Tak brzmiał werdykt 28 wiodących projektantów i ekspertów w dziedzinie wzornictwa z dziewiętnastu krajów, przyznający modelowi bardzo prestiżową nagrodę nagrodę "red dot" 2009.

Ford Fiesta znalazł się także w gronie trzech finalistów ubiegających się o światową nagrodę 2009 World Car Award. Najróżniejszych nagród samochód zdobył znacznie więcej.

Co więc sprawia, że Fiesta jest tak wysoko oceniana?

Jest samochodem o nietuzinkowym wyglądzie. Wygodnym. Bezpiecznym - podczas gdy poprzednia generacja modelu Fiesta uzyskała 6 lat temu w testach EuroNCAP 25 punktów i 4 gwiazdki, obecna poprawiła wynik do 34 punktów i 5 gwiazdek. I w testowanej wersji - dynamicznym.

Ale po kolei!

Nadwozie

Oczywiście wygląd jest kwestia gustu, ale Fiesta jest po prostu ładna!

Elipsoidalna sylwetka posiada kilka charakterystycznych elementów. Duży grill, przedłużone światła znakomicie komponują się z konwencjonalną maską i dyskretną atrapą z rzucającym się w oczy logo.

Duże powierzchnie szyb przedniej i bocznych zapewniają świetną widoczność wszystkim podróżującym samochodem.

Do jazd otrzymaliśmy pojazd w wersji pięciodrzwiowej. Być może wynikało to z racji wieku kierowcy - testera: w założeniu Fiesta z parą drzwi w każdym boku jest zdecydowanie bardziej konwencjonalna - ma podobać się szczególnie tym, którzy związani są już z marką, jeździli poprzednimi wersjami modelu. W przeciwieństwie do trzydrzwiowej - wyraźnie adresowanej do ludzi młodych: dynamicznej, wręcz agresywnej...

Tylne lampy umieszczono stosunkowo wysoko, tuż pod spojlerem przecinającym dach i tylną szybę.

Wnętrze

Testowany egzemplarz posiadał wersję wyposażeniową Ghia, co podkreślone zostało dyskretnymi znaczkami na zewnątrz, umieszczonymi w rogu szyby pasażerów na tylnym siedzeniu.

Wnętrze Fiesty jest niewątpliwie oryginalne i funkcjonalne - dostosowane do potrzeb zarówno kierowcy, jak i osób podróżujących.

Duże zegary szybkościomierza i obrotomierza są doskonale czytelne, dostęp do przełączników i wskaźników jest łatwy. Konstruktorzy pomyśleli o tym, aby kierujący mógł swobodnie przełączać klimatyzacje czy regulować radio, praktycznie bez konieczności odrywania wzroku od jezdni.

Dźwignia skrzyni biegów ma odpowiednia długość i ułożenie, ręka opiera się na niej w sposób naturalny.

Tapicerka połączona jest z kolorystyka tablicy rozdzielczej.

Zarówno przednie siedzenie, jak i tylna kanapa są wygodne i dobrze dopasowane. Dużym plusem jest to, że nawet bardzo wysokie osoby siedząc z tyłu nie mają problemów z miejscem na głowę - duża przestrzeń nad głowami podróżnych przyczynia się też do lepszej wentylacji samochodu!

Jak na pojazd z niższego segmentu Fiesta oferuje też sporo miejsca na nogi zarówno siedząc za kierownicą, jak i na tylnej kanapie. Jest to samochód, którym spokojnie udać się może na dłuższy wyjazd nie tylko rodzina z dziećmi! Znalezienie kompromisu dla osób z przodu i z tyłu, aby było im wygodnie, nie jest bowiem trudne...

I dobra wiadomość dla pań (szczególnie tych prowadzących samochód): lusterko umieszczono nie tylko w osłonie przeciwsłonecznej pasażera z przodu, ale i kierowcy...

Testowany samochód wyposażony był w zestaw naprawczy kół, ale my jesteśmy konserwatywni - wolimy posiadać w aucie koło zapasowe. W takim przypadku bagażnik ma pojemność 284 litry. Po złożeniu tylnej, dzielonej kanapy (1/3 - 2/3) ilość miejsca w kufrze wzrasta do 947 litrów.

W wersji Ghia nie ma uchwytów nad bocznymi szybami (co natychmiast zostało wychwycone przez siedzącą obok kierowcy kobietę). Powodem jest zastosowanie dodatkowych, kurtynowych poduszek powietrznych, które chronią równocześnie pasażerów na tylnej kanapie.

