Wygląd

Porównywanie było trudnym orzechem do zgryzienia. Metaliza lakieru odbijająca się w zamglonym powietrzu, pasowała obu zawodnikom. Każdy z osobna przyciągał, a obaj razem, wyglądali jak obraz ekspresjonisty.Focus

jest przede wszystkim pojemnym transportowcem. I chociaż pierwszy Focus swego czasu zrewolucjonizował pojęcia designu, to jego następca wygląda nieco zbyt spokojnie. Przewidywalne przejścia lekkich łuków i delikatnych krzywizn, same w sobie poruszą mało kogo. Na szczęście Ford "wpadł" w ręce świetnych wizażystów, którzy jego trochę otyłe ciało potrafili ubrać w pasujące dodatki - pięknych 18" "butów" i niemniej ładnej, pomarańczowej "szaty". Tym sposobem zwalisty tatuś rodziny, stał się ostrym chłopakiem w ciemnych okularach i bronią pod doskonale leżącą na nim marynarką. Różnica między standardem a ST jest kolosalna, chociaż osiągnięto to minimalnymi środkami.Astra

w trzydrzwiowej wersji GTC wygląda jakby uciekła z toru na normalne drogi. Niski dach, przód w kształcie klina i bardzo niepokojące krzywizny, na pierwszy rzut oka dają pierwszeństwo efektu nad celem. Ekstremalne 19" koła, za spoilerami i ekskluzywną trapezową końcówką wydechu, dodają jej niesamowitego sex-appealu, który z Opla wręcz promieniuje. Astrze OPC, wszyscy ustępują drogi, nawet jeśli stoi w miejscu. Dobrze robią, ponieważ niebieska zjawa kocha ekstrema - bez kompromisów.Zwycięzczynią pokazu mody jest emocjonująca i działająca na zmysły Astra, która przesunęła granice możliwości wśród seryjnych aut. Proporcje między ogromnymi kołami a niskim dachem, do niedawna widzieliśmy tylko w karykaturach. Jeszcze przed pięcioma laty, nikt by nie uwierzył, że produkowany będzie seryjny kompakt na 19" kołach. Eleganckiego i dobrze "ubranego" Fokusa zwycieżtwa pozbawił fakt, że trafił prawdopodobnie na jedynego przeciwnika, który jest ładniejszy niż on sam.

Wnetrze

Wnętrza obydwu samochodów podobne są do zwykłych wersji modelowych. Specjaliści od emocji, zostawili podstawowy wystrój wnętrz niemal bez zmian dodając do całości tylko dodatki.

Wsiadanie i fotele

Można się było tego spodziewać. Wywołująca silne emocje karoseria Astry, nie daje nadziei na nadwyżkę przestrzeni, a przelotne spojrzenie potwierdza tylko te obawy. Poprzez dosyć długi, ale niewysoki otwór drzwiowy dosłownie wsuwamy się do wnętrza. Po pokonaniu niskiej ramy drzwi i wysokich progów, wpadamy do foteli. Sportowo profilowane fotele - Opel i Ford produkcję ich powierzyli firmie Recaro. Gdy jednak Ford zadowolił się wzmocnieniem trzymania bocznego i efektownym pomarańczowym obiciem, fotele w Astrze mają już niedaleko do prawdziwie rajdowych produktów. Powitają nas one mocno zaznaczonymi profilami bocznymi, które najpierw boleśnie powiadomią nas o swojej wielkości, a potem już delikatniej, unieruchomią górną część ciała. Siedziska są równie twarde. Przesiadamy się do stojącego obok Focusa ST. Różnica niesamowita. Rama drzwi jest wyższa i fotele są wyżej - w zasadzie wszystko jest wyżej niż w Astrze. Do ST wsiada się bez problemu. Ni jest nam potrzebny trening lekkoatletyczny, wystarczy że lekko pochylimy głowę i wsuniemy się do środka. Chociaż fotele wyglądają równie bezkompromisowo jak w Oplu, są dużo bardziej przyjemne. Miększe boczki poddają się ciału, ale w zakrętach trzymają podobnie dobrze jak "skorupa" Astry. Dodatkowo w fordzie mamy większe możliwości regulacji. Jak widać producent foteli, Recaro, dostał dwa różne zamówienia.

