W 2015 roku sprzedano 94 356 kompaktów, co potwierdza, że jest to najpopularniejszy segment rynku (26,7 proc.). Jednak czy Polacy lubią sedany? Raczej nie, stanowią one ok. 10 proc. sprzedaży. Fiat, wprowadzając do Polski Fiata Tipo, zdawał sobie z tego sprawę i choć po cichu liczył na to, że właśnie ten model zacznie odbudowywać jego pozycję, to ostrożnie zamówił na 2016 rok tylko 1,5 tys. aut.
I stała się rzecz, której nie przewidziano. W ciągu 3 miesięcy zebrano 1,2 tys. zamówień, a liczba ta z pewnością wzrośnie, gdyż obniżono ceny – wersja 1.4/95 KM kosztuje od 42 600 zł. Zainteresowani muszą się spieszyć, bo pula aut jest niewielka, małe są też szanse na zwiększenie jej.
Fiat Tipo – intuicyjna obsługa
Wiemy, że Fiat Tipo ma świetną cenę, nieosiągalną dla rywali (Ford Focus sedan 1.6/85 KM od 52 900 zł, Renault Fluence, rocznik 2015, 1.6/115 KM od 46 097 zł, Skoda Rapid liftback 1.2 TSI/90 KM od 54 900 zł), sprawdźmy więc, co za to otrzymujemy. Ponad 4,5-metrowy kompakt ma zgrabną sylwetkę. To efekt tego, że od początku projektowano go jako sedana, a nie jako ewolucję hatchbacka.
Ładne linie trafiły też do wnętrza, zwłaszcza na deskę rozdzielczą. Duże zegary analogowe (śr. ok. 10 cm) są czytelne, między nimi umieszczono ekran TFT komputera pokładowego. Na wyświetlaczu głównym (dotykowy) znajdziecie z kolei informacje z systemu audio, komputera pokładowego (częściowo powielone), zestawu głośnomówiącego i aplikacji Uconnect.
Obsługa multimediów jest intuicyjna, podobnie jak systemu ogrzewania. Spodobały nam się też: wysoka pozycja za kierownicą (łatwe wsiadanie i dobra widoczność), wygoda foteli oraz liczba schowków (sześć o łącznej pojemności 12 l).
Fiat Tipo – pojemny bagażnik
Pod względem przestrzeni Fiat Tipo ma duże możliwości. Z przodu każdy, bez względu na wzrost, znajdzie wygodną pozycję, z tyłu podobnie, choć nie ma tak dużo miejsca, jak w Rapidzie liftbacku. Na plus zaliczamy szeroko otwierane tylne drzwi.
Imponuje także bagażnik. Ma 520 l pojemności (Focus – 475 l, Fluence – 530 l, Rapid liftback – 550 l), regularne kształty (1 x 1 m) i możliwość powiększenia po złożeniu oparć kanapy (niestety, tworzy się próg). Dostęp do kufra umożliwiają przyciski w klapie, pilocie i na desce rozdzielczej. Co ciekawe, zwolnienie zamka powoduje automatyczne uniesienie pokrywy!
Fiat Tipo - dane techniczne
Silnik: typ/cylindry/zawory | benz./R4/16 |
Ustawienie silnika | poprzecznie z przodu |
Zasilanie | wtrysk wielopunktowy |
Pojemność skokowa (cm3) | 1368 |
Moc maksymalna (KM/obr./min) | 95/6000 |
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) | 127/4500 |
Skrzynia biegów | man. 6 |
Napęd | przedni |
Hamulce (przód/tył) | t/b |
Opony testowanego auta | 225/45 R 17 |
Dł./szer./wys. (mm) | 4532/1792/1497 |
Rozstaw osi (mm) | 2636 |
Masa własna/ładowność (kg) | 1225/500 |
Pojemność bagażnika (l) | 520 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 45 |
Cena wersji Easy | 50 600,00 zł |
Fiat Tipo – przeciętna dynamika, ale niskie spalanie
Podstawowy wolnossący benzyniak pozwala na płynną i dynamiczną jazdę, choć niedostatki mocy odczuwa się podczas wyprzedzania i z kompletem pasażerów na pokładzie. Po wciśnięciu do końca pedału gazu denerwuje głośna praca, z kolei podczas jazdy ze stałą prędkością (ok. 120 km/h) zaskakuje cisza w kabinie.
W kwestii spalania: ważący 1225 kg Fiat Tipo w mieście zużywa 8,7 l/100 km, na trasie – 6,3 l/100 km. Kto chce kupić wersję z fabryczną instalacją LPG, będzie miał taką możliwość, ale dopiero w hatchbacku lub sedanie (debiut na przełomie 2016/2017 r.). Również tylko w nich przewidziano systemy asystujące.
Precyzja układu kierowniczego jest optymalna, a sprężyście zestrojone zawieszenie łagodnie (i cicho) obchodziło się z nierównościami drogi. Jednocześnie podczas szybkiego pokonywania zakrętów nie powodowało nadmiernych wychyłów nadwozia.
Fiat Tipo - osiągi
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,5 s |
Prędkość maksymalna | 185 km/h |
Spalanie w mieście | 7,7 l/100 km |
poza miastem | 4,6 l/100 km |
średnie | 5,7 l/100 km |
Emisja CO2 | 133 g/km |
Teoretyczny zasięg | 790 km |
Minimalna średnica zawracania | 10,9 m |
Fiat Tipo - nasza opinia:
Sukces na starcie. Zanim ogłoszono obniżkę ceny i samochód fizycznie pojawił się w salonach, osiągnięto sukces sprzedażowy. Ci, co wybrali w ciemno, nie będą zawiedzeni, bo Fiat Tipo dobrze się prowadzi i jest przestronny. Gdy tylko będzie lepiej dostępny, rywale wpadną w poważne tarapaty!