Testy Porównania samochodów Duże wozy, nieduże motory – Nissan X-Trail 1.3 DIG-T kontra Skoda Kodiaq 1.5 TSI

Duże wozy, nieduże motory – Nissan X-Trail 1.3 DIG-T kontra Skoda Kodiaq 1.5 TSI

Autor Błażej Buliński
Błażej Buliński

Produkowany od 2013 r. Nissan X-Trail na jesieni życia dostał nowy silnik o pojemności 1,3 l. Czy z tym motorem japoński SUV ma szansę pokonać Škodę Kodiaq 1.5 TSI?

Nissan X-Trail 1.3 DIG-T kontra Skoda Kodiaq 1.5 TSI
Zobacz galerię (10)
Auto Bild
Nissan X-Trail 1.3 DIG-T kontra Skoda Kodiaq 1.5 TSI
  • Oba SUVy występują w tym porównaniu z napędem na przednią oś i dwusprzęgłową skrzynią biegów
  • Mimo mniejszej pojemności silnika Nissan ma wyższą moc i lepsze osiągi
  • Skoda deklasuje Nissana w teście hamowania

Jaki masz silnik w swojej nowej terenówce? Benzyniaka 1.3. Ale wstyd przed Ryśkiem... Kiedyś mógłby się tak zaczynać kabaretowy skecz. W czasach, kiedy prawdziwe terenówki miały co najmniej 3-litrowe diesle, jednostki o pojemności skokowej 1.3 można było znaleźć tylko w małych samochodach. Dziś jednak sytuacja wygląda zupełnie inaczej. Nissan właśnie wyposażył X-Traila w taki silnik i pewny siebie wyzywa na pojedynek Škodę Kodiaq. 

OK, z prawdziwymi terenówkami te samochody mają niewiele wspólnego. A nowy silnik X-Traila można znaleźć też w wielu modelach Renault i Mercedesa. W naszych testach ten czterocylindrowiec już pokazał, na co go stać. W X-Trailu natomiast, który jest sprzedawany od 2014 r., to małe turbotornado w połączeniu z 7-biegową dwusprzęgłówką wprowadza nieco świeżości. No i też dynamiki: z pojemności 1,3 l wyciśnięto aż 160 KM.

Nissan X-Trail 1.3 DIG-T kontra Skoda Kodiaq 1.5 TSI – najpierw downsizing, potem... upsizing

Downsizing też oczywiście nie ominął Škody. Początkowo w Kodiaqu najmniejszy silnik benzynowy miał pojemność 1,4 l. W listopadzie 2018 r. zastąpiło go jednak 1.5 TSI, które rozwija 150 KM. Niższa moc oznacza, że Kodiaq traci do X-Traila w przyspieszeniu ułamki sekund. Także podczas ruszania Škoda potrzebuje chwilę dłużej – najpierw ociąga się start-stop, potem jeszcze przekładnia DSG. Na co dzień potrafi tym irytować i jest to, niestety, typowa przypadłość skrzyń dwusprzęgłowych w wielu autach Grupy VW. 

Nieco lepiej, ale też nie idealnie, pracuje w czasie ruszania przekładnia w Nissanie. Niestety, już podczas jazdy biegi są zmieniane z odczuwalnymi przerwami i zawahaniami. W tej sytuacji lepiej sprawdza się DSG w Kodiaqu. Tu o zmianie przełożenia dowiadujemy się dzięki obrotomierzowi. Tak samo praktycznie nie czuć, kiedy silnik dezaktywuje dwa cylindry. System płynnie działa. A czy efektywnie? Na pętli pomiarowej Kodiaq zużył 7,7 l/100 km, czyli o 0,2 l mniej niż X-Trail. Pod obciążeniem różnica się powiększa i granice możliwości bardziej wysilonego silnika stają się odczuwalne oraz słyszalne.

Nissan X-Trail 1.3 DIG-T kontra Skoda Kodiaq 1.5 TSI – jak się prowadzą?