Deska rozdzielcza.

Siedzimy w Focusie i zastanawiamy się czy to nie pomyłka. Oprócz srebrnych dodatków na konsoli, wskaźników na środku deski i sportowych foteli, we wnętrzu nie znajdziemy nic, co zdradzałoby potencjał auta. Czujemy się jak w dobrze wyposażonej trzydrzwiowej wersji. Czy to źle? Niekoniecznie, ale zależy to od osobistych upodobań. Specjaliści z Opel Performance Center wybrali inną drogę. Ozdabiali, dodawali i w końcu przesadzili. Niebieskie listwy dekoracyjne kontrastują z licznymi aluminiowymi elementami oraz z ich imitacjami. Nawet ładne, ale zdecydowanie za dużo. Jeśli chodzi o ergonomię, bardziej podoba nam się Focus. Duże przełączniki znajdują się tam gdzie się ich spodziewamy, nic nie szukamy, jesteśmy pewni. Astra wymaga więcej czasu, a tego w sportowym hatchbacku nie ma za wiele. Opla skrytykujemy też a tragiczną widoczność. Nisko umieszczona górna część przedniej szyby zasłania sygnalizację świetlną a dodatkowo sporą część pola widzenia zasłania niezrozumiale wielkie lusterko wsteczne. Małe okno tylne nie ułatwia nam też obserwowania tego, co mamy za sobą. Znowu inaczej jest w Focusie - widoczność we wszystkich kierunkach jest znakomita. ST wyciąga jeszcze jedngo asa - znakomita kierownica z odpowiednio grubym, pokrytym przyjemną skórą wieńcem. Typowy Ford. Astra posiada również sportową kierownice, z równie przyjemną skórą, ale zbyt grubym wieńcem. Niektórym jego średnica sprawiała problemy, szczególnie przy pokonywaniu szybkich zakrętów.

Silnik

Rozpoczęła się walka takich samych technologii, ale innego podejścia. Pod maską Focusa ST aksamitnie mruczy benzynowy pięciocylindrowiec Volvo, o pojemności 2,5 litra. Moc 225 koi dostępna jest przy 6000 obr/min, a moment obrotowy 320 Nm w zakresie 1600 - 4000 obr/min. W Astrze OPC ponownie szaleje tradycyjny doładowany dwulitrowiec, z ekstremalnymi 240 końmi przy 5600 obr/min i momentem 320 Nm przy 2400 obr/min. Również inne parametry faworyzują Astrę. Niebieski grom przyspiesza od 0 do 100 km/h w 6,4 sekundy i osiąga prędkość 244 km/h. Pomarańczowa strzała potrzebuje na osiągnięcie setki o 0,4 sekundy więcej czasu i porusza się wolniej o 3 km/h.Focus ST ma jednak o jeden cylinder i pół litra pojemności więcej, a moment obrotowy dostępny w bardzo szerokim zakresie obrotów. Różnice wydają się niewielkie, ale wierzcie nam, że tylko tak wyglądają. Siadamy za kierownicę i jedziemy się przekonać, że auta te są inne niż większość ludzi myśli.Dźwięk wydobywający się z Forda Focusa ST brzmi jak trochę mroczny, ale pełny baryton. Astra OPC brzmi jak niewiarygodnie wyraźny, przenikliwy i głośny tenor. Jak enfant terrible budzi respekt, wzbudza strach i zwraca na siebie uwagę. Focus nie prowokuje, raczej zostaje z tyłu, ale przejawia uspokajającą świadomość przygotowanej siły.

