• Oba SUVy występują w tym porównaniu z napędem na przednią oś i dwusprzęgłową skrzynią biegów
  • Mimo mniejszej pojemności silnika Nissan ma wyższą moc i lepsze osiągi
  • Skoda deklasuje Nissana w teście hamowania

Jaki masz silnik w swojej nowej terenówce? Benzyniaka 1.3. Ale wstyd przed Ryśkiem... Kiedyś mógłby się tak zaczynać kabaretowy skecz. W czasach, kiedy prawdziwe terenówki miały co najmniej 3-litrowe diesle, jednostki o pojemności skokowej 1.3 można było znaleźć tylko w małych samochodach. Dziś jednak sytuacja wygląda zupełnie inaczej. Nissan właśnie wyposażył X-Traila w taki silnik i pewny siebie wyzywa na pojedynek Škodę Kodiaq. 

OK, z prawdziwymi terenówkami te samochody mają niewiele wspólnego. A nowy silnik X-Traila można znaleźć też w wielu modelach Renault i Mercedesa. W naszych testach ten czterocylindrowiec już pokazał, na co go stać. W X-Trailu natomiast, który jest sprzedawany od 2014 r., to małe turbotornado w połączeniu z 7-biegową dwusprzęgłówką wprowadza nieco świeżości. No i też dynamiki: z pojemności 1,3 l wyciśnięto aż 160 KM.

Nissan X-Trail 1.3 DIG-T kontra Skoda Kodiaq 1.5 TSI – najpierw downsizing, potem... upsizing

Downsizing też oczywiście nie ominął Škody. Początkowo w Kodiaqu najmniejszy silnik benzynowy miał pojemność 1,4 l. W listopadzie 2018 r. zastąpiło go jednak 1.5 TSI, które rozwija 150 KM. Niższa moc oznacza, że Kodiaq traci do X-Traila w przyspieszeniu ułamki sekund. Także podczas ruszania Škoda potrzebuje chwilę dłużej – najpierw ociąga się start-stop, potem jeszcze przekładnia DSG. Na co dzień potrafi tym irytować i jest to, niestety, typowa przypadłość skrzyń dwusprzęgłowych w wielu autach Grupy VW. 

Nieco lepiej, ale też nie idealnie, pracuje w czasie ruszania przekładnia w Nissanie. Niestety, już podczas jazdy biegi są zmieniane z odczuwalnymi przerwami i zawahaniami. W tej sytuacji lepiej sprawdza się DSG w Kodiaqu. Tu o zmianie przełożenia dowiadujemy się dzięki obrotomierzowi. Tak samo praktycznie nie czuć, kiedy silnik dezaktywuje dwa cylindry. System płynnie działa. A czy efektywnie? Na pętli pomiarowej Kodiaq zużył 7,7 l/100 km, czyli o 0,2 l mniej niż X-Trail. Pod obciążeniem różnica się powiększa i granice możliwości bardziej wysilonego silnika stają się odczuwalne oraz słyszalne.

Nissan X-Trail 1.3 DIG-T kontra Skoda Kodiaq 1.5 TSI – jak się prowadzą?

Do holowania cięższych przyczep X-Trail średnio się nadaje. Może pociągnąć maksimum 1,5 tony, ale do używania haka zniechęca słaba trakcja przedniej osi – i to przede wszystkim, kiedy jedziemy bez przyczepy. Koła łatwo i często tracą przyczepność. Dzieje się to w ciasnych zakrętach, na mokrej nawierzchni lub po prostu podczas dynamicznej jazdy. Kontroli nad autem nie ułatwia też mocno wspomagany i dający słabe wyczucie kół układ kierowniczy.

