- Oba SUVy występują w tym porównaniu z napędem na przednią oś i dwusprzęgłową skrzynią biegów
- Mimo mniejszej pojemności silnika Nissan ma wyższą moc i lepsze osiągi
- Skoda deklasuje Nissana w teście hamowania
- Nissan X-Trail 1.3 DIG-T kontra Skoda Kodiaq 1.5 TSI – najpierw downsizing, potem... upsizing
- Nissan X-Trail 1.3 DIG-T kontra Skoda Kodiaq 1.5 TSI – jak się prowadzą?
- Nissan X-Trail 1.3 DIG-T kontra Skoda Kodiaq 1.5 TSI – obie kabiny są przestronne, ale...
- Nissan X-Trail 1.3 DIG-T kontra Skoda Kodiaq 1.5 TSI – wymiary nadwozia i kabiny
- Nissan X-Trail 1.3 DIG-T kontra Skoda Kodiaq 1.5 TSI – test spalania
- Nissan X-Trail 1.3 DIG-T kontra Skoda Kodiaq 1.5 TSI – test hamowania (ze 100 km/h, opony letnie, suchy asfalt)
- Nissan X-Trail 1.3 DIG-T kontra Skoda Kodiaq 1.5 TSI – nasze pomiary testowe
- Nissan X-Trail 1.3 DIG-T kontra Skoda Kodiaq 1.5 TSI – dane techniczne
- Nissan X-Trail 1.3 DIG-T kontra Skoda Kodiaq 1.5 TSI – wyposażenie
- Nissan X-Trail 1.3 DIG-T kontra Skoda Kodiaq 1.5 TSI – ceny i gwarancja
- Nissan X-Trail 1.3 DIG-T kontra Skoda Kodiaq 1.5 TSI – punktacja
- Nissan X-Trail 1.3 DIG-T kontra Skoda Kodiaq 1.5 TSI – nasza opinia
Jaki masz silnik w swojej nowej terenówce? Benzyniaka 1.3. Ale wstyd przed Ryśkiem... Kiedyś mógłby się tak zaczynać kabaretowy skecz. W czasach, kiedy prawdziwe terenówki miały co najmniej 3-litrowe diesle, jednostki o pojemności skokowej 1.3 można było znaleźć tylko w małych samochodach. Dziś jednak sytuacja wygląda zupełnie inaczej. Nissan właśnie wyposażył X-Traila w taki silnik i pewny siebie wyzywa na pojedynek Škodę Kodiaq.
OK, z prawdziwymi terenówkami te samochody mają niewiele wspólnego. A nowy silnik X-Traila można znaleźć też w wielu modelach Renault i Mercedesa. W naszych testach ten czterocylindrowiec już pokazał, na co go stać. W X-Trailu natomiast, który jest sprzedawany od 2014 r., to małe turbotornado w połączeniu z 7-biegową dwusprzęgłówką wprowadza nieco świeżości. No i też dynamiki: z pojemności 1,3 l wyciśnięto aż 160 KM.
Nissan X-Trail 1.3 DIG-T kontra Skoda Kodiaq 1.5 TSI – najpierw downsizing, potem... upsizing
Downsizing też oczywiście nie ominął Škody. Początkowo w Kodiaqu najmniejszy silnik benzynowy miał pojemność 1,4 l. W listopadzie 2018 r. zastąpiło go jednak 1.5 TSI, które rozwija 150 KM. Niższa moc oznacza, że Kodiaq traci do X-Traila w przyspieszeniu ułamki sekund. Także podczas ruszania Škoda potrzebuje chwilę dłużej – najpierw ociąga się start-stop, potem jeszcze przekładnia DSG. Na co dzień potrafi tym irytować i jest to, niestety, typowa przypadłość skrzyń dwusprzęgłowych w wielu autach Grupy VW.
