Duże auto to duży silnik? Ta zasada już od dawna jest nieaktualna. Przecież teraz nawet 7-osobowe vany mogą mieć 3-cylindrowe jednostki. Jednym z takich samochodów jest Citroën Grand C4 Picasso, którego doładowany benzyniak o pojemności zaledwie 1,2 litra generuje 130 KM. Przekonajmy się, jak radzi sobie z napędzaniem rodzinnego pojazdu.
Pod tym względem nie jest chyba źle, skoro jeden z pasażerów był zaskoczony, gdy mu powiedziałem o tym, że pod maską pracuje 3-cylindrowy silnik. Szczerze mówiąc, wcale się nie dziwię, że nie rozpoznał rodzaju konstrukcji. Silnik został dobrze wyciszony i nawet w trakcie szybkiej jazdy do uszu podróżnych nie dociera dźwięk charakterystyczny dla wielu 3-cylindrowych jednostek. Kolejna kwestia to dynamika.
Przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 10,8 s nie przynosi autu ujmy, ale też nie oznacza sprinterskich aspiracji pojazdu. Jednak wcale tego nie oczekiwaliśmy w przypadku vana, poza tym mały silnik sprawnie wkręca się na obroty i subiektywnie ma się wrażenie lepszej dynamiki, niż uzyskuje się w rzeczywistości.
Podczas spokojnej jazdy powody do zadowolenia daje też zapotrzebowanie na paliwo. Oczywiście, uzyskanie wartości obiecanych przez producenta jest nierealne w trakcie codziennej eksploatacji, ale spalanie w mieście na poziomie 8 l/100 km można zaakceptować (to o 1,9 l więcej niż podają dane techniczne). Poza miastem jest lepiej, ponieważ auto pali 6 l/100 km – o 1,7 l więcej od obietnic producenta.
W żadnym wypadku nie można się natomiast pogodzić z działaniem skrzyni biegów. Jej mechanizm ma tendencję do denerwującego haczenia, a to utrudnia sprawne operowanie dźwignią.
Citroen Grand C4 Picasso - efektowny wygląd nadwozia
Nieduży silnik to niejedyna cecha, która może zaskoczyć w tym modelu. Uwagę zwraca również nietypowa jak na vana futurystyczna karoseria. Co istotne, taki design nie ogranicza funkcjonalności nadwozia, w którym wysokie osoby będą miały dużo miejsca na nogi i nad głowami. Tyle że swobodnie można czuć się tylko wtedy, gdy w środkowym rzędzie foteli siedzą góra dwie osoby – zbyt wąskie siedzenia nie zapewniają pełni komfortu. Jeżeli dorośli nie będą podróżowali w trzecim rzędzie siedzeń, wygodnie będzie w nim co najwyżej dzieciom, i to tylko na krótkich trasach.
Futurystyczne rozwiązania można znaleźć również w projekcie kokpitu. To przede wszystkim zasługa dwóch ekranów: 12-calowego u góry i 7-calowego na konsoli środkowej. Niestety, w tym przypadku nowoczesność nie do końca idzie w parze z ergonomią. Okazuje się bowiem, że ikony na dolnym dotykowym wyświetlaczu nie za każdym razem działają po pierwszym przyciśnięciu i trzeba je próbować aktywować ponownie. Cieszy natomiast ich duży rozmiar – nawet w trakcie prowadzenia łatwo można w nie trafić.
Testowaliśmy model w wyposażeniowej wersji More Life, za którą przed doposażeniem trzeba zapłacić prawie 87 000 zł. To niestety wysoka cena zakupu. Konkurencyjny Ford Grand C-Max, również z 3-cylindrowym silnikiem o mocy 125 KM, ale w najdroższej odmianie Edition, jest oferowany za 78 850 zł.
Citroen Grand C4 Picasso 1.2 PureTech - dane techniczne
Silnik: typ/cylindry/zawory | t.benz./R3/12 |
Ustawienie silnika | poprzecznie z przodu |
Zasilanie | wtrysk bezpośredni |
Pojemność skokowa (cm3) | 1199 |
Moc maksymalna (KM/obr./min) | 130/5500 |
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) | 230/1750 |
Skrzynia biegów | man. 6 |
Napęd | przedni |
Hamulce (przód/tył) | tw/t |
Opony testowanego auta | 205/60 R 16 |
Dł./szer./wys. (mm) | 4597/1826/1638 |
Rozstaw osi (mm) | 2840 |
Masa własna/ładowność (kg) | 1295/780 |
Pojemność bagażnika (l) | 170-575-1843 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 57 |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,8 s |
Prędkość maksymalna | 201 km/h |
Spalanie w mieście | 6,1 l/100 km |
Spalanie poza miastem | 4,3 l/100 km |
Spalanie średnie | 5,0 l/100 km |
Emisja CO2 | 116 g/km |
Teoretyczny zasięg | 1140 km |
Średnica zawracania | 10,8 m |
Citroen Grand C4 Picasso 1.2 PureTech - to nam się podoba
Wysoki komfort resorowania, przestronne wnętrze, pojemny bagażnik, bardzo dobra widoczność, zadowalająca dynamika 3-cylindrowej jednostki napędowej.
Citroen Grand C4 Picasso 1.2 PureTech - to nam się nie podoba
Mała ilość miejsca w 3. rzędzie siedzeń, nieprecyzyjne skrzynia biegów i układ kierowniczy, wysoka cena, utrudniona obsługa urządzeń pokładowych.
Citroen Grand C4 Picasso 1.2 PureTech - nasza opinia
Czy kupiłbym ten samochód? Bardzo chętnie, bo całkowicie spełnia moje oczekiwania. Jest przestronny, ma komfortowe zawieszenie, a akurat takie lubię, do tego już podstawowy silnik zapewnia zadowalające osiągi. Właściwie jedynym istotnym mankamentem jest zbyt wysoka cena zakupu.