Stoimy na polu startowym

Zakonczenie

Focus ST

różni się od cywilnych wersji de facto tylko sztywniejszym podwoziem i niezbyt słyszalnym ale nasyconym dźwiękiem. Porównanie z ostrzejszym, ale słabszym Focusem I RS, wygląda tak jakby klienci Forda dorośli. Przypomina to rozwój, którym przeszła ikona sportowych kompaktów Golf GTI - z kiedyś ostrego "sportowca" stał się szybkim, ale spokojnym i łatwym w prowadzeniu "pośpiesznym". Właściwości jezdne, dzięki rozwiniętej wielowahaczowej osi tylnej, nie niosą za sobą żadnych problemów i pozbawiają stresu i niepotrzebnej pracy. Po prostu typowy sportowiec w krawacie.Opel Astra

jest zupełnie z innej gliny. Praktycznie wszystkie nastawy są na krawędzi a nawet lekko za nią. Twarda, mocna, trochę nieposkromiona bestia, wymaga silnej ręki i na pewno nie jest autem do codziennej jazdy. Na każdą nierówność reaguje podskokiem, do hamowania i kierowania potrzeba chłopskiej siły, a parkowanie z minimalną widocznością i obawą o wielkie, drogie kołami, zamienia się w nocną marę. Za jest jej bliżej do czystej radości. Każdy szybki kilometr w Astrze jest głośną, ciężką, ale piękną zabawą. A do spokojnej jazdy to monstrum nie zostało stworzone.

Zwycięzcą porównania

Ogłosiliśmy z czysto racjonalnych pobudek Focusa ST. Chociaż jest bardziej kompromisowy niż ostra Astra, oferuje niewiele mniej radości z jazdy i jest bardziej użyteczny w zwykłym życiu, służąc bez potrzeby zatykania uszu. W odróżnieniu od piekielnego Opla, nie będzie się go bała i kobieta. Serce by wybrało Astrę, ale w garażu musiałby stać jeszcze minimalnie jeden samochód. Nie jest to jeszcze zbyt popularne w polskich warunkach, niezależnie od tego, że za ponad 100 tys. złotych można kupić ciekawsze auta niż pikantny kompakt. A Astra zrobiła maksimum a my życzymy jej użytkownikom dużo zabawy.

Focus ST

Plusy

  • Silny i kulturalny silnik doładowanyZnakomite właściwości jezdnePrecyzyjne przełączanie biegówSportowe fotele RecaroUkład kierowniczy "z wyczuciem"Bardzo dobra sportowa kierownica Udany designPrzestronne wnętrzeDobra widocznośćWydajne hamulce

Minusy

  • Zbyt "cywilne" wnętrzeBrak pamięci ustawienia fotelaDługie zestopniowanie biegówWysokie koszty ubezpieczenia

Astra GTC OPC

Plusy

  • Piękny designSportowe fotele Potężny ciąg w górnej połowie obrotówGang silnika Prawdziwie sportowy charakterWydajne hamulce

Minusy

  • Kształt i wielkość kierownicy i dzwigni zmiany biegówSłaba widocznośćSłabe wyczucie przednich kółReakcja podwozia w skrajnych sytuacjachReakcje w koleinach

Ford Focus ST

Cena od 105 700 złotych Wyposażenie standardowe:ABS a EBD, ESP, asystent hamowania EBA, airbag kierowcy i pasażera, airbagi boczne i kurtyny, wewnętrzne dodatki w kolorze karoserii, światła przeciwmgłowe, podłokietnik, dywaniki w stylistyce ST, obszyte skórą kierownica i gałka zmiany biegów, podsufitka w kolorze czarnym, regulowana sportowa kierownica, komputer pokładowy, centralny zamek z pilotem, ISOFIX, uchwyty na tylnych fotelach, klimatyzacja manualna, elektrycznie sterowane okna i lusterka, 18" koła ze stopów lekkich, zestaw naprawczy do kół, sportowe fotele z przodu, fotel kierowcy z regulacją w ośmiu kierunkach, radio Ford 6000 z CD z pilotem i 6 głośnikami.

