
Prędkość maksymalna | 280 km/h |
Średnie spalanie fabryczne | 8,4 l/100 km |
Emisja CO2 | 192 g/km |
Cena | 318 300 zł |
Audi Sport Quattro – dane techniczne
Silnik-typ/cylindry | t.benz./R5 |
Pojemność | 2133 |
Moc maksymalna | 306 KM |
Moment obrotowy | 350 Nm |
Masa własna | 1300 kg |
Wymiary (dł./szer./wys.) | 4160/1780/1340 mm |
Przysp. 0-100 km/h | 4,9 s |
Skrzynia/napęd | man. 5b/4x4 |
Prędkość maksymalna | 250 km/h |
Średnie spalanie fabryczne | 11,0 l/100 km |
Emisja CO2 | 261 g/km |
Cena | 200 000 DM (1984 rok) |