Nieco lepiej, ale też nie idealnie, pracuje w czasie ruszania przekładnia w Nissanie. Niestety, już podczas jazdy biegi są zmieniane z odczuwalnymi przerwami i zawahaniami. W tej sytuacji lepiej sprawdza się DSG w Kodiaqu. Tu o zmianie przełożenia dowiadujemy się dzięki obrotomierzowi. Tak samo praktycznie nie czuć, kiedy silnik dezaktywuje dwa cylindry. System płynnie działa. A czy efektywnie? Na pętli pomiarowej Kodiaq zużył 7,7 l/100 km, czyli o 0,2 l mniej niż X-Trail. Pod obciążeniem różnica się powiększa i granice możliwości bardziej wysilonego silnika stają się odczuwalne oraz słyszalne.
Nissan X-Trail 1.3 DIG-T kontra Skoda Kodiaq 1.5 TSI – jak się prowadzą?
Do holowania cięższych przyczep X-Trail średnio się nadaje. Może pociągnąć maksimum 1,5 tony, ale do używania haka zniechęca słaba trakcja przedniej osi – i to przede wszystkim, kiedy jedziemy bez przyczepy. Koła łatwo i często tracą przyczepność. Dzieje się to w ciasnych zakrętach, na mokrej nawierzchni lub po prostu podczas dynamicznej jazdy. Kontroli nad autem nie ułatwia też mocno wspomagany i dający słabe wyczucie kół układ kierowniczy.
Kodiaq może pociągnąć 1,8 tony, ale jeżdżenie z przyczepą po górzystych trasach też radzimy dobrze przemyśleć. Za to bez przyczepy zachowanie Škody na drodze jest odczuwalnie lepsze niż w Nissanie. Układ kierowniczy działa przyjemnie linearnie i pozwala pewnie panować nad samochodem. Zawieszenie trzyma wysokie nadwozie w ryzach i sumiennie filtruje nierówności. ESP natomiast zestrojono zachowawczo. Już na umiarkowanie szybko pokonywanych zakrętach elektronika zapobiegawczo przyhamowuje koła i studzi zapędy szybkich kierowców. Tymczasem w Nissanie ESP wkracza do akcji dopiero wtedy, gdy tył nadwozia już bierze zamach. Stabilizacja toru jazdy odbywa się niezbyt płynnie, trochę chybotliwie, ale ostatecznie – bezpiecznie.
Nissan X-Trail 1.3 DIG-T kontra Skoda Kodiaq 1.5 TSI – obie kabiny są przestronne, ale...
W kategorii „przestronność” oba auta mają wiele do zaoferowania. Mimo niemal identycznej długości nadwozia Škodzie udało się jednak wygospodarować więcej przestrzeni w kabinie niż Nissanowi. Co prawda, nikt nie będzie narzekał na ciasnotę, siedząc na kanapie X-Traila, ale do Škody wygodniej się wsiada, siedziska są dłuższe i wygodniejsze, a ilość miejsca na nogi – jeszcze większa. Kierowca natomiast cieszy się też w Kodiaqu lepszą widocznością, co przecież w SUV--ie jest szczególnie pożądaną cechą.
Zaawansowany wiek X-Traila czuć również w kokpicie. System multimedialny ma stosunkowo mały ekran i grafikę, która już mocno trąci myszką. Niektóre przyciski, jak np. podgrzewanie kierownicy czy dezaktywacja układu start-stop, zostały umieszczone przesadnie nisko, przy lewym kolanie kierowcy.
Czy zatem chociaż w kategorii „koszty” Nissanowi uda się utrzeć nosa Škodzie? W końcu po doposażeniu X-Trail jest o 10 850 zł tańszy od Kodiaqa i ma też dłuższą gwarancję. To jednak za mało, żeby nadrobić duży deficyt punktowy – Škoda zasłużenie i z dużą przewagą wygrywa. Niegdyś byłoby to wręcz niedorzeczne...
Nissan X-Trail 1.3 DIG-T kontra Skoda Kodiaq 1.5 TSI – wymiary nadwozia i kabiny
Nissan X-Trail 1.3 DIG-T kontra Skoda Kodiaq 1.5 TSI – test spalania
Škoda jest cięższa, ma mniej wysilony silnik i układ odłączania cylindrów – te czynniki na pewno złożyły się na minimalnie lepszy wynik zużycia paliwa. Nissan za to prawie zmieścił się w fabrycznej wartości. W przypadku ostrzejszej jazdy różnica w apetycie na paliwo między jednostkami DIG-T i TSI staje się jeszcze wyraźniejsza.