Do holowania cięższych przyczep X-Trail średnio się nadaje. Może pociągnąć maksimum 1,5 tony, ale do używania haka zniechęca słaba trakcja przedniej osi – i to przede wszystkim, kiedy jedziemy bez przyczepy. Koła łatwo i często tracą przyczepność. Dzieje się to w ciasnych zakrętach, na mokrej nawierzchni lub po prostu podczas dynamicznej jazdy. Kontroli nad autem nie ułatwia też mocno wspomagany i dający słabe wyczucie kół układ kierowniczy.

Kodiaq może pociągnąć 1,8 tony, ale jeżdżenie z przyczepą po górzystych trasach też radzimy dobrze przemyśleć. Za to bez przyczepy zachowanie Škody na drodze jest odczuwalnie lepsze niż w Nissanie. Układ kierowniczy działa przyjemnie linearnie i pozwala pewnie panować nad samochodem. Zawieszenie trzyma wysokie nadwozie w ryzach i sumiennie filtruje nierówności. ESP natomiast zestrojono zachowawczo. Już na umiarkowanie szybko pokonywanych zakrętach elektronika zapobiegawczo przyhamowuje koła i studzi zapędy szybkich kierowców. Tymczasem w Nissanie ESP wkracza do akcji dopiero wtedy, gdy tył nadwozia już bierze zamach. Stabilizacja toru jazdy odbywa się niezbyt płynnie, trochę chybotliwie, ale ostatecznie – bezpiecznie.

Nissan X-Trail 1.3 DIG-T kontra Skoda Kodiaq 1.5 TSI – obie kabiny są przestronne, ale...

W kategorii „przestronność” oba auta mają wiele do zaoferowania. Mimo niemal identycznej długości nadwozia Škodzie udało się jednak wygospodarować więcej przestrzeni w kabinie niż Nissanowi. Co prawda, nikt nie będzie narzekał na ciasnotę, siedząc na kanapie X-Traila, ale do Škody wygodniej się wsiada, siedziska są dłuższe i wygodniejsze, a ilość miejsca na nogi – jeszcze większa. Kierowca natomiast cieszy się też w Kodiaqu lepszą widocznością, co przecież w SUV--ie jest szczególnie pożądaną cechą.

Zaawansowany wiek X-Traila czuć również w kokpicie. System multimedialny ma stosunkowo mały ekran i grafikę, która już mocno trąci myszką. Niektóre przyciski, jak np. podgrzewanie kierownicy czy dezaktywacja układu start-stop, zostały umieszczone przesadnie nisko, przy lewym kolanie kierowcy.

Czy zatem chociaż w kategorii „koszty” Nissanowi uda się utrzeć nosa Škodzie? W końcu po doposażeniu X-Trail jest o 10 850 zł tańszy od Kodiaqa i ma też dłuższą gwarancję. To jednak za mało, żeby nadrobić duży deficyt punktowy – Škoda zasłużenie i z dużą przewagą wygrywa. Niegdyś byłoby to wręcz niedorzeczne...

Nissan X-Trail 1.3 DIG-T kontra Skoda Kodiaq 1.5 TSI – wymiary nadwozia i kabiny

Nissan X-Trail 1.3 DIG-T – wymiary nadwozia i kabiny
Nissan X-Trail 1.3 DIG-T – wymiary nadwozia i kabinyŻródło: Auto Świat
Skoda Kodiaq 1.5 TSI – wymiary nadwozia i kabiny
Skoda Kodiaq 1.5 TSI – wymiary nadwozia i kabinyŻródło: Auto Świat

Nissan X-Trail 1.3 DIG-T kontra Skoda Kodiaq 1.5 TSI – test spalania

Škoda jest cięższa, ma mniej wysilony silnik i układ odłączania cylindrów – te czynniki na pewno złożyły się na minimalnie lepszy wynik zużycia paliwa. Nissan za to prawie zmieścił się w fabrycznej wartości. W przypadku ostrzejszej jazdy różnica w apetycie na paliwo między jednostkami DIG-T i TSI staje się jeszcze wyraźniejsza.