Silnik

Mieliśmy możliwość testowania z mocniejszym silnikiem diesla - o pojemności 1560 cm3. Posiada on moc 90 KM (66 kW), która jest osiągana jest przy 4000 obr. / min. Maksymalny moment wynosi 204 Nm już przy 1750 obr. / min.

Jest to bardzo elastyczna jednostka. Zarówno dynamiczna jazda na wysokich, jak i spokojna na niskich obrotach daje wiele przyjemności.

Diesel startując spod świateł nie daje się początkowo (1 - 2 bieg) wyprzedzić "benzynie"!

Prędkość maksymalna motoru napędzanego olejem wynosi 175 km / godz., a od 0 do 100 kilometrów auto rozpędza się w 11,9 sekundy.

Oczywiście wielką zaletą jest zużycie paliwa: 5,2 litra na 100 km w cyklu miejskim i 3,6 litra w jeździe pozamiejskiej (cykl mieszany - 4,2 litra)! Emisja dwutlenku węgla wynosi 110 g / km.

Prowadzenie

Ford Fiesta najnowszej generacji prowadzi się świetnie. Auto nie wykazuje skłonności do pod i nadsterowności. Nawet na zaciesniających się zakrętach jedzie niczym przyklejone do jezdni.

W ekstremalnych sytuacjach można liczyć na system kontroli trakcji. Jest on tak skonstruowany, że stara się "nie przeszkadzać" kierowcy, włącza się dopiero w momencie groźby mocniejszego uślizgu. Bardzo sprawne i przydatne urządzenie!

Przednie zawieszenie jest niezależne, z kolumnami MacPhersona i wahaczami o profilu kątowym, mocowanymi do ramy pomocniczej. Kolumny zawieszenia z amortyzatorami dwururowymi i górnymi mocowaniami rozprowadzającymi działające siły w dwóch kierunkach połączone są ze stabilizatorem przechyłów.

Tylne zawieszenie Fiesty posiada belkę skrętną, z tulejami obrotowymi ustawionymi pod kątem. Zastosowano sprężyny śrubowe. Amortyzatory jednorurowe umieszczone są nieco za środkiem koła.

Układ kierowniczy posiada elektryczne wspomaganie EPAS (Electric Power Assisted Steering Column). Średnica zawracania (minimalna) wynosi 10,2 metra, a liczba obrotów między skrajnymi położeniami kierownicy - 2,6.

W układzie hamulcowym zainstalowano pojedynczą pompę wspomagająca (średnica 9 cali). Z przodu założono hamulce tarczowe (tarcze wentylowane - 258 x 23 mm), z tyłu - hamulce bębnowe (średnica bębnów: 200 mm; szerokość okładzin: 30 mm).

Oczywiście pojazd wyposażony jest w liczne systemy dodatkowe (w zależności od wersji), m. innymi układy ABS i EBD oraz IVD / ESP, kontroli trakcji, EBD, EBA.

Jazda Fiestą po równym asfalcie jest pełna przyjemnością - komfort nie odbiega od samochodów wyższych segmentów. Ale samochód świetnie sobie radzi także na nierównych, dziurawych polskich drogach.

Jesteśmy mile zaskoczeni!

Bezpieczeństwo

Nowy Ford jest pojazdem nowoczesnym, stąd konstruktorzy zadbali o bezpieczeństwo kierowcy, pasażerów, ale także zewnętrznych użytkowników drogi.

Inteligentny System Bezpieczeństwa (IPS), połączony jest z wytrzymałą konstrukcją nadwozia, zoptymalizowaną za pomocą technik projektowania komputerowego dla uzyskania maksymalnej wytrzymałości i łagodnych opóźnień w razie zderzenia.

Jednocześnie pomyślano o zabezpieczeniu przed ryzykiem wepchnięcia uszkodzonych elementów nadwozia i obcych przedmiotów do wnętrza przedziału pasażerskiego w przypadku zderzeń czołowych, zderzeń ukośnych oraz uderzeń w boki i tył pojazdu.

Konstrukcja opiera się na kilku elementach:

- Sztywna konstrukcja klatki przedziału pasażerskiego, uzyskana m.in. dzięki zastosowaniu stali o podwyższonej wytrzymałości typu HSS i UHSS do wykonania słupków przednich i środkowych, konstrukcji dachu i progów, dodatkowo usztywnionych przez odpowiednią konstrukcję elementów strukturalnych dachu i płyty podłogowej. Konstrukcja ta zapewnia także wysoką odporność przy uderzeniach z boku. Liczne dodatkowe elementy wzmacniające, w tym: przedni profil poprzeczny pod deska rozdzielczą, wspornik kolumny kierownicy umożliwiający jej bezpieczne przemieszczenie w razie kontaktu z ciałem kierowcy, które wpada na kierownice z dużym impetem w razie zderzenia czołowego z dużą prędkością.