Nissan X-Trail 1.3 DIG-T kontra Skoda Kodiaq 1.5 TSI – test hamowania (ze 100 km/h, opony letnie, suchy asfalt)
Tu widać różnicę klas. Škoda zahamowała jak samochód sportowy, natomiast Nissan zaliczył dobry wynik tylko w próbie z zimnymi hamulcami. Po rozgrzaniu tarcz droga hamowania X-Traila wydłuża się o 1,8 m, tymczasem Kodiaq potrzebuje raptem o 20 cm więcej niż na zimno, by się zatrzymać.
Nissan X-Trail 1.3 DIG-T kontra Skoda Kodiaq 1.5 TSI – nasze pomiary testowe
Dane/model | Skoda Kodiaq 1.5 TSI | Nissan X-Trail 1.3 DIG-T |
0-50 km/h | 3,3 s | 3,7 s |
0-100 km/h | 10,0 s | 9,4 s |
0-130 km/h | 17,0 s | 15,5 s |
60-100 km/h | 5,4 s (aut.) | 4,7 s (aut.) |
80-120 km/h | 6,8 s (aut.) | 6,2 s (aut.) |
Masa rzeczywista/ładowność | 1625/582 kg | 1534/451 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 56/44 proc. | 58/42 proc. |
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) | 11,7/11,7 m | 11,9/12,1 m |
Droga hamowania 100-0 km/h (hamulce zimne) | 34,1 m | 35,8 m |
Droga hamowania 100-0 km/h (hamulce gorące) | 34,3 m | 37,6 m |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 56 dB (A) | 57 dB (A) |
przy 100 km/h | 64 dB (A) | 66 dB (A) |
przy 130 km/h | 69 dB (A) | 70 dB (A) |
Spalanie testowe | 7,7 l/100 km | 7,9 l/100 km |
Zasięg | 780 km | 760 km |
Nissan X-Trail 1.3 DIG-T kontra Skoda Kodiaq 1.5 TSI – dane techniczne
Dane/model | Skoda Kodiaq 1.5 TSI | Nissan X-Trail 1.3 DIG-T |
Silnik: typ/cylindry/zawory | benzynowy, turbo/R4/16 | benzynowy, turbo/R4/16 |
Ustawienie silnika | poprzecznie z przodu | poprzecznie z przodu |
Zasilanie/napęd rozrządu | wtrysk bezp./pasek | wtrysk bezp./łańcuch |
Pojemność skokowa (cm3) | 1498 | 1332 |
Moc maksymalna (KM/obr./min) | 150/5000 | 160/5500 |
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) | 250/1500 | 270/1800 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 198 | 198 |
Skrzynia biegów | aut., 7-biegowa, dwusprzęgłowa | aut., 7-biegowa, dwusprzęgłowa |
Napęd | na przednie koła | na przednie koła |
Hamulce (przód/tył) | tw/t | tw/t |
Pojemność bagażnika (l) | 560-2005 | 565-1996 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 60 | 60 |
Filtr cząstek stałych | S | S |
Marka i model opon testowanego auta | Continental SportContact 5 | Bridgestone Alenza 001 |
Rozmiar opon testowanego auta | 235/55 R 18 | 225/60 R 18 |
Emisja CO2 (g/km) | 175 | 185 |
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez (kg) | 1800/750 | 1500/750 |
Nissan X-Trail 1.3 DIG-T kontra Skoda Kodiaq 1.5 TSI – wyposażenie
Opcje/model | Skoda Kodiaq 1.5 TSI | Nissan X-Trail 1.3 DIG-T |
Wersja wyjściowa | Style | N-Connecta |
Airbagi czołowe/boczne/kurtynowe/kolanowy kierowcy | S/S/S/S | S/S/S/N |
Reflektory statyczne LED/aktywne LED | N/S | N/6250 zł* |
Reflektory przeciwmgielne/aut. światła drogowe | S/S | S/S |
Klimatyzacja automatyczna | S (3-strefowa) | S (2-strefowa) |