Nissan X-Trail 1.3 DIG-T kontra Skoda Kodiaq 1.5 TSI – test spalania
Nissan X-Trail 1.3 DIG-T kontra Skoda Kodiaq 1.5 TSI – test spalaniaŻródło: Auto Świat

Nissan X-Trail 1.3 DIG-T kontra Skoda Kodiaq 1.5 TSI – test hamowania (ze 100 km/h, opony letnie, suchy asfalt)

Tu widać różnicę klas. Škoda zahamowała jak samochód sportowy, natomiast Nissan zaliczył dobry wynik tylko w próbie z zimnymi hamulcami. Po rozgrzaniu tarcz droga hamowania X-Traila wydłuża się o 1,8 m, tymczasem Kodiaq potrzebuje raptem o 20 cm więcej niż na zimno, by się zatrzymać.

Nissan X-Trail 1.3 DIG-T kontra Skoda Kodiaq 1.5 TSI
Nissan X-Trail 1.3 DIG-T kontra Skoda Kodiaq 1.5 TSIŻródło: Auto Świat

Nissan X-Trail 1.3 DIG-T kontra Skoda Kodiaq 1.5 TSI – nasze pomiary testowe

Dane/modelSkoda Kodiaq 1.5 TSINissan X-Trail 1.3 DIG-T
0-50 km/h3,3 s3,7 s
0-100 km/h10,0 s9,4 s
0-130 km/h17,0 s15,5 s
60-100 km/h5,4 s (aut.)4,7 s (aut.)
80-120 km/h6,8 s (aut.)6,2 s (aut.)
Masa rzeczywista/ładowność1625/582 kg1534/451 kg
Rozdział masy (przód/tył)56/44 proc.58/42 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo)11,7/11,7 m11,9/12,1 m
Droga hamowania 100-0 km/h (hamulce zimne)34,1 m35,8 m
Droga hamowania 100-0 km/h (hamulce gorące)34,3 m37,6 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h56 dB (A)57 dB (A)
przy 100 km/h64 dB (A)66 dB (A)
przy 130 km/h69 dB (A)70 dB (A)
Spalanie testowe7,7 l/100 km7,9 l/100 km
Zasięg780 km760 km

Nissan X-Trail 1.3 DIG-T kontra Skoda Kodiaq 1.5 TSI – dane techniczne

Dane/modelSkoda Kodiaq 1.5 TSINissan X-Trail 1.3 DIG-T
Silnik: typ/cylindry/zaworybenzynowy, turbo/R4/16benzynowy, turbo/R4/16
Ustawienie silnikapoprzecznie z przodupoprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrząduwtrysk bezp./pasekwtrysk bezp./łańcuch
Pojemność skokowa (cm3)14981332
Moc maksymalna (KM/obr./min)150/5000160/5500
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min)250/1500270/1800
Prędkość maksymalna (km/h)198198
Skrzynia biegówaut., 7-biegowa, dwusprzęgłowaaut., 7-biegowa, dwusprzęgłowa
Napędna przednie kołana przednie koła
Hamulce (przód/tył)tw/ttw/t
Pojemność bagażnika (l)560-2005565-1996
Pojemność zbiornika paliwa (l)6060
Filtr cząstek stałychSS
Marka i model opon testowanego autaContinental SportContact 5Bridgestone Alenza 001
Rozmiar opon testowanego auta235/55 R 18225/60 R 18
Emisja CO2 (g/km)175185
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez (kg)1800/7501500/750