Kodiaq może pociągnąć 1,8 tony, ale jeżdżenie z przyczepą po górzystych trasach też radzimy dobrze przemyśleć. Za to bez przyczepy zachowanie Škody na drodze jest odczuwalnie lepsze niż w Nissanie. Układ kierowniczy działa przyjemnie linearnie i pozwala pewnie panować nad samochodem. Zawieszenie trzyma wysokie nadwozie w ryzach i sumiennie filtruje nierówności. ESP natomiast zestrojono zachowawczo. Już na umiarkowanie szybko pokonywanych zakrętach elektronika zapobiegawczo przyhamowuje koła i studzi zapędy szybkich kierowców. Tymczasem w Nissanie ESP wkracza do akcji dopiero wtedy, gdy tył nadwozia już bierze zamach. Stabilizacja toru jazdy odbywa się niezbyt płynnie, trochę chybotliwie, ale ostatecznie – bezpiecznie.

Nissan X-Trail 1.3 DIG-T kontra Skoda Kodiaq 1.5 TSI – obie kabiny są przestronne, ale...

W kategorii „przestronność” oba auta mają wiele do zaoferowania. Mimo niemal identycznej długości nadwozia Škodzie udało się jednak wygospodarować więcej przestrzeni w kabinie niż Nissanowi. Co prawda, nikt nie będzie narzekał na ciasnotę, siedząc na kanapie X-Traila, ale do Škody wygodniej się wsiada, siedziska są dłuższe i wygodniejsze, a ilość miejsca na nogi – jeszcze większa. Kierowca natomiast cieszy się też w Kodiaqu lepszą widocznością, co przecież w SUV--ie jest szczególnie pożądaną cechą.

Zaawansowany wiek X-Traila czuć również w kokpicie. System multimedialny ma stosunkowo mały ekran i grafikę, która już mocno trąci myszką. Niektóre przyciski, jak np. podgrzewanie kierownicy czy dezaktywacja układu start-stop, zostały umieszczone przesadnie nisko, przy lewym kolanie kierowcy.

Czy zatem chociaż w kategorii „koszty” Nissanowi uda się utrzeć nosa Škodzie? W końcu po doposażeniu X-Trail jest o 10 850 zł tańszy od Kodiaqa i ma też dłuższą gwarancję. To jednak za mało, żeby nadrobić duży deficyt punktowy – Škoda zasłużenie i z dużą przewagą wygrywa. Niegdyś byłoby to wręcz niedorzeczne...

Nissan X-Trail 1.3 DIG-T kontra Skoda Kodiaq 1.5 TSI – wymiary nadwozia i kabiny

Foto: Auto Świat
Nissan X-Trail 1.3 DIG-T – wymiary nadwozia i kabiny
Foto: Auto Świat
Skoda Kodiaq 1.5 TSI – wymiary nadwozia i kabiny

Nissan X-Trail 1.3 DIG-T kontra Skoda Kodiaq 1.5 TSI – test spalania

Škoda jest cięższa, ma mniej wysilony silnik i układ odłączania cylindrów – te czynniki na pewno złożyły się na minimalnie lepszy wynik zużycia paliwa. Nissan za to prawie zmieścił się w fabrycznej wartości. W przypadku ostrzejszej jazdy różnica w apetycie na paliwo między jednostkami DIG-T i TSI staje się jeszcze wyraźniejsza.

Foto: Auto Świat
Nissan X-Trail 1.3 DIG-T kontra Skoda Kodiaq 1.5 TSI – test spalania

Nissan X-Trail 1.3 DIG-T kontra Skoda Kodiaq 1.5 TSI – test hamowania (ze 100 km/h, opony letnie, suchy asfalt)

Tu widać różnicę klas. Škoda zahamowała jak samochód sportowy, natomiast Nissan zaliczył dobry wynik tylko w próbie z zimnymi hamulcami. Po rozgrzaniu tarcz droga hamowania X-Traila wydłuża się o 1,8 m, tymczasem Kodiaq potrzebuje raptem o 20 cm więcej niż na zimno, by się zatrzymać.

