Oprócz tego, że Sandero jest hatchbackiem, który w Europie jest niezbędny, znacznie poprawiła się stylistyka auta. Wreszcie "rumuński wyrób" nie wygląda jak samochód zaprojektowany przez studenta pierwszego roku ASP. Dacia Sandero jest dorosłym samochodem, który pachnie winem, serami, modą i najlepszymi perfumami, a mniej rumuńską tandetą. Poszerzyła się oferta wyposażenia standardowego, z powodu której niejeden klient skusił się raczej na używany samochód. Zasadniczym atutem jest również przestrzeń wewnętrzna, która w macierzystym segmencie B jest nieporównywalna do któregokolwiek z konkurentów. Ważnym argumentem przemawiającym za Sandero jest także cena - 35 900 zł za samochód z najwyższym poziomem wyposażenia i silnikiem 1,6 l wydaje się prawie dumpingową ceną.

Samochody klasy Dacii Sandero nie są kupowane przez klientów chcących zostać mistrzami kierownicy, którzy na każdym zakręcie delektować się będą bezpośrednim układem kierowniczym z doskonałym sprzężeniem zwrotnym czy narkotyzować adrenaliną przy każdym naciśnięciu pedału gazu. Dacia Sandero ma być godnym zaufania towarzyszem rodzinnych podróży, pracownikiem i spokojnym środkiem transportu na trasie dom - praca - centrum handlowe - dom poszerzonej czasami o drogę do domku letniskowego, lekarza, szkoły czy na wczasy.

Nie będziemy owijać w bawełnę i od razu powiemy, że w tym trybie hatchback z kraju księcia Drakuli czuje się jak ryba w wodzie. Dzięki komfortowemu zestrojeniu zawieszenia doskonale absorbuje nierówności, których na naszych drogach nie brakuje. Praca zawieszenia nie ogranicza się przy tym do lekkiego bujania autem, ale doskonale pochłania również wszelkie dźwięki produkowane przez osie i koła.

W danej relacji cenowej Dacii udało się dobrze wytłumić osie i progi, bez bezpośredniego porównania nie można z czystym sumieniem powiedzieć, że któryś z francuskich czy niemieckich konkurentów przewyższa pod tym względem Sandero. Komfortowe zestrojenie zawieszenia odbija się niestety w niepożądanych przechyłach na zakrętach, ale nie są one nijak niebezpieczne czy przerażające.

Podczas szybkiego przejazdu zakrętu Sandero rzeczywiście dosyć się przechyla, ale nie traci nic ze swej stabilności i sterowności. Chociaż chwilami wydawało się, że samochód pojedzie po trzech kołach, nie udało nam się przywołać sytuacji, kiedy nie byłoby możliwe bezpiecznie kontrolować kierunek jazdy kierownicą i pedałem gazu. Wbrew temu, że Dacia Sandero nie była zbudowana z myślą o ściganiu się, wysoki poziom stabilności jest zdecydowanie atutem.

Dacii Sandero niestraszna ani jazda autostradą. Hatchback nieźle utrzymuje wybrany tor jazdy i nie przestraszy się ani podmuchu bocznego wiatru. Jedynym problemem jest wyższy hałas aerodynamiczny przenikający do wnętrza przy prędkościach od 110 km/h. Reakcje układu kierowniczego i zestrojenie wspomagania kierownicy odpowiadają średniej w tej klasie. Lekkość i przyjemność zwyciężyły nad szybkimi reakcjami i komunikatywnością.

Chwalić nie można Sandero ani za zmianę biegów, lewarki skrzyni biegów niemieckiej konkurencji pracują dokładniej i wymagają mniejszego nakładu siły, natomiast w porównaniu do Peugeot 207 rumuński hatchback zasługuje na absolutorium. Hamulcom brakuje nieco ostrzejszych reakcji, są też podatne na fading.

Gama silnikowa na razie składa się z 4-cylindrowych silników benzynowych o pojemności 1,4 i 1,6 l (odpowiednio 55 kW/75 KM i 64 kW/87 KM). Na razie w ofercie brakuje popularnego turbodiesla 1,5 dCi, który pojawi się później. Testowany samochód napędzał mocniejszy silnik 1,6 o mocy maksymalnej 64 kW (87 KM) przy 5500 obr./min i momencie obrotowym 128 Nm przy 3000 obr./min.

Jeśli ktoś jeździ przeważnie sam, nie zależy mu na przyśpieszeniu do setki o sekundę szybciej i preferuje raczej spokojną jazdę, bez obaw może pozostać u podstawowej jednostki 1,4. Jednak przy pełnym obciążeniu auta dodatkowe "koniki" mogą okazać się przydatne.