Nissan X-Trail 1.3 DIG-T kontra Skoda Kodiaq 1.5 TSI – wyposażenie

Opcje/modelSkoda Kodiaq 1.5 TSINissan X-Trail 1.3 DIG-T
Wersja wyjściowaStyleN-Connecta
Airbagi czołowe/boczne/kurtynowe/kolanowy kierowcyS/S/S/SS/S/S/N
Reflektory statyczne LED/aktywne LEDN/SN/6250 zł*
Reflektory przeciwmgielne/aut. światła drogoweS/SS/S
Klimatyzacja automatycznaS (3-strefowa)S (2-strefowa)
Czujniki światła/deszczuS/SS/S
Elektrycznie podgrzewane/składane lusterka boczneS/SS/S
Elektrochromatyczne: lusterko wewnętrzne/lusterka boczneS/SS/N
System multimedialny/nawigacjaS/4500 zł*S/S
CarPlay i Android AutoSS
Bluetooth/złącze USB/radio DABS/S/500 złS/S/S
Przesuwana kanapa z regulowanym oparciemSS
RelingiSS
Elektr. ster. klapa bagażnika/kluczyk zbliżeniowy1800 zł/SS/S
Podgrzewane fotele przednie/kanapa/kierownicaS/800/600 zł6250*/N/6250 zł*
Tempomat/adaptacyjny tempomatS/SS/5000 zł*
Czujniki parkowania tylne/przednie/automat parkującyS/S/1400 złS/S/5000 zł*
Kamera cofania/360 stopni4500*/3300 złS/S
System unikania kolizjiSS
Wykrywanie zmęczenia kierowcy200 zł5000 zł*
Czujnik martwego pola z czuj. ruchu poprz. podczas cofania2400 zł5000 zł*
Asystent pasa ruchu pasywny/aktywnyN/1600S/5000 zł*
Skaner znaków300 złS
Lakier metalizowany2700-4300 zł3200-3500 zł
AlufelgiSS

Nissan X-Trail 1.3 DIG-T kontra Skoda Kodiaq 1.5 TSI – ceny i gwarancja

Dane/modelSkoda Kodiaq 1.5 TSINissan X-Trail 1.3 DIG-T
Cena wyjściowa130 100 zł122 500 zł
Utrata wartości (dane: Eurotax)44,2 proc.44,3 proc.
Gwarancja mechaniczna2 lata/b.o. 3 lata lub 100 tys. km
Gwarancja perforacyjna12 lat12 lat
Przeglądyco 30 tys. km lub rokco 20 tys. km lub rok
Cena po doposażeniu139 600 zł128 750 zł

Brakujące (wyróżnione pogrubioną czcionką) elementy wyposażenia dodaje się do ceny wyjściowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana.

Uwaga: samochody na zdjęciach mogą różnić się wyposażeniem od tych, które przyjmujemy jako modele wyjściowe w tabeli, nawet po doposażeniu;

*pakiet

Nissan X-Trail 1.3 DIG-T kontra Skoda Kodiaq 1.5 TSI – punktacja

Nadwoziemaks. punktówSkoda KodiaqNissan X-Trail
Przestronność z przodu403127
Przestronność z tyłu302823
Pojemność bagażnika251818
Ładowność151412
Widoczność201613
Fotele, pozycja kierowcy302420
Ergonomia obsługi201515
Jakość wykończenia201615
Suma punktów200162143
Napęd i zawieszeniemaks. punktówSkoda KodiaqNissan X-Trail
Przyspieszenie251617
Elastyczność252223
Poziom hałasu151211
Skrzynia biegów151211
Zachowanie na drodze302623
Komfort jazdy302321
Układ kierowniczy151210
Średnica zawracania543
Skuteczność hamulców403429
Suma punktów200161148
Kosztymaks. punktówSkoda KodiaqNissan X-Trail
Cena po doposażeniu504043
Utrata wartości151111
Zużycie paliwa302221
Wyposażenie – komfort402320
Wyp. – bezpieczeństwo302017
Ubezpieczenia1099
Gwarancja15810
Przeglądy1087
Su­ma punktów200141138
Wynik końcowy600464429
Miejsce w teście 1.2.

Nissan X-Trail 1.3 DIG-T kontra Skoda Kodiaq 1.5 TSI – nasza opinia

Nissan trafił tu na bardzo mocnego i nowocześniejszego przeciwnika. Škoda wygrywa z dużą przewagą punktów – jest pod każdym względem bardzo dopracowanym samochodem. Jeśli nie dowierzacie – dokładnie przeanalizujcie dane, a następnie udajcie się na jazdę próbną. Minimalnie lepsze osiągi X-Traila, niższa cena czy też dłuższa gwarancja nie wystarczają, żeby nadrobić straty z pozostałych kategorii, choć stanowią mocne argumenty i powinny być wzorem dla Škody. Tak czy inaczej: ten nowy silnik, choć zaskakująco mały, dobrze X-Trailowi zrobił.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo
Autor Błażej Buliński
Błażej Buliński