- Oba SUVy występują w tym porównaniu z napędem na przednią oś i dwusprzęgłową skrzynią biegów
- Mimo mniejszej pojemności silnika Nissan ma wyższą moc i lepsze osiągi
- Skoda deklasuje Nissana w teście hamowania
Jaki masz silnik w swojej nowej terenówce? Benzyniaka 1.3. Ale wstyd przed Ryśkiem... Kiedyś mógłby się tak zaczynać kabaretowy skecz. W czasach, kiedy prawdziwe terenówki miały co najmniej 3-litrowe diesle, jednostki o pojemności skokowej 1.3 można było znaleźć tylko w małych samochodach. Dziś jednak sytuacja wygląda zupełnie inaczej. Nissan właśnie wyposażył X-Traila w taki silnik i pewny siebie wyzywa na pojedynek Škodę Kodiaq.
OK, z prawdziwymi terenówkami te samochody mają niewiele wspólnego. A nowy silnik X-Traila można znaleźć też w wielu modelach Renault i Mercedesa. W naszych testach ten czterocylindrowiec już pokazał, na co go stać. W X-Trailu natomiast, który jest sprzedawany od 2014 r., to małe turbotornado w połączeniu z 7-biegową dwusprzęgłówką wprowadza nieco świeżości. No i też dynamiki: z pojemności 1,3 l wyciśnięto aż 160 KM.
Nissan X-Trail 1.3 DIG-T kontra Skoda Kodiaq 1.5 TSI – najpierw downsizing, potem... upsizing
Downsizing też oczywiście nie ominął Škody. Początkowo w Kodiaqu najmniejszy silnik benzynowy miał pojemność 1,4 l. W listopadzie 2018 r. zastąpiło go jednak 1.5 TSI, które rozwija 150 KM. Niższa moc oznacza, że Kodiaq traci do X-Traila w przyspieszeniu ułamki sekund. Także podczas ruszania Škoda potrzebuje chwilę dłużej – najpierw ociąga się start-stop, potem jeszcze przekładnia DSG. Na co dzień potrafi tym irytować i jest to, niestety, typowa przypadłość skrzyń dwusprzęgłowych w wielu autach Grupy VW.
Nieco lepiej, ale też nie idealnie, pracuje w czasie ruszania przekładnia w Nissanie. Niestety, już podczas jazdy biegi są zmieniane z odczuwalnymi przerwami i zawahaniami. W tej sytuacji lepiej sprawdza się DSG w Kodiaqu. Tu o zmianie przełożenia dowiadujemy się dzięki obrotomierzowi. Tak samo praktycznie nie czuć, kiedy silnik dezaktywuje dwa cylindry. System płynnie działa. A czy efektywnie? Na pętli pomiarowej Kodiaq zużył 7,7 l/100 km, czyli o 0,2 l mniej niż X-Trail. Pod obciążeniem różnica się powiększa i granice możliwości bardziej wysilonego silnika stają się odczuwalne oraz słyszalne.
Nissan X-Trail 1.3 DIG-T kontra Skoda Kodiaq 1.5 TSI – jak się prowadzą?
Do holowania cięższych przyczep X-Trail średnio się nadaje. Może pociągnąć maksimum 1,5 tony, ale do używania haka zniechęca słaba trakcja przedniej osi – i to przede wszystkim, kiedy jedziemy bez przyczepy. Koła łatwo i często tracą przyczepność. Dzieje się to w ciasnych zakrętach, na mokrej nawierzchni lub po prostu podczas dynamicznej jazdy. Kontroli nad autem nie ułatwia też mocno wspomagany i dający słabe wyczucie kół układ kierowniczy.