Foto: Auto Świat
Nissan X-Trail 1.3 DIG-T kontra Skoda Kodiaq 1.5 TSI

Nissan X-Trail 1.3 DIG-T kontra Skoda Kodiaq 1.5 TSI – nasze pomiary testowe

Dane/model Skoda Kodiaq 1.5 TSI Nissan X-Trail 1.3 DIG-T
0-50 km/h 3,3 s 3,7 s
0-100 km/h 10,0 s 9,4 s
0-130 km/h 17,0 s 15,5 s
60-100 km/h 5,4 s (aut.) 4,7 s (aut.)
80-120 km/h 6,8 s (aut.) 6,2 s (aut.)
Masa rzeczywista/ładowność 1625/582 kg 1534/451 kg
Rozdział masy (przód/tył) 56/44 proc. 58/42 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) 11,7/11,7 m 11,9/12,1 m
Droga hamowania 100-0 km/h (hamulce zimne) 34,1 m 35,8 m
Droga hamowania 100-0 km/h (hamulce gorące) 34,3 m 37,6 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h 56 dB (A) 57 dB (A)
przy 100 km/h 64 dB (A) 66 dB (A)
przy 130 km/h 69 dB (A) 70 dB (A)
Spalanie testowe 7,7 l/100 km 7,9 l/100 km
Zasięg 780 km 760 km

Nissan X-Trail 1.3 DIG-T kontra Skoda Kodiaq 1.5 TSI – dane techniczne

Dane/model Skoda Kodiaq 1.5 TSI Nissan X-Trail 1.3 DIG-T
Silnik: typ/cylindry/zawory benzynowy, turbo/R4/16 benzynowy, turbo/R4/16
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu poprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrządu wtrysk bezp./pasek wtrysk bezp./łańcuch
Pojemność skokowa (cm3) 1498 1332
Moc maksymalna (KM/obr./min) 150/5000 160/5500
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) 250/1500 270/1800
Prędkość maksymalna (km/h) 198 198
Skrzynia biegów aut., 7-biegowa, dwusprzęgłowa aut., 7-biegowa, dwusprzęgłowa
Napęd na przednie koła na przednie koła
Hamulce (przód/tył) tw/t tw/t
Pojemność bagażnika (l) 560-2005 565-1996
Pojemność zbiornika paliwa (l) 60 60
Filtr cząstek stałych S S
Marka i model opon testowanego auta Continental SportContact 5 Bridgestone Alenza 001
Rozmiar opon testowanego auta 235/55 R 18 225/60 R 18
Emisja CO2 (g/km) 175 185
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez (kg) 1800/750 1500/750

Nissan X-Trail 1.3 DIG-T kontra Skoda Kodiaq 1.5 TSI – wyposażenie

Opcje/model Skoda Kodiaq 1.5 TSI Nissan X-Trail 1.3 DIG-T
Wersja wyjściowa Style N-Connecta
Airbagi czołowe/boczne/kurtynowe/kolanowy kierowcy S/S/S/S S/S/S/N
Reflektory statyczne LED/aktywne LED N/S N/6250 zł*
Reflektory przeciwmgielne/aut. światła drogowe S/S S/S
Klimatyzacja automatyczna S (3-strefowa) S (2-strefowa)
Czujniki światła/deszczu S/S S/S
Elektrycznie podgrzewane/składane lusterka boczne S/S S/S
Elektrochromatyczne: lusterko wewnętrzne/lusterka boczne S/S S/N
System multimedialny/nawigacja S/4500 zł* S/S
CarPlay i Android Auto S S
Bluetooth/złącze USB/radio DAB S/S/500 zł S/S/S
Przesuwana kanapa z regulowanym oparciem S S
Relingi S S
Elektr. ster. klapa bagażnika/kluczyk zbliżeniowy 1800 zł/S S/S
Podgrzewane fotele przednie/kanapa/kierownica S/800/600 zł 6250*/N/6250 zł*
Tempomat/adaptacyjny tempomat S/S S/5000 zł*
Czujniki parkowania tylne/przednie/automat parkujący S/S/1400 zł S/S/5000 zł*
Kamera cofania/360 stopni 4500*/3300 zł S/S
System unikania kolizji S S
Wykrywanie zmęczenia kierowcy 200 zł 5000 zł*
Czujnik martwego pola z czuj. ruchu poprz. podczas cofania 2400 zł 5000 zł*
Asystent pasa ruchu pasywny/aktywny N/1600 S/5000 zł*
Skaner znaków 300 zł S
Lakier metalizowany 2700-4300 zł 3200-3500 zł
Alufelgi S S