Różnica w cenie nie jest zbyt duża, ale dynamika auta zwiększa się diametralnie. Kiedy na pokładzie znajduje się tylko kierowca, Sandero z mocniejszą jednostką napędową bez problemu przyśpiesza, a przy odpowiednio dobranym biegu cechuje się również dobrą elastycznością. Dwie osoby nadal będą podróżować w Sandero zwinnie, ale przy trzech czy czterech osobach na pokładzie pogorszenie właściwości dynamicznych jest już odczuwalne.

Dźwięk 4-cylindrowego silnika benzynowego nie jest nijak atrakcyjny, ale ani nie przeszkadza. Przy niskich obrotach pracuje cicho i brzmi przyjemnie, przy wyższych obrotach odgłosy silnika łatwo znajdują drogę pomiędzy materiałami izolacyjnymi i jednostka daje o sobie znać lekko zachrypniętym tenorem, który jest tak przyjemny, jak spotkanie paznokci z powierzchnią tablicy szkolnej.

Jednak "skrzypienie" silnika to pestka w porównaniu do tego, jak zachowuje się pedał gazu względem nogi kierowcy. Przy ostrym naciśnięciu gazu odczuwalne są nieprzyjemne wibracje pedału, które zmuszają kierowcę do rezygnacji z ostrego przyśpieszania.

Może chodzi o nowy system oszczędzania paliwa, a może momentalną wadę albo wadę konstrukcyjną, w każdym razie z wibrującego pedału gazu chętnie bym zrezygnował. Zużycie paliwa waha się między 7 i 8 litrami benzyny na 100 km, w czasie spokojnej jazdy auto spala 7,5 l/100 km, w mieście czy na autostradzie można łatwo przybliżyć się granicy 10 litrów.

Logan od początku miał przydomek taniego samochodu, nikt nie oczekiwał więc, że znajdzie wewnątrz miękkie plastiki czy wyrafinowane materiały wykończenia. I chociaż od początku deklarowano, że chodzić będzie o tani samochód, którego cena na rynku europejskim będzie bardzo niska, Logan często zbierał słowa krytyki za materiały we wnętrzu. Często pisano, że chodzi o tani samochód, który jednak nie musiałby wyglądać tak tanio.

Jak widać, zbudowanie taniego i przestronnego samochodu jest bardzo trudne. Wszyscy wiedzą, że gdzieś trzeba oszczędzać, ale zarazem chcieliby, aby oszczędności nie były widoczne, a najlepiej gdyby auto wyglądało jak o wiele droższa konkurencja. Dacia wzięła to pod uwagę i trzeba przyznać, że Sandero pod tym względem wypada o wiele lepiej. Plastik oczywiście jest twardy, konsola centralna czy uchwyty w drzwiach tylko imitują aluminium, a tapicerka nadal wykonana jest z tanich materiałów.

Wbrew temu Sandero wewnątrz wygląda dobrze i bez wątpienia lepiej niż Logan. Zasługa w tym przede wszystkim ładniejszej deski rozdzielczej, masywniejszych uchwytów w drzwiach włącznie z lepiej wykonaną tapicerką czy bardziej atrakcyjnej kierownicy. Sandero bardziej stara się zbliżyć do nowoczesnych samochodów i ani trochę nie stara się zakryć swoje pokrewieństwo z Renault, które odczuwalne jest na każdym kroku.

Ze względu na właściwości użytkowe wnętrze w niczym nie odbiega od standardów, ale też w niczym te standardy nie przekracza. Przyciski są duże i teoretycznie dobrze dostępne, w praktyce jednak na przykład przełączniki wentylacji umieszczono za nisko na długiej konsoli centralnej, a ich obsługa wymaga zbyt wiele uwagi. Z drugiej strony znajdziemy tu bardzo ładny i dobrze czytelny zestaw wskaźników.

Schowków i skrytek mogłoby być więcej, a te, które są do dyspozycji mogłyby być pojemniejsze. Tak kieszenie w drzwiach, jak i schowek w desce rozdzielczej nie zaskakują przestronnością, a na tylnych drzwiach kieszenie w ogóle nie są obecne. Mniejszą ilość miejsca na drobne przedmioty Sandero rekompensuje przestrzenią dla załogi. Zarówno z przodu, jak i z tyłu nie brakuje miejsca nad głową ani w okolicach ramion, ryzyko klaustrofobii nie grozi ani kolanom.