- Przednie zderzaki obejmujące belkę zderzaka wykonaną ze stali DP1000 o bardzo wysokiej wytrzymałości UHSS (Ultra High Strength Steel), z profilami przestrzennymi ze stali o podwyższonej wytrzymałości HSS (High Strength Steel). Konstrukcja została zoptymalizowana dla uzyskania maksymalnego pochłaniania energii uderzenia przy kolizjach przy dużych i małych prędkościach. Całość jest przykręcana do przedniej części podłużnic podwozia (dla obniżenia kosztów napraw powypadkowych), zapewniając także odporność przy uderzeniach w kierunku ukośnym pod małym kątem. Kontrolowane odkształcanie się czołowej powierzchni zderzaka znajdującej się przed belką pozwala ograniczyć obrażenia ciała w przypadku kolizji z pieszym.

- Strefy kontrolowanego zgniotu z przodu i z tyłu, pochłaniające energię zderzenia dzięki precyzyjnie zaprogramowanemu kontrolowanemu odkształcaniu się głównych elementów strukturalnych (jak np. zderzaków); profile boczne o zoptymalizowanej, zróżnicowanej grubości wspawywane laserowo z przodu i z tyłu nadwozia.

- Specjalne konstrukcja tylnych zderzaków (tylko na rynek brytyjski i niemiecki), obejmująca wytrzymałą belkę zderzaka wykonana ze stali z domieszką boru z wspawywanymi profilami przestrzennymi ze stali o podwyższonej wytrzymałości HSS. Konstrukcja została zoptymalizowana pod kątem maksymalnego pochłaniania energii uderzenia przy kolizjach z małymi prędkościami (także przy uderzeniach w kierunku ukośnym pod małym kątem) dla obniżenia kosztów napraw powypadkowych.

Natomiast inteligentny System Bezpieczeństwa (IPS), odpowiadający za bezpieczeństwo bierne obejmuje:

- Pełnowymiarowe czołowe poduszki powietrzne kierowcy (o poj, ok. 60 l po rozwinięciu) i pasażera z przodu (poj. 110 l); najnowsza technologia szybkiego jednoetapowego napełniania poduszek.

- Poduszka powietrzna chroniąca kolana kierowcy, o komputerowo zoptymalizowanym przestrzennym kształcie trapezu i pojemności ok. 14.8 l, mocowana w dwóch miejscach. Poduszka na poziomie kolan znacząco przyczynia się do poprawy kinematyki ciała i korzystniejszego rozkładu obciążeń w chwili zderzenia, co pozwala zapewnić lepszą ochronę kończyn dolnych a także górnych partii tułowia.

-. Pirotechniczne napinacze dużej mocy dla przednich pasów (działające na zwijacze) czujniki ograniczające siłę ściągania pasów w zwijaczach.

- Dostępne jako opcja, boczne kurtyny powietrzne chroniące osoby na przednich i tylnych fotelach.

- Standardowo montowane poduszki boczne chroniące okolice klatki piersiowej osób na przednich fotelach.

- Bezpieczna konstrukcja pedałów.

- Trzypunktowe pasy bezpieczeństwa przy wszystkich miejscach.

- Sygnalizator niezapiętych pasów bezpieczeństwa kierowcy i pasażera z przodu.

- Mocowania typu ISOFIX do dziecięcych fotelików samochodowych (przy dwóch tylnych skrajnych fotelach).

- Zestaw odłączający czołową poduszkę powietrzną pasażera z przodu (montowany w opcji przez autoryzowanych dilerów).

Piszemy tak szeroko o bezpieczeństwie, albowiem jest to element w samochodach tego segmentu bardzo ważny...

Ceny

Cena wersji standardowej Ghia testowanego samochodu wynosi 54 tysiące złotych.

W wyposażeniu standardowym znajdują się: Poduszka powietrzna kierowcy, pasażera, poduszki boczne, systemy ABS i EBD, przednie światła przeciwmgielne, elektryczny układ wspomagania, klimatyzacja,komputer pokładowy, elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka, elektrycznie regulowane szyby z przodu, skórzana kierownica, centralny zamek, regulacja kata pochylenia kierownicy w dwóch płaszczyznach, immobiliser Pats oraz 15-to calowe obręcze kół.