Kodiaq może pociągnąć 1,8 tony, ale jeżdżenie z przyczepą po górzystych trasach też radzimy dobrze przemyśleć. Za to bez przyczepy zachowanie Škody na drodze jest odczuwalnie lepsze niż w Nissanie. Układ kierowniczy działa przyjemnie linearnie i pozwala pewnie panować nad samochodem. Zawieszenie trzyma wysokie nadwozie w ryzach i sumiennie filtruje nierówności. ESP natomiast zestrojono zachowawczo. Już na umiarkowanie szybko pokonywanych zakrętach elektronika zapobiegawczo przyhamowuje koła i studzi zapędy szybkich kierowców. Tymczasem w Nissanie ESP wkracza do akcji dopiero wtedy, gdy tył nadwozia już bierze zamach. Stabilizacja toru jazdy odbywa się niezbyt płynnie, trochę chybotliwie, ale ostatecznie – bezpiecznie.
Nissan X-Trail 1.3 DIG-T kontra Skoda Kodiaq 1.5 TSI – obie kabiny są przestronne, ale...
W kategorii „przestronność” oba auta mają wiele do zaoferowania. Mimo niemal identycznej długości nadwozia Škodzie udało się jednak wygospodarować więcej przestrzeni w kabinie niż Nissanowi. Co prawda, nikt nie będzie narzekał na ciasnotę, siedząc na kanapie X-Traila, ale do Škody wygodniej się wsiada, siedziska są dłuższe i wygodniejsze, a ilość miejsca na nogi – jeszcze większa. Kierowca natomiast cieszy się też w Kodiaqu lepszą widocznością, co przecież w SUV--ie jest szczególnie pożądaną cechą.
Zaawansowany wiek X-Traila czuć również w kokpicie. System multimedialny ma stosunkowo mały ekran i grafikę, która już mocno trąci myszką. Niektóre przyciski, jak np. podgrzewanie kierownicy czy dezaktywacja układu start-stop, zostały umieszczone przesadnie nisko, przy lewym kolanie kierowcy.
Czy zatem chociaż w kategorii „koszty” Nissanowi uda się utrzeć nosa Škodzie? W końcu po doposażeniu X-Trail jest o 10 850 zł tańszy od Kodiaqa i ma też dłuższą gwarancję. To jednak za mało, żeby nadrobić duży deficyt punktowy – Škoda zasłużenie i z dużą przewagą wygrywa. Niegdyś byłoby to wręcz niedorzeczne...
Nissan X-Trail 1.3 DIG-T kontra Skoda Kodiaq 1.5 TSI – wymiary nadwozia i kabiny
Nissan X-Trail 1.3 DIG-T kontra Skoda Kodiaq 1.5 TSI – test spalania
Škoda jest cięższa, ma mniej wysilony silnik i układ odłączania cylindrów – te czynniki na pewno złożyły się na minimalnie lepszy wynik zużycia paliwa. Nissan za to prawie zmieścił się w fabrycznej wartości. W przypadku ostrzejszej jazdy różnica w apetycie na paliwo między jednostkami DIG-T i TSI staje się jeszcze wyraźniejsza.
Nissan X-Trail 1.3 DIG-T kontra Skoda Kodiaq 1.5 TSI – test hamowania (ze 100 km/h, opony letnie, suchy asfalt)
Tu widać różnicę klas. Škoda zahamowała jak samochód sportowy, natomiast Nissan zaliczył dobry wynik tylko w próbie z zimnymi hamulcami. Po rozgrzaniu tarcz droga hamowania X-Traila wydłuża się o 1,8 m, tymczasem Kodiaq potrzebuje raptem o 20 cm więcej niż na zimno, by się zatrzymać.
