Standardowe Audi A4 zarówno w wersji sedan jak i kombi jest nudną jeżdżąca perfekcją i żadne słowa krytyki mojego zdania w tej kwestii nie zmienią. Czy chciałbym jeździć takim samochodem na co dzień? Jednak nie, bo od mojego auta zawsze oczekiwałem czegoś innego, zaskakującego – tak, uważam że nie warto jeździć nudnymi samochodami! I właśnie z tego powodu nie mam i raczej mieć nie będę Audi czy Volkswagena.
Tak pomimo ich perfekcyjnego dopracowania, ta sterylność zarówno zaprojektowania, a potem wykonania nie jest czymś co trafia w me gusta. A koledzy z redakcji dobrze wiedzą, że lubię dziwne samochody. Ale dziwne, nie znaczy złe – tylko wyjątkowe, charakterystyczne czymś zaskakujące.
Audi S4 Avant - wnętrze niczym sala operacyjna
Odbierając testowe Audi A4 nie oczekiwałem od tego auta za wiele – bo czym może zaskoczyć Audi w kombiaku? Idealnym montażem nadwozia? Perfekcyjnym wykonaniem wnętrza? To dla mnie za mało. Tak jazda dobrze zrobionym autem to prawdziwa przyjemność, ale w przypadku jazdy Audi można ją porównać z czystością sali operacyjnej czy izolatki. To zdecydowanie nie jest mój klimat.
Na szczęście okazało się, że Audi S4 Avant to nie jest takie sobie zwyczajne kombi z mocnym silnikiem. Tak to jeżdżąca perfekcja jak standardowe wersje, ale przyprawiona odrobiną chili, ale taką w sam raz. Nie jest to samochód tak szybki jak modele Audi z serii RS, ale osiągi są na tyle wystarczające aby zaskoczyć niejednego pasażera, czy też kierowcę zdawałoby się szybszego auta.
Audi S4 Avant - doładowane V6 robi robotę
W tej układance najważniejszy jest silnik. Nie znajdziemy tu dwulitrowego TFSI, ale potężne jak na obecne czasy trzylitrowe doładowane V6 osiągająca maksymalnie 354 KM i imponującym maksymalnym momencie obrotowym wynoszącym 500 Nm. Co nam gwarantuje osiągi, jakie jeszcze kilka lat temu były zarezerwowane dla samochodów sportowych. Tak to rodzinne kombi może maksymalnie rozpędzić się do 250 km/h a pierwsze 100 km/h osiąga w 4,9 s – imponujące. Nie byłoby to możliwe gdyby nie montowany seryjnie w wersji S4 napęd na obie osie, który gwarantuje nam trakcję w każdych warunkach.
Przyzwyczajony do tego, że wiele sportowych/usportowionych kombi nie może zapewnić nam dużego komfortu podróżowania nie oczekiwałem od Audi S4 Avant zbyt wiele. Jednak już po pierwszych kilometrach przekonałem się, że można zrobić sportowe kombi które nie tylko da nam frajdę podczas każdego ruszania ze świateł, czy też szybszego pokonywania zakrętów, ale również może zapewnić nam wysoki komfort podróżowania.
Audi S4 Avant - tak, chcę je mieć, ale...
Audi S4 Avant jest jednym z tych samochodów które mógłbym mieć. Mógłbym bo ma przestronne wnętrze spełniające moje oczekiwania, jak to Audi jest solidnie wykończone i zapewnia osiągi typowe dla wielu bardziej sportowych modeli. Niestety jest jedno ale i to całkiem spore. Ceny tej wersji zaczynają się od 310 700 zł – to już jest dużo. Pamiętajmy o tym, że decydując się na Audi musimy pamiętać o dokupieniu paru elementów wyposażenia.
Postanowiłem zatem skonfigurować wersję, która w 100 procentach spełniłaby moje oczekiwania. Zdecydowałem się na pakiet stylistyczny Orange Satsuma za 23 750 zł, go którego musiałem obowiązkowo dokupić skórzaną tapicerkę (5 030 zł), przesuwny podłokietnik z przodu (1 070 zł) oraz pakiet skórzany ze skóry ekologicznej (1 630 zł) – taki pakiet do podniesienie ceny o 31 480 zł.
Jednak na tym nie skończyłem, bowiem wymarzyły mi się również: metaliczny lakier (4 980 zł), 19-calowe koła za 10 060 zł, reflektory wykonane w technologii LED Matrix Beam (3 970 zł), Audi virtual cocpit za 1 410 zł, system MMI Navigation plus MMI touch (14 970 zł), Audi smartphone interface (1 680 zł) oraz system nagłośnienia Bang&Olufsen za 6 370 zł.
Audi S4 Avant - lista opcji jest naprawdę bardzo długa
Jednak to nie wszystko co powinno znaleźć się na pokładzie mojego Audi S4 Avant. Bowiem z myślą o tych którzy jeżdżą na tylnej kanapie warto zamówić 3-strefową klimatyzację (3 830 zł), a z myślą o własnej wygodzie kluczyk komfortowy z funkcją otwierania bagażnika za pomocą gestów za 3 190 zł oraz kamerę cofania wraz z systemem parking system plus za 6 880 zł.
W ten oto magiczny sposób cena Audi S4 Avant zbliżyła się niemal do 400 000 zł. Przyznacie, że to dużo i za porównywalne pieniądze można kupić wiele ciekawszych, często nawet szybszych aut. Jednak Audi zaoferuje nam coś co jest bezcenne – czyli dyskrecję. Tak po tym modelu nie widać, że mamy doczynienia z wypasioną i najmocniejszą wersją Audi 4, nasz sąsiad równie dobrze może myśleć, że mamy zwykłe A4 z dwulitrowym benzyniakiem i to jest jedna w największych zalet Audi S4 Avant.
Audi S4 Avant - dane techniczne
Pojemność skokowa i rodzaj silnika | 2995 cm3, V6 turbo benz. |
Moc | 354 KM |
Moment obrotowy | 500 Nm |
Skrzynia biegów i napęd | 8-biegowa skrzynia aut, napęd 4x4 |
Prędkość maksymalna | 250 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 4,9 s |
Średnie zużycie paliwa | 7,6 l/100 km |
Masa własna | 1750 kg |
Cena | od 310 700 zł |