Opel Astra GTC OPC

Cena od 114 950 zlotychWyposażenie standardowe:ABS, ESP, 4 airbagi, aktywne zagłówki, regulacja wysokości fotela kierowcy, centralny zamek z pilotem, listwy w kolorze nadwozia, uchwyt na okulary, manualna klimatyzacja, dywaniki, sportowe wspomaganie kierownicy, przełącznik stylu sportowego, skórzane fotele Recaro, sportowe pedały, konsola środkowa matowy chrom, ciemna podsufitka, elektrycznie sterowane okna i lusterka, radio z CD + 6 głośników, koła 18" z lekkich stopów, światła przeciwmgłowe, skórzana kierownica OPC.

Wnętrze, obsługaFocus STOpel OPCJakość montażu Jakość foteli (długość siedziska, podparcie boczne)98Deska rozdzielcza - design, funkcjonalność1010Miejsce na tylnych fotelach - nogi98Miejsce na tylnych fotelach - głowa98Schowki89Wrażenia z obsługi108Widok do przodu95Widok do tyłu85Silnik, skrzynia biegów**Kultura pracy106Ciąg przy niskich obrotach107Moc przy wysokich obrotach910Głośność przy niskich obrotach108Głośność przy wysokich obrotach95Spalania88Zestopniowanie skrzyni biegów109Łatwość przełączania biegów97Podwozie, hamulceWłaściwości jezdne w normalnym ruchu95Właściwości jezdne ekstremalne108Przenoszenie hałasu do wnętrza (dziury w jezdni.)97Przenoszenie napędu na jezdnię97Wydajność hamulców109BagażnikWielkość 88Możliwości załadunku, wielkość otworu97Regularność 87Cena/wartość użytkowaCena/wartość użytkowa77Podsumowanie ogólne Podsumowanie ogólne - średnia9,007,34

Ocena dotyczy samochodu testowanego przez redakcję i wystawiana jest w porównaniu z konkurencją w danym segmencie.** Silnik oceniany jest w porównaniu z silnikami o podobnych parametrach i pojemności, w konkurencyjnych modelach. Dlatego nie należy sądzić, że silnik o pojemności 1,6 l. który otrzymał 10 pkt. jest porównywalny do silnika o pojemności 4 l. mającego taką samą punktację.

Dane techniczne Focus STAstraOPCSilnikTyp silnikabenzynowy doł.benzynowy doł.Cylindry/zawory:5/44/4Pojemność skokowa (cm3):25221998Moc maksymalna (KM/ obr/min):225/6000240/5600Maksymalny moment obrotowy (Nm/ Obr/min):320/1600-4000320/2400OsiągiPrędkość maksymalna (km/h):241244Przyspieszenie 0-100 km/h:6,86,4Spalanie - miasto/trasa/kombinowane:13,8/6,8/9,313,0/7,0/9,2Rozmiary i masyBagażnik - podstawowy/złożone oparcia (l.):385/1247340/1070Pojemność zbiornika paliwa (l.):5552Masa podstawowa/ nośność:13171393/447Rozmiar opon:225/40 R18235/35 R19

Rozmiary według wykresu - zewnętrznea) długość (mm): 43624290b) szerokość (mm):18401794c) wysokość (mm):14971420d) rozstaw osi (mm):26402614e) rozstaw kół przód (mm):1488-f) rozstaw kół tył (mm): 1488-Rozmiary według wykresu - wewnętrzneg) przestrzeń wzdłużna z przodu min/max (mm):950 / 1170910 / 1140h) przestrzeń wzdłużna z tyłu min/max (mm): 610 / 850540 / 750i) wysokość nad fotelem - przód (mm): 10501040j) wysokość nad fotelem - tył (mm): 870920k) szerokość z przodu (mm):14501400l) szerokość z tyłu (mm):14401380długość siedziska z przodu (mm):500500długość siedziska z tyłu (mm):490460wysokość oparcia z przodu (mm): 650590wysokość oparcia z tyłu (mm):590600miejsce z tyłu pod przednim fotelem:taktak