Nissan X-Trail 1.3 DIG-T kontra Skoda Kodiaq 1.5 TSI – nasze pomiary testowe
Dane/model | Skoda Kodiaq 1.5 TSI | Nissan X-Trail 1.3 DIG-T |
0-50 km/h | 3,3 s | 3,7 s |
0-100 km/h | 10,0 s | 9,4 s |
0-130 km/h | 17,0 s | 15,5 s |
60-100 km/h | 5,4 s (aut.) | 4,7 s (aut.) |
80-120 km/h | 6,8 s (aut.) | 6,2 s (aut.) |
Masa rzeczywista/ładowność | 1625/582 kg | 1534/451 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 56/44 proc. | 58/42 proc. |
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) | 11,7/11,7 m | 11,9/12,1 m |
Droga hamowania 100-0 km/h (hamulce zimne) | 34,1 m | 35,8 m |
Droga hamowania 100-0 km/h (hamulce gorące) | 34,3 m | 37,6 m |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 56 dB (A) | 57 dB (A) |
przy 100 km/h | 64 dB (A) | 66 dB (A) |
przy 130 km/h | 69 dB (A) | 70 dB (A) |
Spalanie testowe | 7,7 l/100 km | 7,9 l/100 km |
Zasięg | 780 km | 760 km |
Nissan X-Trail 1.3 DIG-T kontra Skoda Kodiaq 1.5 TSI – dane techniczne
Dane/model | Skoda Kodiaq 1.5 TSI | Nissan X-Trail 1.3 DIG-T |
Silnik: typ/cylindry/zawory | benzynowy, turbo/R4/16 | benzynowy, turbo/R4/16 |
Ustawienie silnika | poprzecznie z przodu | poprzecznie z przodu |
Zasilanie/napęd rozrządu | wtrysk bezp./pasek | wtrysk bezp./łańcuch |
Pojemność skokowa (cm3) | 1498 | 1332 |
Moc maksymalna (KM/obr./min) | 150/5000 | 160/5500 |
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) | 250/1500 | 270/1800 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 198 | 198 |
Skrzynia biegów | aut., 7-biegowa, dwusprzęgłowa | aut., 7-biegowa, dwusprzęgłowa |
Napęd | na przednie koła | na przednie koła |
Hamulce (przód/tył) | tw/t | tw/t |
Pojemność bagażnika (l) | 560-2005 | 565-1996 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 60 | 60 |
Filtr cząstek stałych | S | S |
Marka i model opon testowanego auta | Continental SportContact 5 | Bridgestone Alenza 001 |
Rozmiar opon testowanego auta | 235/55 R 18 | 225/60 R 18 |
Emisja CO2 (g/km) | 175 | 185 |
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez (kg) | 1800/750 | 1500/750 |
Nissan X-Trail 1.3 DIG-T kontra Skoda Kodiaq 1.5 TSI – wyposażenie
Opcje/model | Skoda Kodiaq 1.5 TSI | Nissan X-Trail 1.3 DIG-T |
Wersja wyjściowa | Style | N-Connecta |
Airbagi czołowe/boczne/kurtynowe/kolanowy kierowcy | S/S/S/S | S/S/S/N |
Reflektory statyczne LED/aktywne LED | N/S | N/6250 zł* |
Reflektory przeciwmgielne/aut. światła drogowe | S/S | S/S |
Klimatyzacja automatyczna | S (3-strefowa) | S (2-strefowa) |
Czujniki światła/deszczu | S/S | S/S |
Elektrycznie podgrzewane/składane lusterka boczne | S/S | S/S |
Elektrochromatyczne: lusterko wewnętrzne/lusterka boczne | S/S | S/N |
System multimedialny/nawigacja | S/4500 zł* | S/S |
CarPlay i Android Auto | S | S |
Bluetooth/złącze USB/radio DAB | S/S/500 zł | S/S/S |
Przesuwana kanapa z regulowanym oparciem | S | S |
Relingi | S | S |
Elektr. ster. klapa bagażnika/kluczyk zbliżeniowy | 1800 zł/S | S/S |
Podgrzewane fotele przednie/kanapa/kierownica | S/800/600 zł | 6250*/N/6250 zł* |
Tempomat/adaptacyjny tempomat | S/S | S/5000 zł* |
Czujniki parkowania tylne/przednie/automat parkujący | S/S/1400 zł | S/S/5000 zł* |
Kamera cofania/360 stopni | 4500*/3300 zł | S/S |
System unikania kolizji | S | S |
Wykrywanie zmęczenia kierowcy | 200 zł | 5000 zł* |
Czujnik martwego pola z czuj. ruchu poprz. podczas cofania | 2400 zł | 5000 zł* |
Asystent pasa ruchu pasywny/aktywny | N/1600 | S/5000 zł* |
Skaner znaków | 300 zł | S |
Lakier metalizowany | 2700-4300 zł | 3200-3500 zł |
Alufelgi | S | S |
Nissan X-Trail 1.3 DIG-T kontra Skoda Kodiaq 1.5 TSI – ceny i gwarancja
Dane/model | Skoda Kodiaq 1.5 TSI | Nissan X-Trail 1.3 DIG-T |
Cena wyjściowa | 130 100 zł | 122 500 zł |
Utrata wartości (dane: Eurotax) | 44,2 proc. | 44,3 proc. |
Gwarancja mechaniczna | 2 lata/b.o. | 3 lata lub 100 tys. km |
Gwarancja perforacyjna | 12 lat | 12 lat |
Przeglądy | co 30 tys. km lub rok | co 20 tys. km lub rok |
Cena po doposażeniu | 139 600 zł | 128 750 zł |
Brakujące (wyróżnione pogrubioną czcionką) elementy wyposażenia dodaje się do ceny wyjściowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana.