Cena modelu, który otrzymaliśmy do testu wynosi 68 650 złotych.

A to dlatego, że posiadał on dodatkowo: systemy ESP, TCS i EBA, kurtyny powietrzne, automatyczna klimatyzacje, radio 6-CD z gniazdkiem Aux i USB, podgrzewaną przednia szybę, alarm obwodowy, podgrzewane przednie fotele, samo ściemniające się lusterko wsteczne, wycieraczki z czujnikiem deszczu,regulację podparcia odcinka lędźwiowego w fotelu, czujnik parkowania i przyciemniane szyby.

Takie doposażenie musi kosztować...

A oto, jak się kształtują ceny nowego Forda Fiesta:

Silnik: ambiente ceny w tys. zł trend ceny w tys. zł sport ceny w tys. zł ghia ceny w tys. zł titanium ceny w tys. zł
Wersja 3 - drzwiowa
1.25 Duratec 60 KM 37,6 39,1 - - -
1.25 Duratec 82 KM 40,0 41,4 - 47,0 47,0
1.4 Duratec 96 KM - 43,0 - 53,5 53,5
1.4 Duratec 96 KM A4 - 48,0 - 53,5 53,5
1.6 Duratec 120 KM - - 51,1 51,1 51,1
1.4 Duratorq TDCi 68 KM 45,6 47,1 52,6 52,6 -
1.6 Duratorq TDCi 90 KM - 49,5 55,0 55,0 55,0
Wersja 5 - drzwiowa
1.25 Duratec 60 KM 38,6 40,1 - - -
1.25 Duratec 82 KM 41,0 42,5 - 48,0 48,0
1.4 Duratec 96 KM - 44,0 - 49,5 49,5
1.4 Duratec 96 KM A4 - 49,0 - 54,5 54,5
1.6 Duratec 120 KM - - - 52,1 52,1
1.4 Duratorq TDCi 68 KM 46,6 48,1 - 53,6 53,6
1.6 Duratorq TDCi 90 KM - 50,5 - 56,0 56,0

Duratec - silnik benzynowyDuratorq TDCi - silnik wysokoprężnyA4 - automatyczna skrzynia biegów

Podsumowanie

Nigdy nie staraliśmy się odpowiedzieć na pytanie: czy lepiej kupić samochód z niższego segmentu, ale bardzo dobrze wyposażony, czy też - za porównywalna cenę - auto większe i bardziej luksusowe, ale "gołe". To jest bardzo indywidualna sprawa....

Samochód segmentu B musi zawsze godzić w sobie dwie funkcje: być użyteczny, czyli zapewnić odpowiednią ilość miejsca podróżującym, ale jednocześnie łącząc to z wielkością bagażnika.

W Fordzie zostało to zrobione i stąd już w samym założeniu można stwierdzić, że jest to udane auto! Oczywiście jazda na zagraniczny urlop z całą rodzina wymaga zainstalowania dodatkowego bagażnika dachowego (taka możliwość oczywiście istnieje), ale nie wymagajmy zbyt wiele - najważniejsze, że przerwy pomiędzy postojami nie muszą być za częste.

W przeciwieństwie do niektórych pojazdów konkurencji, kierowca i pasażerowie nie są całkiem zdrętwiali poi przebyciu zaledwie kilkudziesięciu kilometrów, a mierzący 188 centymetrów wujek Janek może z powodzeniem usiąść z tyłu, bezpośrednio za mająca chorobę komunikacyjną ciocią Irenką (która może siedzieć tylko i wyłącznie z przodu)...

Wysoko umiejscowione na desce rozdzielczej radio oraz pokrętła klimatyzacji, czytelne wskaźniki, regulowana kierownica - to z kolei zalety chwalone przez kierowcę...

Model z silnikiem diesla 1,6 warto wybrać w przypadku częstego jeżdżenia w kilka osób, gdy podróżuje się z zasady w jedna - dwie to głównie w mieście wystarczy z pewnością motor 1,4 TDCi, albo benzynowy...

Diesel 1,6 to dynamiczny, ale i oszczędny silnik. W połączeniu z dobrze ze stopniowaną skrzynią biegów daje wiele przyjemności prowadzącemu.

Nie można mieć zastrzeżeń do układu hamulcowego. Auto prowadzi się doskonale.

Plusów znaleźliśmy więc bardzo dużo. Szukaliśmy także oczywiście minusów. Dla nas jest nim np. brak koła zapasowego, które trzeba zamawiać osobno.