Czujniki światła/deszczu | S/S | S/S |
Elektrycznie podgrzewane/składane lusterka boczne | S/S | S/S |
Elektrochromatyczne: lusterko wewnętrzne/lusterka boczne | S/S | S/N |
System multimedialny/nawigacja | S/4500 zł* | S/S |
CarPlay i Android Auto | S | S |
Bluetooth/złącze USB/radio DAB | S/S/500 zł | S/S/S |
Przesuwana kanapa z regulowanym oparciem | S | S |
Relingi | S | S |
Elektr. ster. klapa bagażnika/kluczyk zbliżeniowy | 1800 zł/S | S/S |
Podgrzewane fotele przednie/kanapa/kierownica | S/800/600 zł | 6250*/N/6250 zł* |
Tempomat/adaptacyjny tempomat | S/S | S/5000 zł* |
Czujniki parkowania tylne/przednie/automat parkujący | S/S/1400 zł | S/S/5000 zł* |
Kamera cofania/360 stopni | 4500*/3300 zł | S/S |
System unikania kolizji | S | S |
Wykrywanie zmęczenia kierowcy | 200 zł | 5000 zł* |
Czujnik martwego pola z czuj. ruchu poprz. podczas cofania | 2400 zł | 5000 zł* |
Asystent pasa ruchu pasywny/aktywny | N/1600 | S/5000 zł* |
Skaner znaków | 300 zł | S |
Lakier metalizowany | 2700-4300 zł | 3200-3500 zł |
Alufelgi | S | S |
Nissan X-Trail 1.3 DIG-T kontra Skoda Kodiaq 1.5 TSI – ceny i gwarancja
Dane/model | Skoda Kodiaq 1.5 TSI | Nissan X-Trail 1.3 DIG-T |
Cena wyjściowa | 130 100 zł | 122 500 zł |
Utrata wartości (dane: Eurotax) | 44,2 proc. | 44,3 proc. |
Gwarancja mechaniczna | 2 lata/b.o. | 3 lata lub 100 tys. km |
Gwarancja perforacyjna | 12 lat | 12 lat |
Przeglądy | co 30 tys. km lub rok | co 20 tys. km lub rok |
Cena po doposażeniu | 139 600 zł | 128 750 zł |
Brakujące (wyróżnione pogrubioną czcionką) elementy wyposażenia dodaje się do ceny wyjściowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana.
Uwaga: samochody na zdjęciach mogą różnić się wyposażeniem od tych, które przyjmujemy jako modele wyjściowe w tabeli, nawet po doposażeniu;
*pakiet
Nissan X-Trail 1.3 DIG-T kontra Skoda Kodiaq 1.5 TSI – punktacja
Nadwozie | maks. punktów | Skoda Kodiaq | Nissan X-Trail |
Przestronność z przodu | 40 | 31 | 27 |
Przestronność z tyłu | 30 | 28 | 23 |
Pojemność bagażnika | 25 | 18 | 18 |
Ładowność | 15 | 14 | 12 |
Widoczność | 20 | 16 | 13 |
Fotele, pozycja kierowcy | 30 | 24 | 20 |
Ergonomia obsługi | 20 | 15 | 15 |
Jakość wykończenia | 20 | 16 | 15 |
Suma punktów | 200 | 162 | 143 |
Napęd i zawieszenie | maks. punktów | Skoda Kodiaq | Nissan X-Trail |
Przyspieszenie | 25 | 16 | 17 |
Elastyczność | 25 | 22 | 23 |
Poziom hałasu | 15 | 12 | 11 |
Skrzynia biegów | 15 | 12 | 11 |
Zachowanie na drodze | 30 | 26 | 23 |
Komfort jazdy | 30 | 23 | 21 |
Układ kierowniczy | 15 | 12 | 10 |
Średnica zawracania | 5 | 4 | 3 |
Skuteczność hamulców | 40 | 34 | 29 |
Suma punktów | 200 | 161 | 148 |
Koszty | maks. punktów | Skoda Kodiaq | Nissan X-Trail |
Cena po doposażeniu | 50 | 40 | 43 |
Utrata wartości | 15 | 11 | 11 |
Zużycie paliwa | 30 | 22 | 21 |
Wyposażenie – komfort | 40 | 23 | 20 |