Sandero zasługuje na słowa uznania za komfortowe fotele, a zwłaszcza za wygodną tylną kanapę z optymalnym nachyleniem, dzięki czemu nawet dłuższa podróż nie jest męcząca. Pokrywa bagażnika ukrywa przestrzeń o pojemności 320 litrów, którą po złożeniu tylnych siedzeń można zwiększyć do 1200 litrów. Niestety po złożeniu tylnej kanapy podłoga nie jest równa, ale wytworzy się niewielki stopień.

Firmom Dacia i Renault udało się zrobić kolejny krok do przodu. Sandero z zewnątrz i wewnątrz, a także pod względem właściwości jezdnych bardziej przybliżył się wymaganiom europejskiego klienta. Logan nie był złym samochodem, ale Sandero jest dużo lepsze i swoimi właściwościami bardziej zbliżone do droższej konkurencji. A jeśli auto nie przepadnie w testach zderzeniowych Euro NCAP, działy marketingu spółek Škoda Auto, Ford czy PSA będą miały wiele do roboty.

Plusy

+ przestronne wnętrze+ dobry stosunek ceny i wyposażenia+ komfortowe zawieszenie

Minusy

- wibrujący pedał gazu- kierownica regulowana tylko na wysokość- zbyt hałaśliwy silnik powyżej 3000 obr./min

Ocena

Wnętrze, sterowanieJakość wykonania wnętrza7Jakość siedzeń (długość siedzenia, trzymanie boczne)8Deska rozdzielcza - design, funkcjonalność8Przestrzeń na tylnych siedzeniach - nogi8Przestrzeń na tylnych siedzeniach - głowa9Praktyczne schowki7Przyjemność z jazdy7Widoczność do przodu8Widoczność do tyłu8Silnik, skrzynia biegówPraca silnika7Osiągi na niższych obrotach7Moc na wyższych obrotach8Głośność na niższych obrotach8Głośność na wyższych obrotach7Zużycie paliwa7Stopnie skrzyni biegów8Łatwość zmiany przełożeń8Zawieszenie, hamulceWłasności jezdne w normalnym ruchu8Własności jezdne w warunkach ekstremalnych7Przeniesienie hałasu do wnętrza (dziury w jezdni.)7Przeniesienie siły napędowej na jezdnię8Skuteczność hamulców8BagażnikWielkość bagażnika8Możliwość załadunku bagażnika8Uniwersalność bagażnika8Stosunek ceny do wartości użytecznejCena/wartość użyteczna9Ocena całkowitaOcena całkowita - średnia7,73

Ocena jest efektem redakcyjnego testu i jest porównywana z modelami tego samego segmentu.** Silnik jest oceniany w porównaniu z konkurentami o przybliżonych parametrach i pojemności skokowej. Nie należy zatem oceniać, że dla przykładu moc silnika o pojemności 1.6 l może być porównywalna z mocą silnika 8-cylindrowego, który otrzymał identyczną ocenę. Przy wszystkich ocenach obowiązuje zasada 10 punktowej skali. Wszystko oceniane jest zgodnie ze znaczeniem danego słowa, a więc praca silnika = 10 - bardzo dobra praca, a zużycie paliwa = 10 - bardzo niskie zużycie.

Dane techniczne

Silnik:Typ silnika:benzynowyCylindry / zawory:4 / 2Pojemność skokowa (cm3):1590Moc (kW / obr./min):64 / 5500Maksymalny mom. obr. (Nm / obr./min):128 / 3000Parametry eksploatacyjne:Prędkość maksymalna (km/h):174Przyspieszenia 0 - 100 km/h (s):11.5Zużycie paliwa-miasto/autostrada/kombi (l/100 km):10 / 5.6 / 7.2Rozmiary i masy:Bagażnik - siedzenia/złożone (l): 320 / 1200Pojemność zbiornika paliwa (l):50Masa gotowego do drogi / nośność (kg):1036 / 500Rozmiar opon185/65 R15Wymiary do wykresu - zewnętrzne:a) długość (mm):4020b) szerokość (mm):1746c) wysokość (mm):1534d) rozstaw osi (mm):2588Wymiary do wykresu - wewnętrzne:g) podzielna przestrzeń z przodu min/max (mm):950 / 1130h) podzielna przestrzeń z tyłu min/max (mm):580 / 800i) wysokość nad siedzeniem - z przodu (mm):980j) wysokość nad siedzeniem - z tyłu (mm):920 k) szerokość z przodu (mm):1380l) szerokość z tyłu (mm):1360długość siedzenia z przodu (mm):480długość siedzenia z tyłu (mm):480wysokość oparcia z przodu (mm):600wysokość oparcia z tyłu (mm):580miejsce pod przednim siedzeniem z tyłu:TAK