Nissan X-Trail 1.3 DIG-T kontra Skoda Kodiaq 1.5 TSI – ceny i gwarancja

Dane/model Skoda Kodiaq 1.5 TSI Nissan X-Trail 1.3 DIG-T
Cena wyjściowa 130 100 zł 122 500 zł
Utrata wartości (dane: Eurotax) 44,2 proc. 44,3 proc.
Gwarancja mechaniczna 2 lata/b.o. 3 lata lub 100 tys. km
Gwarancja perforacyjna 12 lat 12 lat
Przeglądy co 30 tys. km lub rok co 20 tys. km lub rok
Cena po doposażeniu 139 600 zł 128 750 zł

Brakujące (wyróżnione pogrubioną czcionką) elementy wyposażenia dodaje się do ceny wyjściowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana.

Uwaga: samochody na zdjęciach mogą różnić się wyposażeniem od tych, które przyjmujemy jako modele wyjściowe w tabeli, nawet po doposażeniu;

*pakiet

Nissan X-Trail 1.3 DIG-T kontra Skoda Kodiaq 1.5 TSI – punktacja

Nadwozie maks. punktów Skoda Kodiaq Nissan X-Trail
Przestronność z przodu 40 31 27
Przestronność z tyłu 30 28 23
Pojemność bagażnika 25 18 18
Ładowność 15 14 12
Widoczność 20 16 13
Fotele, pozycja kierowcy 30 24 20
Ergonomia obsługi 20 15 15
Jakość wykończenia 20 16 15
Suma punktów 200 162 143
Napęd i zawieszenie maks. punktów Skoda Kodiaq Nissan X-Trail
Przyspieszenie 25 16 17
Elastyczność 25 22 23
Poziom hałasu 15 12 11
Skrzynia biegów 15 12 11
Zachowanie na drodze 30 26 23
Komfort jazdy 30 23 21
Układ kierowniczy 15 12 10
Średnica zawracania 5 4 3
Skuteczność hamulców 40 34 29
Suma punktów 200 161 148
Koszty maks. punktów Skoda Kodiaq Nissan X-Trail
Cena po doposażeniu 50 40 43
Utrata wartości 15 11 11
Zużycie paliwa 30 22 21
Wyposażenie – komfort 40 23 20
Wyp. – bezpieczeństwo 30 20 17
Ubezpieczenia 10 9 9
Gwarancja 15 8 10
Przeglądy 10 8 7
Su­ma punktów 200 141 138
Wynik końcowy 600 464 429
Miejsce w teście 1. 2.

Nissan X-Trail 1.3 DIG-T kontra Skoda Kodiaq 1.5 TSI – nasza opinia

Nissan trafił tu na bardzo mocnego i nowocześniejszego przeciwnika. Škoda wygrywa z dużą przewagą punktów – jest pod każdym względem bardzo dopracowanym samochodem. Jeśli nie dowierzacie – dokładnie przeanalizujcie dane, a następnie udajcie się na jazdę próbną. Minimalnie lepsze osiągi X-Traila, niższa cena czy też dłuższa gwarancja nie wystarczają, żeby nadrobić straty z pozostałych kategorii, choć stanowią mocne argumenty i powinny być wzorem dla Škody. Tak czy inaczej: ten nowy silnik, choć zaskakująco mały, dobrze X-Trailowi zrobił.