Wyp. – bezpieczeństwo | 30 | 20 | 17 |
Ubezpieczenia | 10 | 9 | 9 |
Gwarancja | 15 | 8 | 10 |
Przeglądy | 10 | 8 | 7 |
Suma punktów | 200 | 141 | 138 |
Wynik końcowy | 600 | 464 | 429 |
Miejsce w teście | 1. | 2. |
Nissan X-Trail 1.3 DIG-T kontra Skoda Kodiaq 1.5 TSI – nasza opinia
Nissan trafił tu na bardzo mocnego i nowocześniejszego przeciwnika. Škoda wygrywa z dużą przewagą punktów – jest pod każdym względem bardzo dopracowanym samochodem. Jeśli nie dowierzacie – dokładnie przeanalizujcie dane, a następnie udajcie się na jazdę próbną. Minimalnie lepsze osiągi X-Traila, niższa cena czy też dłuższa gwarancja nie wystarczają, żeby nadrobić straty z pozostałych kategorii, choć stanowią mocne argumenty i powinny być wzorem dla Škody. Tak czy inaczej: ten nowy silnik, choć zaskakująco mały, dobrze X-Trailowi zrobił.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoGaleria zdjęć
Dla X-Traila to już pewnie ostatnia poważna modyfikacja w tej generacji. Kodiaq z kolei w tym roku przejdzie lifting.
1. Te przyciski (m.in. start-stop, podgrzewanie kierownicy, asystent pasa ruchu) umieszczono zbyt nisko. 2. Regulacja podświetlenia zegarów – prosta i pod ręką. 3. Klasyczne, duże i czytelne zegary, przejrzyste menu komputera pokładowego. 4. System multimedialny już nieco trąci myszką, ale łatwo się go obsługuje. 5. Obszycia ze sztucznej skóry na tunelu i desce rozdzielczej. 6. Tworzywa w dolnych partiach deski rozdzielczej są dość proste jak na SUV-a tej klasy.
1. Podłokietniki w drzwiach Kodiaqa są gumowe, X-Trail ma przyjemniejsze, obszyte sztuczną skórą. 2. Na wysokości kolana kierowcy jest mały schowek. 3. Wirtualne zegary za dopłatą 1800 zł. 4. System multimedialny Columbus z nawigacją ma 9,2-calowy ekran, ale brakuje mu pokręteł i przycisków-skrótów – lepiej wybrać tańszego Amundsena. 5. Listwa „zebra flow black emboss” wygląda jak... zacieki na czarnym plastiku. 6. Przed pasażerem udało się zmieścić dwa schowki.
Dużo miejsca na regulowanej kanapie, niższy tunel środkowy niż w Kodiaqu.
Kodiaq ma jeszcze więcej miejsca niż X-Trail. Komfort poprawia też 3. strefa klimatyzacji.
Części podłogi można stawiać pionowo i dzielić przestrzeń bagażową. Pojemność: 565-1996 l.
Bagażnik Kodiaqa (560-2005 l) jest szerszy i głębszy, podłoga ma jednak stopnie.
Nowy silnik X-Traila można znaleźć też w wielu modelach Renault i Mercedesa. W naszych testach ten czterocylindrowiec już pokazał, na co go stać. Z pojemności 1,3 l wyciśnięto aż 160 KM.
Downsizing też oczywiście nie ominął Škody. Początkowo w Kodiaqu najmniejszy silnik benzynowy miał pojemność 1,4 l. W listopadzie 2018 r. zastąpiło go jednak 1.5 TSI, które rozwija 150 KM. Niższa moc oznacza, że Kodiaq traci do X-Traila w przyspieszeniu ułamki sekund.
Żadna z dwusprzęgłówek nie jest idealna. Ta w Škodzie ociąga się przy ruszaniu, a ta w Nissanie niespiesznie zmienia biegi.