Dacia Duster to nie tylko najchętniej kupowana Dacia, lecz także najpopularniejszy SUV na naszym rynku. Teraz jego atrakcyjność może jeszcze bardziej wzrosnąć, bo do sprzedaży trafia wersja z dwusprzęgłową skrzynią. Z nową przekładnią auto oferowane jest wyłącznie ze 109-konnym dieslem oraz napędem na przednie koła.
Taka konfiguracja to efekt wyników sprzedaży. Okazuje się bowiem, że klienci najczęściej decydują się na przednionapędowe Dustery z wysokoprężną jednostką.
Dacia Duster – wyższy komfort jazdy
Dzięki automatycznej skrzyni można łatwiej dopasować pozycję za kierownicą. Przecież podczas dobierania jej nie trzeba już uwzględniać ustawienia fotela względem pedału sprzęgła.
Pierwsze jazdy pokazały, że nowa przekładnia udanie współpracuje z jednostką napędową. Sprawne przełączanie powoduje, że samochód ma zadowalającą dynamikę już od dolnego poziomu obrotów. „Setkę” uzyskuje się tylko o 0,1 s później niż w wersji z manualną przekładnią.
Istotne jest również to, że skrzynia zmienia biegi bez szarpnięć, a hałas silnika nie przeszkadza w spokojnej rozmowie. Tylko podczas jazdy z autostradową prędkością do pasażerów dociera dźwięk jednostki – na szczęście nadal nie jest on zbyt nachalny.
Prowadzenie Dustera z „automatem” okazuje się bardziej komfortowe, ale nawet to nie zmieniło charakteru pojazdu. Nadal mamy do czynienia z budżetowym SUV-em, który ma materiały wykończeniowe o przeciętnej jakości i fotele ze zbyt krótkimi siedziskami, a dostęp do pokrętła regulacji lusterek zewnętrznych (pod dźwignią hamulca ręcznego) jest trudny.
Dacia Duster – nasza opinia
Wprowadzenie automatycznej przekładni z pewnością jeszcze bardziej poprawi atrakcyjność oferty Dustera. Dzięki temu rozwiązaniu podczas prowadzenia można się poczuć bardziej komfortowo, a przy tym auto nie straciło na dynamice. Szkoda tylko, że producent nie połączył nowej przekładni w samochodzie z napędem na wszystkie koła. Mamy także nadzieję, że polski importer Dacii nie przesadzi z ceną na naszym rynku. Od tego przecież w dużej mierze zależy sukces tej odmiany.
Dacia Duster 1.5 dCi EDC – dane techniczne
Silnik: typ/cylindry/zawory | t.diesel/R4/16 |
Pojemność | 1461 cm3 |
Moc maksymalna | 109 KM |
Maks. moment obrotowy | 250 Nm/1750 obr./min |
Napęd/skrzynia biegów | przedni/ręczna, 6-biegowa |
Pojemność bagażnika | 475-1636 l |
Masa własna | 1349 kg |
Rozstaw osi | 2674 mm |
Wymiary (dł./szer./wys.) | 4315/1822/1625 mm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,9 s |
Prędkość maksymalna | 169 km/h |
Śr. spalanie wg producenta | 4,5 /100 km |
Emisja CO2 | 116 g/km |
Cena | b.d. |