Cierpliwość popłaca

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Może go mieć silnik, może i producent: spóźniony zapłon. System zasilania typu Common Rail istnieje na świecie w produkcji seryjnej już od roku 1997 (Alfa 156), większość wytwórców montuje już w swych autach jego drugą generację, a Ford wreszcie prezentuje swój pierwszy samochód z tym układem: Focusa 1.

8 TDCi.Przyjemność z jazdy/układ napędowy. Mamy tu 115 KM z pojemności 1,8 l. Podobnie jak inne silniki wysokoprężne CR, tak i ten ma lekkie opóźnienie w reakcjach na gaz na niskich obrotach, za to potem po prostu aż się pali do jazdy. Rwie w przód, swobodnie się wkręca na obroty aż po 4000 obr./min, potem słabnie. Ale i tak wystarcza mu to, aby osiągnąć maksymalną prędkość 196 km/h. Naprawdę przyjemnie się tym jedzie.Ale długie oczekiwanie na tę wersję pociągnęło za sobą coś jeszcze: TDCi pracuje o wiele bardziej miękko - szczególnie na tle równie mocnych jednostek TDi ze stajni VW/Audi. Także hałaśliwość i rodzaj wydobywających się spod maski dźwięków plasują go pomiędzy autami benzynowymi. W porównaniu jednak z najważniejszymi rywalami Focus ten rozczarowuje dość wysokim spalaniem: 6,5 l/100 km w teście to o ponad litr więcej od Golfa TDi oraz Astry DTI.Osiągi. Ten dieselek jeździ prawie jak wyścigówka. Spośród potencjalnych konkurentów jest mu w stanie stawić czoło tylko Alfa Romeo 147 1.9 JTD.Układ jezdny/bezpieczeństwo. Chyba żaden rywal natomiast nie potrafi przemieszczać się po szosie tak zwinnie i stabilnie. Tylko do hamulców mieliśmy zastrzeżenia: warto je poprawić. Seryjnie dwie poduszki powietrzne i ABS. Boczne airbagi wymagają dopłaty, podobnie system ESP.Komfort. Znakomite resorowanie, bardzo wygodne fotele. Silnik bywa głośny tylko na naprawdę wysokich obrotach.Nadwozie/jakość. Przestronność taka sama jak zwykle w Focusie. Przyzwyczailiśmy się do bardzo obszernej kabiny także i taka właśnie jest ona również w tej wersji. Mnóstwo miejsca na nogi, łokcie i głowy. Bardzo dobra jakość wykończenia, solidne materiały.Koszty. Dieslowski 115-konny silnik Focusa dostępny jest w wersjach Trend i Ghia (model 2002). Trzeba przyznać, że ponad 70 tys. zł za kompakta to dużo. No niby mamy dwie poduszki, ABS i klimatyzację w standardzie, ale za ochronę w razie bocznego zderzenia musimy zapłacić (1300 zł). Przykładowo posiadający cztery airbagi w standardzie Renault Mégane z silnikiem 1.9 dCi (105 KM) kosztuje 60 550 zł. Klimatyzacja wymaga dopłaty 4600 zł.Podsumowanie. Focus z wiekiem zaczyna się stawać autem wzorcem, co szokuje. Jako samochód benzynowy wygrał zdecydowanie w superteście przeciwko najlepszym rywalom na rynku, a teraz otrzymał naprawdę świetny silnik wysokoprężny. Potężny, o znakomitej kulturze pracy, z temperamentem i charakterem. Tylko zużycie paliwa w teście trochę nas rozczarowało. Także cena (chociaż wysoka) wygląda dość optymistycznie - gdybyż jeszcze Ford zerwał z niechlubną tradycją oferowania prawie wszystkich dodatków jako drogich opcji...Ocena: 5

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy:
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków