Duże auto to duży silnik? Ta zasada już od dawna jest nieaktualna. Przecież teraz nawet 7-osobowe vany mogą mieć 3-cylindrowe jednostki. Jednym z takich samochodów jest Citroën Grand C4 Picasso, którego doładowany benzyniak o pojemności zaledwie 1,2 litra generuje 130 KM. Przekonajmy się, jak radzi sobie z napędzaniem rodzinnego pojazdu.

Pod tym względem nie jest chyba źle, skoro jeden z pasażerów był zaskoczony, gdy mu powiedziałem o tym, że pod maską pracuje 3-cylindrowy silnik. Szczerze mówiąc, wcale się nie dziwię, że nie rozpoznał rodzaju konstrukcji. Silnik został dobrze wyciszony i nawet w trakcie szybkiej jazdy do uszu podróżnych nie dociera dźwięk charakterystyczny dla wielu 3-cylindrowych jednostek. Kolejna kwestia to dynamika.

Przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 10,8 s nie przynosi autu ujmy, ale też nie oznacza sprinterskich aspiracji pojazdu. Jednak wcale tego nie oczekiwaliśmy w przypadku vana, poza tym mały silnik sprawnie wkręca się na obroty i subiektywnie ma się wrażenie lepszej dynamiki, niż uzyskuje się w rzeczywistości.

Podczas spokojnej jazdy powody do zadowolenia daje też zapotrzebowanie na paliwo. Oczywiście, uzyskanie wartości obiecanych przez producenta jest nierealne w trakcie codziennej eksploatacji, ale spalanie w mieście na poziomie 8 l/100 km można zaakceptować (to o 1,9 l więcej niż podają dane techniczne). Poza miastem jest lepiej, ponieważ auto pali 6 l/100 km – o 1,7 l więcej od obietnic producenta.

W żadnym wypadku nie można się natomiast pogodzić z działaniem skrzyni biegów. Jej mechanizm ma tendencję do denerwującego haczenia, a to utrudnia sprawne operowanie dźwignią.

Citroen Grand C4 Picasso - efektowny wygląd nadwozia

Nieduży silnik to niejedyna cecha, która może zaskoczyć w tym modelu. Uwagę zwraca również nietypowa jak na vana futurystyczna karoseria. Co istotne, taki design nie ogranicza funkcjonalności nadwozia, w którym wysokie osoby będą miały dużo miejsca na nogi i nad głowami. Tyle że swobodnie można czuć się tylko wtedy, gdy w środkowym rzędzie foteli siedzą góra dwie osoby – zbyt wąskie siedzenia nie zapewniają pełni komfortu. Jeżeli dorośli nie będą podróżowali w trzecim rzędzie siedzeń, wygodnie będzie w nim co najwyżej dzieciom, i to tylko na krótkich trasach.

Futurystyczne rozwiązania można znaleźć również w projekcie kokpitu. To przede wszystkim zasługa dwóch ekranów: 12-calowego u góry i 7-calowego na konsoli środkowej. Niestety, w tym przypadku nowoczesność nie do końca idzie w parze z ergonomią. Okazuje się bowiem, że ikony na dolnym dotykowym wyświetlaczu nie za każdym razem działają po pierwszym przyciśnięciu i trzeba je próbować aktywować ponownie. Cieszy natomiast ich duży rozmiar – nawet w trakcie prowadzenia łatwo można w nie trafić.

Testowaliśmy model w wyposażeniowej wersji More Life, za którą przed doposażeniem trzeba zapłacić prawie 87 000 zł. To niestety wysoka cena zakupu. Konkurencyjny Ford Grand C-Max, również z 3-cylindrowym silnikiem o mocy 125 KM, ale w najdroższej odmianie Edition, jest oferowany za 78 850 zł.

Citroen Grand C4 Picasso 1.2 PureTech - dane techniczne

Silnik: typ/cylindry/zawory t.benz./R3/12
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu
Zasilanie wtrysk bezpośredni
Pojemność skokowa (cm3) 1199
Moc maksymalna (KM/obr./min) 130/5500
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) 230/1750
Skrzynia biegów man. 6
Napęd przedni
Hamulce (przód/tył) tw/t
Opony testowanego auta 205/60 R 16
Dł./szer./wys. (mm) 4597/1826/1638
Rozstaw osi (mm) 2840
Masa własna/ładowność (kg) 1295/780
Pojemność bagażnika (l) 170-575-1843
Pojemność zbiornika paliwa (l) 57
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,8 s
Prędkość maksymalna 201 km/h
Spalanie w mieście 6,1 l/100 km
Spalanie poza miastem 4,3 l/100 km
Spalanie średnie 5,0 l/100 km
Emisja CO2 116 g/km
Teoretyczny zasięg 1140 km
Średnica zawracania 10,8 m

Citroen Grand C4 Picasso 1.2 PureTech - to nam się podoba

Wysoki komfort resorowania, przestronne wnętrze, pojemny bagażnik, bardzo dobra widoczność, zadowalająca dynamika 3-cylindrowej jednostki napędowej.

Citroen Grand C4 Picasso 1.2 PureTech - to nam się nie podoba

Mała ilość miejsca w 3. rzędzie siedzeń, nieprecyzyjne skrzynia biegów i układ kierowniczy, wysoka cena, utrudniona obsługa urządzeń pokładowych.

Citroen Grand C4 Picasso 1.2 PureTech - nasza opinia

Czy kupiłbym ten samochód? Bardzo chętnie, bo całkowicie spełnia moje oczekiwania. Jest przestronny, ma komfortowe zawieszenie, a akurat takie lubię, do tego już podstawowy silnik zapewnia zadowalające osiągi. Właściwie jedynym istotnym mankamentem jest zbyt wysoka cena zakupu.