Uwaga: samochody na zdjęciach mogą różnić się wyposażeniem od tych, które przyjmujemy jako modele wyjściowe w tabeli, nawet po doposażeniu;
*pakiet
Nissan X-Trail 1.3 DIG-T kontra Skoda Kodiaq 1.5 TSI – punktacja
Nadwozie | maks. punktów | Skoda Kodiaq | Nissan X-Trail |
Przestronność z przodu | 40 | 31 | 27 |
Przestronność z tyłu | 30 | 28 | 23 |
Pojemność bagażnika | 25 | 18 | 18 |
Ładowność | 15 | 14 | 12 |
Widoczność | 20 | 16 | 13 |
Fotele, pozycja kierowcy | 30 | 24 | 20 |
Ergonomia obsługi | 20 | 15 | 15 |
Jakość wykończenia | 20 | 16 | 15 |
Suma punktów | 200 | 162 | 143 |
Napęd i zawieszenie | maks. punktów | Skoda Kodiaq | Nissan X-Trail |
Przyspieszenie | 25 | 16 | 17 |
Elastyczność | 25 | 22 | 23 |
Poziom hałasu | 15 | 12 | 11 |
Skrzynia biegów | 15 | 12 | 11 |
Zachowanie na drodze | 30 | 26 | 23 |
Komfort jazdy | 30 | 23 | 21 |
Układ kierowniczy | 15 | 12 | 10 |
Średnica zawracania | 5 | 4 | 3 |
Skuteczność hamulców | 40 | 34 | 29 |
Suma punktów | 200 | 161 | 148 |
Koszty | maks. punktów | Skoda Kodiaq | Nissan X-Trail |
Cena po doposażeniu | 50 | 40 | 43 |
Utrata wartości | 15 | 11 | 11 |
Zużycie paliwa | 30 | 22 | 21 |
Wyposażenie – komfort | 40 | 23 | 20 |
Wyp. – bezpieczeństwo | 30 | 20 | 17 |
Ubezpieczenia | 10 | 9 | 9 |
Gwarancja | 15 | 8 | 10 |
Przeglądy | 10 | 8 | 7 |
Suma punktów | 200 | 141 | 138 |
Wynik końcowy | 600 | 464 | 429 |
Miejsce w teście | 1. | 2. |
Nissan X-Trail 1.3 DIG-T kontra Skoda Kodiaq 1.5 TSI – nasza opinia
Nissan trafił tu na bardzo mocnego i nowocześniejszego przeciwnika. Škoda wygrywa z dużą przewagą punktów – jest pod każdym względem bardzo dopracowanym samochodem. Jeśli nie dowierzacie – dokładnie przeanalizujcie dane, a następnie udajcie się na jazdę próbną. Minimalnie lepsze osiągi X-Traila, niższa cena czy też dłuższa gwarancja nie wystarczają, żeby nadrobić straty z pozostałych kategorii, choć stanowią mocne argumenty i powinny być wzorem dla Škody. Tak czy inaczej: ten nowy silnik, choć zaskakująco mały, dobrze X-Trailowi zrobił.