Nasz pojazd wyposażony był w czujniki cofania. zalecamy zakup takich, bowiem wysoko umieszczona szyba nieco ogranicza widoczność przy parkowaniu.

Plusy

- obszerne wnętrze (w swojej klasie ), wygodne siedzenia- świetne własności jezdne- dynamiczny, oszczędny silnik połączony z dobrze ze stopniowaną skrzynia biegów- duży komfort podróżowania- wysokie bezpieczeństwo

Minusy

- brak w standardzie koła zapasowego- nieco niewygodny dostęp do bagażnika- widoczność do tyłu

Ocena

Wnętrze, sterowanie
Jakość wykonania wnętrza 9
Jakość siedzeń (długość siedzenia, trzymanie boczne) 10
Deska rozdzielcza - design, funkcjonalność 9
Przestrzeń na tylnych siedzeniach - nogi 8
Przestrzeń na tylnych siedzeniach - głowa 9
Praktyczne schowki 9
Przyjemność z jazdy 10
Widoczność do przodu 9
Widoczność do tyłu 8
Silnik, skrzynia biegów
Praca silnika 10
Osiągi na niższych obrotach 9
Moc na wyższych obrotach 9
Głośność na niższych obrotach 9
Głośność na wyższych obrotach 8
Zużycie paliwa 9
Stopnie skrzyni biegów 9
Łatwość zmiany przełożeń 9
Zawieszenie, hamulce
Własności jezdne w normalnym ruchu 10
Własności jezdne w warunkach ekstremalnych 8
Przeniesienie hałasu do wnętrza (dziury w jezdni.) 8
Przeniesienie siły napędowej na jezdnię 8
Skuteczność hamulców 10
Bagażnik
Wielkość bagażnika 8
Możliwość załadunku bagażnika 8
Funkcjonalność bagażnika 8
Stosunek ceny do wartości użytecznej
Cena / wartość użyteczna 8
Ocena całkowita
Ocena całkowita - średnia 8,81

Ocena jest efektem redakcyjnego testu i jest porównywana z modelami tego samego segmentu.** Silnik jest oceniany w porównaniu z konkurentami o przybliżonych parametrach i pojemności skokowej. Nie należy zatem oceniać, że dla przykładu moc silnika o pojemności 1.6 l może być porównywalna z mocą silnika 8-cylindrowego, który otrzymał identyczną ocenę.Przy wszystkich ocenach obowiązuje zasada 10 punktowej skali. Wszystko oceniane jest zgodnie ze znaczeniem danego słowa, a więc praca silnika = 10 - bardzo dobra praca, a zużycie paliwa = 10 - bardzo niskie zużycie.

Dane techniczne

Silnik:
Typ silnika: wysokoprężny
Cylindry / zawory: 4 / 4
Pojemność skokowa (cm3): 1560
Moc (kW / obr./min): 66 / 4000
Maksymalny mom. obr. (Nm / obr./min): 204 / 1750
Parametry eksploatacyjne:
Prędkość maksymalna (km/h): 175
Przyspieszenia 0 - 100 km/h (s): 11.9
Zużycie paliwa-miasto/autostrada/średnie (l/100 km): 5,2 / 3,6 / 4.2
Rozmiary i masy:
Bagażnik - siedzenia/złożone (l): 284 / 947
Pojemność zbiornika paliwa (l): 45
Masa gotowego do drogi / nośność (kg): 1113 / 382
Rozmiar opon 195/45 R16
Wymiary do wykresu - zewnętrzne:
a) długość (mm): 3950
b) szerokość (mm): 1722
c) wysokość (mm): 1481
d) rozstaw osi (mm): 2489
e) rozstaw przednich kół (mm): 1473
f) rozstaw tylnych kół (mm): 1460
Wymiary do wykresu - wewnętrzne:
g) podzielna przestrzeń z przodu min/max (mm): 820 / 1020
h) podzielna przestrzeń z tyłu min/max (mm): 600 / 880
i) wysokość nad siedzeniem - z przodu (mm): 1010
j) wysokość nad siedzeniem - z tyłu (mm): 900
k) szerokość z przodu (mm): 1450
l) szerokość z tyłu (mm): 1400
długość siedzenia z przodu (mm): 510
długość siedzenia z tyłu (mm): 460
wysokość oparcia z przodu (mm): 600
wysokość oparcia z tyłu (mm): 580
miejsce pod przednim siedzeniem z tyłu: TAK